Hej,

Har extremt dålig ventilation i huset och tidigare ägare har inte riktigt tänkt hela vägen. Vid installation av 3-glas har man inte valt någon spaltventil, finns egentligen bara en tilluft på hela 1:a våningen… i köket.
En frånluft som drar oerhört dåligt.
Uppe är det eternitkanaler på vinden som leder till varje sovrum… drar inget vidare heller. Tilluft inne i en större gadrob…

jag har varit uppe på taket och tagit reda på vilka kanaler som går vart. Dock leder första och andra våningen ihop och sedan ut på sidan av skorsten. Problemet är att man har klätt skorsten och det inte går komma åt denna kanal. Sitter galler för som är popnitade…


Har ni några vettiga förslag på att få igång bra ventilation i huset?
har funderat på att lossa ena eternitkanalen, sätta en kanalfläkt och göra nya frånlufthål i sovrummen… därefter leda ihop alla tre rummen.

nedre våning… räcker det tror ni med att sätta en vanlig paxfläkt(fläkt) som är tystgående för att få igång ventilation?

Jag bor i ett hus som är byggt rätt upp och ned med blåbetong och putsade väggar. Har inte en enda trävägg. Mätning som förra husägare gjorde visade dock att det var bra värden…men vill fortfarande ha bra ventilation.

Så nu söker jag tips och förslag på vad jag kan åstadkomma! Länka gärna förslag på bra fläktar eller lösningar.

obs självdragshus
 
Hej, en bra ventilation måste ha tilluftsdon i varje sovrum, vardagsrum genom vägg till det fria. Helst 100mm. Frånluften i gamla hus med kanal i skorstensstock ör det bästa att försöka sätta dit en takfläkt. Regleringen görs med nya frånluftsdon i resp smuts/fukt utrymme. Kanalerna på tak går väl till kök, wc, bad etc hoppas jag. Pax är inget för en bra frånluft. Ger för lite flöde och till ett högt ljud.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, en bra ventilation måste ha tilluftsdon i varje sovrum, vardagsrum genom vägg till det fria. Helst 100mm. Frånluften i gamla hus med kanal i skorstensstock ör det bästa att försöka sätta dit en takfläkt. Regleringen görs med nya frånluftsdon i resp smuts/fukt utrymme. Kanalerna på tak går väl till kök, wc, bad etc hoppas jag. Pax är inget för en bra frånluft. Ger för lite flöde och till ett högt ljud.
vad menar du med takfläkt?

längst upp på skorsten går 1x imkanalen (kök)
2 x källare (tidigare panna + vanlig frånluft källare)
1 x verkar vara igensatt
WC uppe går uppe på vinden(eternitkanal)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.