Tänkte höra ifall någon vet var man kan hitta ramper för trappa (dvs 2 skenor)i Göteborgs trakten,vi har en trappa på c:a 5 meter från vägen till huset och det skulle vara kanon att ha en ramp för barnvagnar,skotkärra m.m.
Har kollat på Bauhus men de har inget sådant.
Den skall vara där permanent.
 
Jag hade kontaktat en smed/mek. verkstad och bett dom svetsa två st "U-balkar" i kraftig plåt. Då kan du bestämma höjd, bredd etc alldeles själv. Tar du rostfritt eller aluminium rostar det inte dessutom. Om du vill kan jag fixa namn på en verkstad som fixar rostfritt.

Sättet att fästa skenorna i trappan kan du bestämma själv också eller be om förslag . . .
 
tack tack,någon mer som har några förslag?
 
Svetsade balkar är väl lite overkill kan jag tycka om det inte är jättetunga grejer du ska köra. Jag hade nog kollat upp om det fanns nåt ställe som hade kunnat bocka till aluminiumplåt i lagom tjocklek, typ 6-8 mm kanske.

Borde inte vara så svårt att hitta nån som kan göra det i GBG-trakten. Hör med varv och sånt, vet att Ö-Varvet på Öckerö kan ha möjlighet till detta, men pris vet jag inget om...
 
OK peterson 79, tänkte just materialtjocklek motsv. det du nämner - i min värld "kraftig plåt" :D. Om man svetsar eller bockar kanske går på ett ut men klart är väl att bockat är billigast. Kanske man dock måste svetsa på någon form av fäste?
 
Hemmakatten
Det finns färdiga barnvagnsramper att köpa. Det finns dessutom de som man kan fälla upp när de inte används, smart om man inte har så bred trapp.
 
Jag har gjort ramp av tryckimpregnerat virke. Varje skena bestående av en 28 x 120 mm bräda på vilken jag fäst en stående 45 x 34 regel i ytterkant (skruvad underifrån). Sen är det bara att fästa varje skena i bredd måttat efter vagnen (behövs bara regel i respektive brädas ytterkant om man inte fäster skenorna för brett isär). Det funkade utmärkt, är billigt och dessutom relativt lätt att fixa själv.

Beroende på underlag är det sen olika svårt att få det stabilt, men det gäller ju även om rampen är i metall. I mitt fall var det i en naturstenstrappa, ingen höjdare att skruva i och inga räta vinklar eller enhetliga mått. Därför valde jag att måttanpassa klossar gjorda av stolpvirke under varje skena och kila ner alltsammans mellan stenarna med hjälp av spikplåtar fästade i klossarna.

Det har nu hållit i närmare två år utan problem, tror det kommer funka hela barnvagnstiden.
 
Mot bakgrund av Maskots ypperliga förslag, vill jag här bara ge mitt bifall :D

Jag har ibland en benägenhet att köra på enligt principen "overkill" :rolleyes: (se mitt inlägg en bit upp).

Men, men, det är ju därför det är så bra med det här fina forumet. Olika svar ger frågeställaren och andra möjlighet att s.a.s. iterera sig fram till den slutliga lösningen.

Tack Maskot! Jag skulle gjort precis som du föreslår om jag behövt en barnvagns-/skottkärreskena.
 
peegee4 skrev:
Mot bakgrund av Maskots ypperliga förslag, vill jag här bara ge mitt bifall :D

Jag har ibland en benägenhet att köra på enligt principen "overkill" :rolleyes: (se mitt inlägg en bit upp).

Men, men, det är ju därför det är så bra med det här fina forumet. Olika svar ger frågeställaren och andra möjlighet att s.a.s. iterera sig fram till den slutliga lösningen.

Tack Maskot! Jag skulle gjort precis som du föreslår om jag behövt en barnvagns-/skottkärreskena.
Tack för komplimangen. Jag var själv initialt inne på att det måste till en ramp i metall, kanske främst eftersom det är det man ofta ser på offentliga trappor. Så här i efterhand kan jag till och med tycka att det blev snyggare med virke. Smälter liksom in i trädgården bättre.

Jag kan tillägga för fullständigheten att jag naturligtvis låtit rampen ligga ute även på vintern. Konstruktionen har inte på något sätt tagit skada av det. Möjligen är det lite knöligare att skotta, men det får man ta.
 
Det finns tillverkare för barnvagnsramper. De kan säkert skicka. Googla på barnvagnsramp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.