Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan dra signalkabeln i samma rör, inga problem med det.
Elsäkerhetsmässigt är det lugnt, oberoende av vilken typ av signalkabel man väljer.
Störningsmässigt är det inga problem med dagens protokoll. Förr fanns ett råd om att särskilja el från tele.
Det finns väl iofs fortfarande sådana krav gällande separationsavstånd från tillverkare av datanät. Snare blir det än tuffare med tanke på högre hastigheter, ”crosstalk” och ”Alien crosstalk”. I TS fall kanske inget att ta hänsyn till men tål att nämnas.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Totte_S
Innan man gräver ner sig i olika varianter på signalkablar är det väl rätt bra att veta vad man ska ha den till?
Jag menar - dra fiber för att lösa en lastbalansering till en laddbox som inte finns ännu känns som en typiskt övertänkt ”byggahus” lösning där många kloka kockar gjort soppa…
Visst, gör man det själv för att man kan så är det väl en sak, men annars…
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
Totte_S Totte_S skrev:
Innan man gräver ner sig i olika varianter på signalkablar är det väl rätt bra att veta vad man ska ha den till?
Jag menar - dra fiber för att lösa en lastbalansering till en laddbox som inte finns ännu känns som en typiskt övertänkt ”byggahus” lösning där många kloka kockar gjort soppa…
Visst, gör man det själv för att man kan så är det väl en sak, men annars…
#2
 
J Johan456 skrev:
Det finns väl iofs fortfarande sådana krav gällande separationsavstånd från tillverkare av datanät. Snare blir det än tuffare med tanke på högre hastigheter, ”crosstalk” och ”Alien crosstalk”. I TS fall kanske inget att ta hänsyn till men tål att nämnas.
Jo, i ett hushåll med en ethernetkabel kanske man tappar några Mbit/s.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
M
Jag hade lagt Cat-kabeln i en Pem-slang för vatten. Finns även med grön stripe men brukar vara svårare för privatperson att få tag på. Räcker en 20mm's för ändamålet så kostar en sån 249kr för 25m. Då har du en slät insida och kan dra en ny kabel om problem uppstår. Att dra igenom ytterligare en kabel i en kanalisation där det ligger befintlig kabel redan är oftast hopplöst.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det var därför jag skrev att han bör dra i dem samtidigt.
Men vilket syfte uppfyller PEM-slangen?
 
E
Dra i kablar vid ny installation är inget svårt, heller ingen som sagt detta. Nu vet ts att om hen vill kunna göra förändringar i framtiden så drar hen separata kanalisationen.

Vill hen spara dessa tior får hen i så fall ta konsekvenserna i fram tiden.

TS startar trådar över allt och har fått massor av svar så det är bara att fatta ett beslut nu.
 
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var därför jag skrev att han bör dra i dem samtidigt.
Men vilket syfte uppfyller PEM-slangen?
För att kunna byta respektive kabel i framtiden. Man kanske behöver uppgradera kabeln, den kanske får en defekt osv. 250kr är obetydligt i sammanhanget mot vad t.ex. grävning för en ny kanalisation kostar.

Jag kanske är yrkesskadad. När vi lägger kanalisation kortare sträckor eller korsar vägar lägger vi i princip alltid med ett extra 110-rör. Det var bara ett tips i all välmening..;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det är en risk som man kan bedöma olika.
Jag tror dock att det är problemfritt att använda befintlig kabel som dragtråd för att dra i en ny.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är en risk som man kan bedöma olika.
Jag tror dock att det är problemfritt att använda befintlig kabel som dragtråd för att dra i en ny.
Naturligtvis är det så. Min erfarenhet är dock att det räcker med att en av kablarna har gått runt den andra kabeln vid en enda punkt i kanalisationen när man lägger flera i samma så blir friktionen såpass att den sitter fast. En nätverkskabel är väl inte lika dragfast som elkabeln i detta fallet skulle jag misstänka också. Men bedömningen får TS plånbok göra:)

När vi drar serviskabel eller belysning till gatuljus på jobbet så räcker det oftast med 2st väldigt små knixar på den korrigerrade 50-slangen för att friktionen ska göra sitt och kabeln går inte igenom trots dragstrumpa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Men då pratar vi inte 25 meter?
 
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, i ett hushåll med en ethernetkabel kanske man tappar några Mbit/s.
Du missar att här på Byggahus så är tydligen kravspecifikationen på nätverkskabel cat 6 och 10 gigabit minst. Då alla här tydligen har ett datacentrer i storleken Facebook..

Till TS. Dra i två nätverkskablar när du ändå drar med dom. Både om det är så att en går sönder men också för att framtidssäkra att tex kunna dra PoE i en kabel till en Accespunkt och den andra till en switch typ.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.