J
J Jockebyggab skrev:
Det finns ju många mycket gamla hus med "råkällare" ned gamla valv, vinkällare etc, och visst- sådana är konstruerade så från början. Ofta valvkonstruktioner och nedsprängt, som typ jordkällare och ibland ett skikt av "torpargrund" mellan det dessutom som av skiljer helt valven från övriga huset. Slott mm.Riktigt gedigna byggnationer. Råa fuktiga "spökkällare" som funkar på det sättet, som typ jordkällare. Smart det också. Kakelugnar är mycket fina värmekällor, min bror var kakelugnsmakare och kunde allt om dessa jättegamla men fina byggnader. Det vi har problem med är dessa alla fastigheter som källaren är konstruerad för att hålla varm och där man av misstag kallställer i tron om att man sparar nåt. Har varit ute på så många mögel-saneringar på grund av just detta. Trist nog. Sen beror mycket på var i landet och placering, torrt eller fuktigt dränering mm mm. Allt har ett samband.
Motsatt effekt, stänga av värme i källaren blir dyrare? / Rimlig förbrukning fjärrvärme?
Köpte hus i somras, första huset. 82+64kvm
Uppvärmning är fjärrvärme.
2 personer i huset, dusch 3ggr/vecka + div. varmvatten i köket t.ex.
Fakturering varannan månad.

Så i December fick vi en räkning på 2850 SEK på fjärrvärme (uppvärming + varmvatten)
Ingen aning om detta var högt eller inte, men 2850kr ändå.
Så jag gjorde ett experiment.
Jag stängde av alla element i källaren.
Det blev dyrare, 2950 denna runda, totalt 3040kWh förbrukat.
Nu är det klart att utan värme nerifrån behöver elementen ovanför värma mer.
Men att förbrukningen faktiskt skulle stiga trodde jag aldrig.
Huset är bra isolerat och har en bra energideklaration, betydligt bättre än andra hus i samma ålder. (Byggt -49)
 
J
P paralun skrev:
Hur vet du det? Jag vet dels via temperaturmätning i källaren samt visning på avfuktaren.
Året om!
Motsatt effekt, stänga av värme i källaren blir dyrare? / Rimlig förbrukning fjärrvärme?
Köpte hus i somras, första huset. 82+64kvm
Uppvärmning är fjärrvärme.
2 personer i huset, dusch 3ggr/vecka + div. varmvatten i köket t.ex.
Fakturering varannan månad.

Så i December fick vi en räkning på 2850 SEK på fjärrvärme (uppvärming + varmvatten)
Ingen aning om detta var högt eller inte, men 2850kr ändå.
Så jag gjorde ett experiment.
Jag stängde av alla element i källaren.
Det blev dyrare, 2950 denna runda, totalt 3040kWh förbrukat.
Nu är det klart att utan värme nerifrån behöver elementen ovanför värma mer.
Men att förbrukningen faktiskt skulle stiga trodde jag aldrig.
Huset är bra isolerat och har en bra energideklaration, betydligt bättre än andra hus i samma ålder. (Byggt -49)
 
J
A Argastesnickaren skrev:
Du kan inte på allvar mena att all energi du lägger i en källare stiger upp till övre plan.
Dom lite äldre källare jag har erfarenhet av är att dom har ingen eller marginellt med isolering i väggarna dvs du har stora förluster där.
Att som du bara predika om att öka värmen i källaren annars fördärvar du den är inte korrekt.
Finns hur många som helst lite svalare och väldigt torra källare.
Finns också väldigt många varma och fuktiga källare eller hur??
Motsatt effekt, stänga av värme i källaren blir dyrare? / Rimlig förbrukning fjärrvärme?
Köpte hus i somras, första huset. 82+64kvm
Uppvärmning är fjärrvärme.
2 personer i huset, dusch 3ggr/vecka + div. varmvatten i köket t.ex.
Fakturering varannan månad.

Så i December fick vi en räkning på 2850 SEK på fjärrvärme (uppvärming + varmvatten)
Ingen aning om detta var högt eller inte, men 2850kr ändå.
Så jag gjorde ett experiment.
Jag stängde av alla element i källaren.
Det blev dyrare, 2950 denna runda, totalt 3040kWh förbrukat.
Nu är det klart att utan värme nerifrån behöver elementen ovanför värma mer.
Men att förbrukningen faktiskt skulle stiga trodde jag aldrig.
Huset är bra isolerat och har en bra energideklaration, betydligt bättre än andra hus i samma ålder. (Byggt -49)
 
Minnie Mesola
J Jockebyggab skrev:
Nu är det klart att utan värme nerifrån behöver elementen ovanför värma mer.
Men att förbrukningen faktiskt skulle stiga trodde jag aldrig.
Det är naturligtvis tekniskt omöjligt.

Minnie
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men jag förstår inte riktigt slutsatsen.

Du får en räkning i december, som gissningsvis då gäller förbrukning i november.

Stänger av alla element i källaren, men blir förvånad över att december (eller januari) blir ännu dyrare.

Dels krävs avsevärt mer energi i december än i november, dels var energin extremt dyr i december. Och de faktorerna lär öka kostnaden mycket mer än du kan spara genom att stänga av värmen i en del av huset.
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
J
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det är naturligtvis tekniskt omöjligt.

Minnie
Jag föreslår att du besöker lite större fastigheter, gäller även miljonprojekthus i förorter, (jag är uppväxt i sådana fastigheter och jag är inte uppväxt i villa...och när jag skaffade hus så respekterade jag konstruktionen och respekterade grundläggande fysik för att hålla huset välmående) gå ner i källaren och känn vilken temp ALLA större fastigheter har i sina källare. När jag var yngre så hade jag god kunskap från de äldre fastighetsskötaren som visste sånt här, sen senare på bygg o anläggning fick man själv expertisen. Även "snåla" storflerfamiljshusägare fattar att man måste ha vältempererad källare för att kåken ska må bra! Dom skulle vara dom första att strypa värmen i dessa källare för att "spara" men för många kloka ingenjörer och konstruktörer har redan talat om för "ekonomerna" att det blir en jävligt DÅLIG affär om man stryper värmen i källaren! Eftersom fastigheten mår sämre och på sikt pajar och får fuktskador och annan skit. Varför skulle dom annars fortsätta att ha varma källare???? Svara på det du!
Det verkar vara mest enfamiljshusägare som aldrig satt sin fot i större fastigheter och har NOLL koll på fysik och konstruktion som TROR att man bara kan kallställa o "ställa dit en liten avfuktare" och som kallställer rum o tror att dom "sparar"..som sagt- var och en bestämmer över sin lilla kåk....men jag skulle INTE vilja köpa en kåk som varit kallställd i källaren en längre tid. Har tyvärr sett för mycket skador på grund av detta naiva synsätt. Kåkar har varit tvungna att totalsaneras och tillockmed rivits på grund av skador i källare som kallställningen orsakat. Önskar att det var enklare, men tyvärr så ser verkligheten annorlunda ut. Sen beror det givetvis på var huset står. Nere i Skåne. ....milda vintrar, kanske högt läge väldränerat....ja då är risken mindre för fukt. Uppe i norrland, där vi är..kalla vintrar långa tröga övergångar till vår ...här håller vi våra källare tempererade, och vi som dessutom har verksamhet som mek verkstad har dessutom inget val. Det är alltid trevligt att komma till en skönt tempererad källare och i min kåk så har jag NYTTA av den värme i källarplan! Mitt hus är alltid snus torrt!
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Men jag förstår inte riktigt slutsatsen.

Du får en räkning i december, som gissningsvis då gäller förbrukning i november.

Stänger av alla element i källaren, men blir förvånad över att december (eller januari) blir ännu dyrare.

Dels krävs avsevärt mer energi i december än i november, dels var energin extremt dyr i december. Och de faktorerna lär öka kostnaden mycket mer än du kan spara genom att stänga av värmen i en del av huset.
Slutsatsen är att det kan bli dyrare att fimpa värmen i källaren eftersom man måste brassa på mer på över våningarna för att kompensera för förlusten av den energi i form av värme långsiktigt underifrån. Givetvis kommer det inte upp värme snabbt uppåt bär man startar värme i kållaren, men har du värme på så får du långsam uppvärmning i bjälklag i golv, värme stiger uppåt....Som vi alla vet...som man har nytta av. Fimpar man värmen i källaren här uppe i norrland så får man senare kallras o sen fukt sen risk för mögel. Skulle aldrig fimpa värmen i källaren. Aldrig. Huset mår kanon av värmen i källaren, o jag har sköna golv. Behöver inte ha nån avfuktare alls. Vattenburet i kåken, även nere i källaren. Funkar kanon.
 
J
J Jockebyggab skrev:
Jag föreslår att du besöker lite större fastigheter, gäller även miljonprojekthus i förorter, (jag är uppväxt i sådana fastigheter och jag är inte uppväxt i villa...och när jag skaffade hus så respekterade jag konstruktionen och respekterade grundläggande fysik för att hålla huset välmående) gå ner i källaren och känn vilken temp ALLA större fastigheter har i sina källare. När jag var yngre så hade jag god kunskap från de äldre fastighetsskötaren som visste sånt här, sen senare på bygg o anläggning fick man själv expertisen. Även "snåla" storflerfamiljshusägare fattar att man måste ha vältempererad källare för att kåken ska må bra! Dom skulle vara dom första att strypa värmen i dessa källare för att "spara" men för många kloka ingenjörer och konstruktörer har redan talat om för "ekonomerna" att det blir en jävligt DÅLIG affär om man stryper värmen i källaren! Eftersom fastigheten mår sämre och på sikt pajar och får fuktskador och annan skit. Varför skulle dom annars fortsätta att ha varma källare???? Svara på det du!
Det verkar vara mest enfamiljshusägare som aldrig satt sin fot i större fastigheter och har NOLL koll på fysik och konstruktion som TROR att man bara kan kallställa o "ställa dit en liten avfuktare" och som kallställer rum o tror att dom "sparar"..som sagt- var och en bestämmer över sin lilla kåk....men jag skulle INTE vilja köpa en kåk som varit kallställd i källaren en längre tid. Har tyvärr sett för mycket skador på grund av detta naiva synsätt. Kåkar har varit tvungna att totalsaneras och tillockmed rivits på grund av skador i källare som kallställningen orsakat. Önskar att det var enklare, men tyvärr så ser verkligheten annorlunda ut. Sen beror det givetvis på var huset står. Nere i Skåne. ....milda vintrar, kanske högt läge väldränerat....ja då är risken mindre för fukt. Uppe i norrland, där vi är..kalla vintrar långa tröga övergångar till vår ...här håller vi våra källare tempererade, och vi som dessutom har verksamhet som mek verkstad har dessutom inget val. Det är alltid trevligt att komma till en skönt tempererad källare och i min kåk så har jag NYTTA av den värme i källarplan! Mitt hus är alltid snus torrt!
:cool:
 
J
J Jockebyggab skrev:
:cool:
Istället för ett leende....svara på min fråga- varför har samtliga större fastigheter i hyreshusområden alltid varm källare? ........klura ut det! :geek:
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Uppenbart att du är ett troll med varken kunskap i ämnet eller några HP-poäng.

Föreslår att vi stänger dörren för trollet och fortsätter diskutera vidare.
Du har både fel och är fruktansvärt ohövlig.

Att man sparar energi på att sänka värmen i källaren borde jag inte ens behöva motivera.

Golvvärme i äldre källare utan bra isolering medför att marken under huset blir varmare. Det medför i sin tur att ångtrycket stiger. Något riskerar att orsaka fuktskador i golv på sommaren när värmen stängs av. Men fuktbelastningen i väggar stiger också.

Även om du inte håller med om information som presenteras så kan du uppföra dig vettigt.
 
  • Gilla
jannekjuyckken och 1 till
  • Laddar…
Nästa experiment du borde göra är att stänga av värmen i övervåningen och bara brassa på i källaren.
Enligt dina hypoteser stiger värmen upp i bostadsdelen och det blir dessutom billigare än att ha värme i båda delarna.
 
  • Haha
  • Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Även om du upprepar dig många gånger blir det inte sannare.

Fel. Fukt i form av vatten eller kondens bildas när varm fuktig luft möter en kall yta. Har du en kall källare där ingen varmluft tillförs genom ventilation eller kontakt med övre våning så bildas ingen fukt.

Det har du inget belägg för. Bara för att du tror det blir det inte ett faktum.
Det finns anledningar till att större flerfamiljsfastigheter har haft, har och kommer att ha värmd källare. Och att ingeniörer och fastighetsskötare fortsätter med detta....-Just för att fastigheten ska må bra och för att slippa problem.
 
  • Gilla
jannekjuyckken
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Min källare håller 10-14 C och är snustorr.
Min kåk håller runt 20 i källaren, elementen på övervåningen kan jag dra ner lite på eftersom jag vinner värme underifrån. Bra vent, varm murstock,sköna golv, skönt klimat i hela kåken. Ingen avfuktare behövs, Snus torrt. Detta är norrland.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Fukt bildas inte. Den finns där, men luften kan bära mer fukt om den är varm.
En avfuktare värmer mer än ett elelement som förbrukar samma mängd energi, samtidigt som den tar bort fukt.
Värme rör sig inte uppåt, möjligen kan varma fluider röra sig uppåt, men i strukturer rör sig inte värme uppåt mer än åt något annat håll.
Det varma "Fluiderna" går uppåt.... och således värmer bjälklag. .......
 
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Även om du upprepar dig många gånger blir det inte sannare.

Fel. Fukt i form av vatten eller kondens bildas när varm fuktig luft möter en kall yta. Har du en kall källare där ingen varmluft tillförs genom ventilation eller kontakt med övre våning så bildas ingen fukt.

Det har du inget belägg för. Bara för att du tror det blir det inte ett faktum.
Prova att lägg blöta strumpor under ett element.......klocka tiden på hur lång tid det tar att torka dina blöta strumpor under elementet. Sen lägger du blöta strumpor ovanpå samma element. Klocka tiden igen......jämför! (Ibland är det bra att jämföra små enkla experiment på dagisnivå med det stora för att förstå helheten!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.