Har fått en diskbänk modell äldre som vi försöker ansluta till avlopp (med tvättmaskinen påkopplad). Den gamla bottensilen passar inte till avloppsdelarna. Bottenhålet är 48mm brett.
Vad kan vi göra?
 
  • VVS under diskbänk med rör, slangar, avlopp och anslutningar i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett avmonterat vattenavlopp från ett handfat, med synlig smuts och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två Gelia förpackningsetiketter, text på svenska, registreringsskyltsformade, ligger på brunt tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ett annat vattenlås så ni kan få ett slätt rör ner till avloppet i stället för den där veckade slangen, fastnar mycket skit i en sådan.
 
  • Gilla
Bygg-Illern
  • Laddar…
Claes Sörmland
Först, är din gamla bottenventil komplett så att du kan fästa den.

Nästa fråga är vilken gänga som bottenventilen har. I och med att vattenlåsets G32 inte passar så gissar ag att du har G40-gänga på bottenventilen. Då får du köpa vattenlås som passar på G40.
 
Redigerat:
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med föregående talare, köp ett annat vattenlås för du har antagligen G40 på din bottenventil på bilden.

Tex:
[länk]

Vad har du för avloppsrör upp ur golvet?
Svårt att se på bilden!
Tack!

Se bild hur avloppet ser ut. Satt i en gumminippel för att hålla tätt kring röret.

Vattenlåset du föreslår ser bra ut. Men hur ska jag då koppla in tvättmaskinen som jag vill använda samma avlopp till?
 
  • Rostig rörstump mot gult vägg, mönstrat ventilerat golv, indirekt belysning, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Vad menas med ”komplett” för ventilen?

Och ja, den har 40-gäng.


Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först, är din gamla bottenventil komplett så att du kan fästa den.

Nästa fråga är vilken gänga som bottenventilen har. I och med att vattenlåsets G32 inte passar så gissar ag att du har G40-gänga på bottenventilen. Då får du köpa vattenlås som passar på G40.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först, är din gamla bottenventil komplett så att du kan fästa den.

Nästa fråga är vilken gänga som bottenventilen har. I och med att vattenlåsets G32 inte passar så gissar ag att du har G40-gänga på bottenventilen. Då får du köpa vattenlås som passar på G40.
B Bygg-Illern skrev:
Tack!

Se bild hur avloppet ser ut.

Vattenlåset du föreslår ser bra ut. Men hur ska jag då koppla in tvättmaskinen som jag vill använda samma avlopp till?
 
Claes Sörmland
B Bygg-Illern skrev:
Tack. Vad menas med ”komplett” för ventilen?

Och ja, den har 40-gäng.
Undrade bara om den har alla delar, t ex en mutter eller mothåll med skruv så att du kan fästa den i diskbänken.
 
B Bygg-Illern skrev:
Men hur ska jag då koppla in tvättmaskinen som jag vill använda samma avlopp till?
finns uttag för avlopp till tvätt/diskmaskin på det som krilleman länkade till
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Undrade bara om den har alla delar, t ex en mutter eller mothåll med skruv så att du kan fästa den i diskbänken.
Nu har jag äntligen köpt vattenlåset från Jula och en bussning därifrån för att få rätt diameter för att skruva i bottenventilen. Men, så lätt var det tyvärr inte - finns inget som trycker fast bottenventilen. Har ingen komplett bottenventil fast jag trodde det :(

Så det verkar som att jag behöver köpa en ny. Något tips om vilken som passar? Bottenhålet är 48mm. Och jag ska alltså skruva fast den i vattenlåset jag fick tips om här ovan.
 
  • Närbild av en sliten, smutsig diskho med synlig avloppshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bygg-Illern skrev:
Nu har jag äntligen köpt vattenlåset från Jula och en bussning därifrån för att få rätt diameter för att skruva i bottenventilen. Men, så lätt var det tyvärr inte - finns inget som trycker fast bottenventilen. Har ingen komplett bottenventil fast jag trodde det :(

Så det verkar som att jag behöver köpa en ny. Något tips om vilken som passar? Bottenhålet är 48mm. Och jag ska alltså skruva fast den i vattenlåset jag fick tips om här ovan.
Den här t ex, kommer den passa?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-vattenlas/contura-8863080-ventil-g40-3086681
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.