Hej!

Värme och tappvatten fungerade korrekt innan en reparation av någonting i centrala värmedelning. Göteborgs Energis facilitet.

Elementen har luftats och Inget luft i vår system. Pumpen, fungerar korrekt och regler inställningar är som före reparationen.

Vad kan orsaka detta? Jag märker värme fluktuering i elementen, skiftar mellan inget värme till lågt. Vattnen temp börjar kallt blir varmt och snabbt övergår till ljummet.
Tack på förhand

PS. Vid reparation var värme och varmvatten bortkopplat från 08.00 - 17.00. Eländet började därefter.
 
Var stängdes det av, ute i gatan eller inne hos er.
 
J jonaserik skrev:
Var stängdes det av, ute i gatan eller inne hos er.
Ute på gatan. Vilka inställningar kan de göra där?
 
INga bara två ventiler, vad har du för temp på inkommsnde och utgående FJV, ändras den när du spolar mycket VV.
 
J jonaserik skrev:
INga bara två ventiler, vad har du för temp på inkommsnde och utgående FJV, ändras den när du spolar mycket VV.
Inkommande visar 58 grader. Med jag köper inte det. Falsk positiv. Har inget tappvatten temp inställning på centralen. Om systemet har varit avstängt 9 timmar centralt, hur påverkas jag enskild husägare? Vad har jag för tillval och preventivt åtgärd?
Kan jag förbigå regelcentralens inställningar? Alltså köra manuel driftige. (Bypass)
 
38 C är för lite, kan du lägga handen på inkommande FJV utan att få brändskador ditrekt. Normalt på FJV under vinterhalvåret så är det ca 85 - 105 C, du ska kontakta FJV-bolaget och säga att jag dåligt med värma och VV. det sitter en shuntventil som reglerar värmen, hur står den, enligt din info här så bör den vara helt öppen och utgående temp till huset och inkommande FJV vara nästan lika i temp. VV har termisk regulatot och det är som en blank ledning från den och går in i utgående rör för VV.
 
  • Gilla
Julian Jay
  • Laddar…
Kan ha kommit skit i filtret på primären efter stoppet.
 
K Krukmakaren skrev:
Kan ha kommit skit i filtret på primären efter stoppet.
K Krukmakaren skrev:
Kan ha kommit skit i filtret på primären efter stoppet.
Primär? Var ligger det? Hur lokaliserar man det?
Ska jag tömma systemet helt och fylla på?
Julian Jay Julian Jay skrev:
Inkommande visar 58 grader. Med jag köper inte det. Falsk positiv. Har inget tappvatten temp inställning på centralen. Om systemet har varit avstängt 9 timmar centralt, hur påverkas jag enskild husägare? Vad har jag för tillval och preventivt åtgärd?
Kan jag förbigå regelcentralens inställningar? Alltså köra manuel driftige. (Bypass)
 
Primärsidan = inkommande fjärrvärme
Sekundärsidan = tappvarmvatten / radiatorkretsen

Tillverkare och modell på fjärrvärmecentralen?
Bild på fjv-centralen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Primärsidan = inkommande fjärrvärme
Sekundärsidan = tappvarmvatten / radiatorkretsen

Tillverkare och modell på fjärrvärmecentralen?
Bild på fjv-centralen?
Demmpa Demmpa skrev:
Primärsidan = inkommande fjärrvärme
Sekundärsidan = tappvarmvatten / radiatorkretsen

Tillverkare och modell på fjärrvärmecentralen?
Bild på fjv-centralen?
 
  • Rörledningar och pump under handfat med isolering och elektriska ledningar, viss rörig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump för uppvärmningssystem, teknisk etikett, rörkoppling, delvis skymd av slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en komponent med etikett, möjligen en del av en motor eller maskin, i oskärpa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor- eller maskinkomponent med etikett och mätare eller knapp med röd pil och frågetext "Vad är detta?"
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej pilen indikerar pumpens läge på Fv centralen.

Det finns två vrid rattar ( 2 kantiga 3 cm skruvar på dem). En på pumpen och andra på en grå plast ratt skruv vid sidan.

Dessa har 3 lägen I,II och III. (Enligt bifogade bilder).

Jag antar det är varvantal. Vad har de för uppgift?
Kan jag ändra lägen för högre varv etc..
Vad har de för läge i bifogad bild?
Tack på förhand.
 
Redigerat:
Mässingskruven mitt på pumpmotorn är in till axeln, genom att skruva loss skruven så kan man se om axeln roterar eller inte, man kan även vrida på axeln med en spårmejsel och på så sätt förhoppningsvis vrida igång pumpen om den står stilla.

Den gå ratten är som du misstänker hastighetsvredet, läge I = lägsta hastighet, läge III = högsta hastighet.
Lite info står beskrivet på pumpmotorns ände vid mässingskruven.
Högre hastighet ger högre flöde.
Det finns pumpkurvor på tillverkarens hemsida.
Den står på läge I, lägsta hastighet.

Med för högt flöde så kan det bli missljud i radiatorventilerna bl.a.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Mässingskruven mitt på pumpmotorn är in till axeln, genom att skruva loss skruven så kan man se om axeln roterar eller inte, man kan även vrida på axeln med en spårmejsel och på så sätt förhoppningsvis vrida igång pumpen om den står stilla.

Den gå ratten är som du misstänker hastighetsvredet, läge I = lägsta hastighet, läge III = högsta hastighet.
Lite info står beskrivet på pumpmotorns ände vid mässingskruven.
Högre hastighet ger högre flöde.
Det finns pumpkurvor på tillverkarens hemsida.
Den står på läge I, lägsta hastighet.

Med för högt flöde så kan det bli missljud i radiatorventilerna bl.a.
Tack för svaret. Det uppskattas!
När ska man ha högt respektive lågt flöde (Hastighet)? Vad har högre flöde för nytta?
 
Julian Jay Julian Jay skrev:
Hej pilen indikerar pumpens läge på Fv centralen.

Det finns två vrid rattar ( 2 kantiga 3 cm skruvar på dem). En på pumpen och andra på en grå plast ratt skruv vid sidan.
Tacksam om nån vet hur man lufta pumpen?

Dessa har 3 lägen I,II och III. (Enligt bifogade bilder).

Jag antar det är varvantal. Vad har de för uppgift?
Kan jag ändra lägen för högre varv etc..
Vad har de för läge i bifogad bild?
Tack på förhand.
 
Lågt till medelflöde används oftast till radiatorer.
Medel till högt flöde används oftast till golvvärme.

Vill man ha låg difftemperatur behövs högre flöde.

Difftemperatur radiatorer ca 7-10⁰
Difftemperatur golvvärme ca 5⁰

Har man högt flöde så kan framledningstemperaturen vara lägre, samtidigt blir difftemperaturen lägre.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.