Hej alla!
Vi har nyligen flyttat till en mindre stad och vi har givit oss in på husletarmarknaden och upptäckt en mycket tråkig sak- det är till en stor nackdel att vi, då inte någon av oss är utbildad ingenjör, vill ha besiktning på det hus vi vill köpa(!). Mäklaren (och i denna mindre stad är det den dominerande på en marknad där det i princip endast finns en till som vi ännu inte lagt bud hos) har med all önskvärd tydlighet vid två budgivningar låtit oss veta att "de andra är jätteintresserade och de vill ju inte heller besiktiga". När vi har ifrågasatt detta så får vi till svar att det är ju säljaren som bestämmer. Nu känns det som att vi används enbart som ett redskap för att höja priset. Vidare har jag fått höra att det förekommer att man ger säljaren svarta pengar för att få ett visst objekt.
Har någon varit med om något liknande och har någon något råd vad vi ska göra i fortsättningen? Vi lär träffa på denna mäklare fler gånger och vi kan ju inte bli osams med honom. Skulle ni avstå från besiktning? Om inte-hur skulle ni gå tillväga?
 
Här finns ingenting att välja på; naturligtvis ska ni besiktiga huset innan ni köper det. Om säljaren vägrar låta er besiktiga så får ni förutsätta att det finns en orsak, troligen att det är något fel på huset.

Samma vad det gäller svarta pengar - betala ingenting svart. Det är enbart till nackdel för köparen.
 
Man kan ju alltid lägga bud först. Vinner man budgivningen kan man ju alltid begära en besiktning. Jag tror inte att varken säljare eller mäklare vill att man hoppar i det läget. Det brukar få återverkningar långt ner i budkedjan.
 
Är det inte normalförfarande att besikta ordentligt efter kontraktskrivning, med rätt att häva eller sätta ner priset om man hittar något oväntat, större fel?
 
Hej,
vad roligt med så många svar! Problemet här är att när man anmäler sitt intresse att vara med på budgivning blir man tillfrågad om man vill ha besiktning så det vet säljaren från början och mäklaren i framtiden...Rävsax alltså.
 
Vad menar dom då, ALLA besiktar väl kåken på något sätt innan man köper?
 
Aja, det där verkar ju vara mycket tveksamt förfarande från mäklarens sida. Som köpare är man ju förpliktigad att undersöka huset mycket noggrant och det är ju ingenting som en mäklare ska eller kan försvåra.

Det finns ju ingenting bindande i att lägga ett bud eller att svara på om man vill ha besiktning eller inte och man måste ju få kunna ändra sig. Alltså så skulle jag säga att jag inte vill ha besiktning och om jag vinner budgivningen så ändrar jag mig pga någon misstanke och anordnar själv en besiktningsman.

Som sagt så vill ju inte någon att en budvinnare ska hoppa av för då kan det sprida sig misstankar bland de andra i budgivningen att det kanske inte gått rätt till och att man budat mot en fiktiv köpare och/eller att det är något fel med huset iom. att det vägrades en besiktning.
 
Måste också säga att det låter mer än suspekt att "vägra" besiktning. Jag skulle hoppa av eller gå vidare efter besiktning men som tidigare talare säger så finns det ju egentligen bara en anledning att vara motsträvig en besiktning - det är något fel...

Ang. svarta pengar så javisst förekommer det men även där skulle jag dra öronen åt mig. Tydligen kan svarta pengar göra ett kontrakt ogiltigt - så säljaren kan häva köpet åratal senare.

Kräv besiktning och lycka till.

/O
 
Vad gäller besiktningen så kan ni vid den tidiga frågan uttrycka er tveksamt eller tom. blåljuga. Ett bud är inte bindande förrän ni skriver kontrakt. Då kan ni segdra lite med kontraktsskrivandet (ute på tjänsteresa eller liknande), samtidigt raggar ni besiktningsman. När det väl är dags för kontraktet så kräver ni en villkorsparagraf eller liknande.

Vad gäller svarta pengar så kan ni aldrig betala under bordet, huset blir inte ert. En lagfart är ogiltig om ni inte betlata det korrekta priset. Det finns fall där en säljare kommit många år efter en affär, och bevisat att han tagit emot svarta pengar vid affären och i domstol kunnat kräva att få tillbaka sitt hus, som ju då var värt mycket mer.
 
Mikael_L
Dags för lite Janne Josefsson-takter.
Dold kamera, få med på film när han uttalar sig om att besiktning ej är önskvärt, skicka in till mäklarsamfundet!!

Ni behöver få en ny mäklare på orten !

:surprised:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Dags för lite Janne Josefsson-takter.
Dold kamera, få med på film när han uttalar sig om att besiktning ej är önskvärt, skicka in till mäklarsamfundet!!

Ni behöver få en ny mäklare på orten !

:surprised:
PRECIS! Helt otrolig att händer såna saker. När man betalar handpenning så står det ju i kontraktet att man har ångerrätt eller rätt till ersättning om det dyker upp någonting vid besiktningen.
Mäklare i Sthm trakten tvingar nästan en att besikta.
Jag föreslår som alla andra - gå med i budvgivningen om du är intresserad, sen om du har högsta budet, se till att du kan besikta och att det står i kontraktet så klart.
Vid den stunden vill nog inte mäklare att du drar dig undan, för då får han köra en bud-omgång till.
 
Och när du väl vunnit och flyttat in i huste så anmäl mäklaren, sådana måste saneras bort.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej alla!
tack för svar, vi håller helt med men vi sitter i en rävsax både nu och för framtiden hos denne mäklare, dels får han ju veta hur högt vi kan gå och dels vet han att vi kräver besiktning. Det går inte att komma åt honom då han ju bara återger vad säljaren säger/gör, subtilt men effektivt...

Svarta pengar rör inte denne mäklare vad vi vet men det förekommer visst här i trakten, vi skulle aldrig komma på tanken.

Då vi nu tror att han använder oss som prishöjare så har vi kommit fram till att vid bud inte "småhöja" utan att ge ett ordentligt bud över, på det viset blir det ju svårare för säljaren att avstå från vårt bud då prisskillnaden till budet under blir större.

Vi har också fått veta att "här besiktigar vi först och sedan skriver vi kontrakt och ett muntligt bud gäller, det är inte som i Stockholm där man besiktigar efter kontraktsskrivning".

Vi önskar också att en annan mäklare ska dyka upp med vårt drömhus men nu är inte verkligheten inte så.
 
Jag förstår fortfarande inte varför en säljare skulle motsätta sig en besiktning. När vi sålde vårt hus så betalade VI besiktningen för att slippa div. diskussioner efteråt.

Sen är det så att bud inte är bindande och det regleras i lag.
 
Husletarerica skrev:
Vi har också fått veta att "här besiktigar vi först och sedan skriver vi kontrakt och ett muntligt bud gäller, det är inte som i Stockholm där man besiktigar efter kontraktsskrivning".
Vilken dåre, besiktning efter kontraktskrivning är normalförfarande, inte bara i Tokholmen.
Det är garanterat inte säljaren som motsätter sig besiktning utan mäklaren av någon anledning och ett bud är aldrig bindande förrän man skrivit under kontraktet, mycket riktigt reglerat i lag.
Jag skulle kontakta Mäklarsamfundet, den där ska bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.