O
Fått en ny kanalfläkt insatt för att hantera frånluftsventilationen. Sattes upp i tvättstugan såhär:

Flexibel ventilationsslang ansluten mellan två maskindelar, installerad ovanför tapet med klädmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexibel ventilationsslang ansluten till en hård ring i taket, omgiven av tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tycker dock dels att själva fläktmotorn låter lite grann men det hörs mest i tvättstugan själv. Men själva "luftflödet" gör att det låter ganska mycket i donen vi har i kök och badrum. Lite som att det stormar eller blåser. Har kontrollerat med mätare så att flödet är rätt.

Min första tanke var att flytta fläkten till utloppskanalen direkt (dvs från höger till vänster på bilden, får vända fläkten upp och ner så att säga) och sätta en ljuddämpare mellan rören. Tror ni det hjälper lite mot "storm" ljudet?

Ett annat alternativ som jag funderade på men som blir betydligt mer avancerat är ju att sätta fläkten på vinden och sedan ljudämpare mellan rören i tvättstugan. Hur avancerat kan det vara?

Mörkt utrymme med isoleringsmaterial och betongplattor. Otydlig, möjligen en källare eller vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mörkt utrymme, isoleringsmaterial, betonggolv, ojämna kartongbitar, svagt upplyst, rörigt, potentiell konstruktion eller lagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad ventilationskanal i ett oisolerat vindutrymme, träreglar, isoleringsmaterial, byggtejp, svagt belyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Kan det blir problem med t ex regnvatten om jag flyttar den till vänstra kanalen?
 
Redigerat:
O Ocuf skrev:
Fått en ny kanalfläkt insatt för att hantera frånluftsventilationen. Sattes upp i tvättstugan såhär:

[bild]

[bild]


Jag tycker dock dels att själva fläktmotorn låter lite grann men det hörs mest i tvättstugan själv. Men själva "luftflödet" gör att det låter ganska mycket i donen vi har i kök och badrum. Lite som att det stormar eller blåser. Har kontrollerat med mätare så att flödet är rätt.

Min första tanke var att flytta fläkten till utloppskanalen direkt (dvs från höger till vänster på bilden, får vända fläkten upp och ner så att säga) och sätta en ljuddämpare mellan rören. Tror ni det hjälper lite mot "storm" ljudet?

Ett annat alternativ som jag funderade på men som blir betydligt mer avancerat är ju att sätta fläkten på vinden och sedan ljudämpare mellan rören i tvättstugan. Hur avancerat kan det vara?

[bild]
första frågan
Sitter det ljuddämpare mellan donen och fläkten?
Andra frågan.
Hur ser avluftshuven ut på tak? Om det mot förmodan är ett öppet rör så är risken för vatten överhängande.

Vad har du mätt med?

fläkten kan med fördel monteras på vinden.
 
O
I Installation skrev:
första frågan
Sitter det ljuddämpare mellan donen och fläkten?
Andra frågan.
Hur ser avluftshuven ut på tak? Om det mot förmodan är ett öppet rör så är risken för vatten överhängande.

Vad har du mätt med?

fläkten kan med fördel monteras på vinden.

Nej inga dämpare finns överhuvudtaget.

Kan lägga upp bild imorrn. Men det är en enkel huv.

Jag hyrde denna:
https://soliduct.se/luftflodesmatare-uthyrning.htm

Ja vinden vore ju nog bättre för att få bort ljudet från tvättstugan. Men då får jag kapa röret och sätta fläkten emellan och sedan en fast ljuddämpare kanske? Får dra upp kablarna på vinden också vilket ju blir lite mer jobb.
 
O
O Ocuf skrev:
Nej inga dämpare finns överhuvudtaget.

Kan lägga upp bild imorrn. Men det är en enkel huv.

Jag hyrde denna:
[länk]

Ja vinden vore ju nog bättre för att få bort ljudet från tvättstugan. Men då får jag kapa röret och sätta fläkten emellan och sedan en fast ljuddämpare kanske? Får dra upp kablarna på vinden också vilket ju blir lite mer jobb.
Skorstenshuva på tak mot himmel och vintergrenar. Dimmig, suddig bildkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så risken finns nog att det kommer in någon droppe vatten där om vinden ligger på.
 
O
I Installation skrev:
första frågan
Sitter det ljuddämpare mellan donen och fläkten?
Andra frågan.
Hur ser avluftshuven ut på tak? Om det mot förmodan är ett öppet rör så är risken för vatten överhängande.

Vad har du mätt med?

fläkten kan med fördel monteras på vinden.

Blir nog knepigt att installera fläkten på vänstra. Gick runt och mätte decibel med telefonen och hade sedan hjälpa och hålla fläkten i vänstra kanalen och mätte igen. Gick ner ca 1-3 decibel i donen bara det. Så en djuddämpare där emellan hade nog gjort finemang. Det störiga är bara att röret sticker inte ut tillräckligt mycket för att jag ska kunna skruva fast det. Funderade på en klämma men fläkten är nog för tung för det. Eventuellt om man kan dela fläkten på mitten och skruva den innifrån så att säga men jag tror inte man kommer in med skruvdragare.

Alternativet är att montera den på väggen och sätta två slangar så att säga.
Flexibel ventilationsslang ansluten till ventil i tak, elskåp och kablar synliga, grönt blad sticker fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i tak med synlig fläkt och skadad, missfärgad omgivning. Kablar nära, tecken på vattenläckage eller fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasen alltså, man skulle satt en takfläkt istället.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.