Hej. Tycker jag har för hög förbrukning. Ligger mellan 110-150kwh per dag.
Har en Nibe F1255-12 bvp.
Huset är 225kvm. Byggt -47.

Jag kan absolut ingenting om det här så hjälp uppskattas.
Är det någon inställning som är fel?
Behövs det mer info för att hjälp ska fås?
Tacksam för svar
 
Insåg nu att jag postat i fel avdelning. Moderator kanske kan flytta till Värme
 
8 82nr skrev:
Insåg nu att jag postat i fel avdelning. Moderator kanske kan flytta till Värme
Vill du ha tråden flyttad är det bättre att du klickar på "Anmäl" vid det första inlägget. Att skriva inlägg riktat till moderatorerna direkt i tråden förutsätter att någon av dem läser precis allt som skrivs hela tiden, och då skulle det inte behövas någon anmälnings-funktion.
 
  • Gilla
82nr
  • Laddar…
Ja det är mycket, men om huset saknar isolering, vilket husen gjorde 1947, så är det inte så konstigt.

är huset tilläggsisolerat i väggar och vind? Bytt fönster?

mina 250kvm i Stockholm, också från 47, gör av med en tredjedel…
 
  • Gilla
82nr och 1 till
  • Laddar…
Hej
Har ett liknande hus från samma tid. 3x80 kvm varav 80 (källare)bara värms till 12-14 grader på vintern. Stomme i lättbetong, tvåglasfönster, 40 cm kutterspån på vind.
Stödeldar i kamin kalla perioder. Huset beläget i Jämtland.
Huset värms av NIBE 1255-16. Snittade 48 kWh/dygn december/januari.
Så du kan ha lite att fila på i inställningarna för även om vintrarna i Jämtland är en skugga av sitt forna jag så bör det vara kallare än i Eskilstuna.
/ LOB
 
  • Gilla
82nr
  • Laddar…
Antar att det bara är sågspån i väggarna. Taket upp till vind är tilläggsisolerat.
Tunna tvåglasfönster har vi.

Tycker inte att vi gör av med särskilt mycket vatten även fast vi är många i familjen. Det duschas på jobb och träningar.
 
Precis som skrivits så måste man titta på siffrorna i värmepump å se hur den går å sen titta på övriga förbrukare i huset, elgolvvärme, avfuktare......osv.
 
  • Gilla
82nr
  • Laddar…
Hur mycket drar en LLVP i Skåne? Funderar på en sådan då jag idag kör på (låg) elgolvvärme och pelletskamin (2 pallar/året). Vatten på el samt 18 år gammal FTX.

Förbrukar upp till 15 kWh/dygnet när det är som kallast. Vet inte varför elförbrukningen gått upp i jan/febr från ca 8 kWh/dygnet.
 
E
yonna yonna skrev:
Hur mycket drar en LLVP i Skåne? Funderar på en sådan då jag idag kör på (låg) elgolvvärme och pelletskamin (2 pallar/året). Vatten på el samt 18 år gammal FTX.

Förbrukar upp till 15 kWh/dygnet när det är som kallast. Vet inte varför elförbrukningen gått upp i jan/febr från ca 8 kWh/dygnet.
Hej Yonna.
Det behöver du som först ta reda på.
Hur mycket LL drar beror ju på vilken yta, placering, önskad temp typ av pump med mera.


Men ofta blir det ett bra till skott som kommer betala sej inom sina 20 års för väntade levnadsår tid.
 
Men drar en sådan mer än 10 kWh/dygnet är det inte lönt (verkar som om det är svårt att komma under detta). Ca 80 kwm bostadsyta och ganska öppen planlösning men stora fönster. Kaminen mkt effektiv.

Jag behöver en sådan i vilket fall som helst då jag är bortrest.

Men den senaste veckan med blåst och jättekallt klarar kaminen bara 20° och om jag inte höjer golvvärmen - som kostar skjortan (30-40 kWh/dygnet).
 
Redigerat:
S
8 82nr skrev:
Hej. Tycker jag har för hög förbrukning. Ligger mellan 110-150kwh per dag.
Har en Nibe F1255-12 bvp.
Huset är 225kvm. Byggt -47.

Jag kan absolut ingenting om det här så hjälp uppskattas.
Är det någon inställning som är fel?
Behövs det mer info för att hjälp ska fås?
Tacksam för svar
Det är såpass hög förbrukning att man kan misstänka att något är fel.

Hade du sagt 140kwh en dag med -20 grader hade det varit hyffsat normalt med så gammalt hus. Men Januari och Februari har varit varma och förbrukningen borde inte behöva vara så hög även i ett gammalt hus.

Om du kollar vid värmepumpen, är det blött på golvet? Har ju haft ett case här på forumet när hög förbrukning kunde härledas till att det droppade varmvatten från värmepumpen vilket gjorde att värmepumpen gjorde varmvatten extremt ofta.

Har du någon elradiator någonstans i huset som är påslagen?
 
  • Gilla
82nr
  • Laddar…
V Vector skrev:
Precis som skrivits så måste man titta på siffrorna i värmepump å se hur den går å sen titta på övriga förbrukare i huset, elgolvvärme, avfuktare......osv.
Säg gärna vilka siffror du vill ha så kan jag ta bild och ladda upp. Elgolvvärme finns men är inte påslagen. Luftvärmepump har vi en i garaget. Men den har varit avstängd en tid och märkte knappt någon skillnad. Spabadet stängde vi också av och det blev knappt någon skillnad heller.
 
E
yonna yonna skrev:
Men drar en sådan mer än 10 kWh/dygnet är det inte lönt (verkar som om det är svårt att komma under detta). Ca 80 kwm bostadsyta och ganska öppen planlösning men stora fönster. Kaminen mkt effektiv.

Jag behöver en sådan i vilket fall som helst då jag är bortrest.

Men den senaste veckan med blåst och jättekallt klarar kaminen bara 20° och om jag inte höjer golvvärmen - som kostar skjortan (30-40 kWh/dygnet).
Du prioriterar ju denna men då minskar din direkt verkande el = minskade kom fort.
Så blir det ju flera gånger billigare med L/L vid samma temp.
 
S SueCia skrev:
Det är såpass hög förbrukning att man kan misstänka att något är fel.

Hade du sagt 140kwh en dag med -20 grader hade det varit hyffsat normalt med så gammalt hus. Men Januari och Februari har varit varma och förbrukningen borde inte behöva vara så hög även i ett gammalt hus.

Om du kollar vid värmepumpen, är det blött på golvet? Har ju haft ett case här på forumet när hög förbrukning kunde härledas till att det droppade varmvatten från värmepumpen vilket gjorde att värmepumpen gjorde varmvatten extremt ofta.

Har du någon elradiator någonstans i huset som är påslagen?
Inge vatten på golvet. Och ingen elradiator heller. Kolla mitt tidigare svar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.