Nu när ventilationen är ordnad är det dags att göra källaren trivsam och beboelig. Den övergripande planen är att inreda två gästrum, styra upp entre & hall, samt att bygga om gillestugan till ett kombinerat kök + vardagsrum.

Den här tråden kommer fokusera på gästrummen. Idag finns det ett sovrum och ett "syrum" (det härligt röda. :D), avdelade med blåbetongvägg och garderober.

Tomt rum med röda väggar, trägolv, tom garderob, fönster och en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt rum med mönstrat golv, inbyggd garderob, slitet brunaktigt skåp och kala väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att riva mellanväggen och bygga en ny som fördelar kvadratmetrarna lite jämnare och därmed ger oss två rimliga sovrum.

Start:

Arkitektritning av en byggnadsplan med markerade rum, skala, och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planerat mål:
Arkitektritning av en byggnadsplan, visar rumsuppdelning, mått och användningsområden som bostäder och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vår plan för vintervåren är således att:

* Riva existerande vägg och garderober
* Riva innertaken (spännduk) och tapeter
* spackla och måla väggar och tak med silikatfärg
* Inspektera utrymmet under golvet när det ändå är öppet
* Bygga "fukttålig" och ljudisolerad vägg av dubbla plåtreglar, stenullsisolering och gips (instrux)
* Dra fram el- och nätverksuttag i nya väggen
* Justera ventilationsdragningen och bygg in spirorören
* Bygga nytt golv i "syrummet"
* Fimpa medaljongmattan i det andra rummet och *viftar med händerna* trolla fram ett nytt ytskick. (svårt höjdbegränsat pga. dörrbladet som svänger in i rummet)
* Tapetsera, lista, fodra, inreda osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Jag har varit dålig med löpande rapportering under vintern så tråden får börja med lite efterkonstruktion. :)

I slutet av November tog vi på oss hörselskydd, lyfte varsin slägga och gick vi loss på vägg och tak. Det var orimilgt roligt att demolera, även om vi fick vara lite försiktiga med infälld el.
Person med skyddsutrustning i rörigt rum under renovering, med nedrivna väggelement och utspridda byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörigt rum under renovering med exponerade bjälkar, delvis borttagen vägg och högar av rivningsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering eller rivning i ett rum med röda väggar och mycket bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering eller rivning; rör, byggavfall och tegelstenar överallt; kaotiskt; två fönster ger dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest tid tog det faktiskt att få ner reglarna i taket (som höll spännduken). Jag förstår inte hur betongspik fungerar, men herrejävlar vilken dragstyrka. Det var LÖGN att dra ned reglarna - de knäcktes långt innan spiken började röra sig. Efter att jag kämpat ned virket, en flisa i taget, så hade jag dussintals av de vidriga spikasen kvar i taket. Jag kunde hänga med kofoten kring ett enda spikhuvud, och om jag använde kloss och tog spjärn så drog spiken med sig betongen och lämnade en krater i taket.

Lösningen blev till slut att kapa dem med vinkelslipen och lämna det som uppenbarligen är gjort för att stanna.

Städningen är ju aldrig rolig, men det här med hämtsäckar är ju mirakulöst smidigt. Trärent kapade jag ner och ska elda i kaminen, och garderobsdelarna får gå till åvc.
Stor orange säck fylld med byggavfall framför tegelhus, grå himmel, bar trädstam, svart soptunna, snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hopplöst skräp av möbler och byggmaterial staplade utanför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Med rummet röjt kunde vi börja ta ner tapeterna. Det tar lång tid att göra, men går snabbt att berätta om.
Renovering, tomrum, röd färg på väggar, ojämnt golv, verktyg, hinkar, städutrustning, avskalad yta, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, röran, borttagen vägg, gammalt golv, sopsäck, arbetsverktyg, öppen golvdel, exponerade tegelstenar, tapetrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt, ofullständigt rum, byggmaterial, verktyg, ledningar, kaklat och trägolv, ojämn vägg, radiator, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med fläckiga väggar, stege, radiator och rör på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att de testade lite färgalternativ innan de valde att tapetsera en gång i tiden.

Där garderoberna stått mellan rummen var ytterväggen inte putsad. För att få den att liva med resten av väggen så började vi "grovspackla". Första vändan blev det utfyllnad medelst det murbruk som jag hade över sedan skorstensingreppet.
Rum under renovering med verktyg, skräp på golvet, och skadade väggar. En person arbetar eller städar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SNYGGT.

Medans sambon slipade bort tapetrester och spacklade skador så testade jag att måla taket vitt. Det är ren betong, men med ett otroligt detaljerat avtryck ifrån gjutformen. Det är ett så realistikt trämönster att jag tänkte att det kanske går att lämna framme?
Renoveringsbehov, avskalade väggar, elinstallationer synliga, vitmålat tak, liten fönster, ledig taklampa, stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I början av December hade vi en vän på besök för att tapetsera i tvättstugan, och då passade vi på att samtidigt måla väggar och dörrar.



Jag gillar nya färgskalan. Men silikatfärg uppför sig inte riktigt som man är van från andra färger, och väggarna blev lite flammiga på sina ställen. Borde läst på mer innan jag körde igång.
Renoveringsarbete i ett rum, väggar halvfärdiga, verktyg och byggmaterial synliga, ogjort golv, dammsugare, osatt taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering, oskalade väggar, blottade kablar, verktyg, byggdamm, trägolv, arbetslampor, spackelspadar, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vårt lilla sidospår med tapetsering och målning pågick hela December. Vi rev tapet i hall, tvätt och torkrum, plus alla dörrblad. I hallen spacklade vi och målade direkt på muren, de andra ytorna (och dörrbladen) fick ny renoveringstapet och färg på det.

Smal korridor, gult ljus, träluckor, skadade väggar, trappsteg, renoveringsmaterial, arbetsbelysning, skor, ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår i korridor med verktyg, färgburkar och en stege. Oavslutad, rörigt, byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstugemontage:

Vårt storta hopp, när hade tapetserings-expert-kompis på besök en långhelg, var ju att få klart väggarna i tvättstugan. Men vi lyckades inte lura hit rörmokaren alls, så gamla beslag sitter ännu kvar och är ivägen. Jag skulle vilja lära mig att plugga vattenrör själv, men tappvattenfördelaren(?) är ett riktigt hempulat åbäke som ändå borde bytas och det är definitivt ett för stort jobb för mig.

Torkrummet är iaf betjänligt igen! Beställde dessa vägghängda torkställningar från Jem & Fix som funkar svinbra, nu slipper jag hänga tvätten i vardagsrummet.
giphy.gif
Dessa fyra ska kompletteras med en hemmasnickrad ställning i taket, lite galgkrokar och... ett golv.

I januari fick jag äntligen tummen ur att beställa material för innerväggen.
Lastbil med kran lyfter stora säckar vid bostadsområde; disigt väder, nakna träd, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggmax Visby hade den fantastiskt goda smaken att skicka ut hemleverans med kranbil. Att vara kranbilsförare måste vara som att vara tomte och glassgubbe i ett. Varje gång de dyker upp så är det goda nyheter och lösningar på gång. :D

Vi följer "Blom Kåls" instruktioner för att bygga ljudisolerad innervägg så det blir att bygga två väggar med luftspalt emellan. Försökte få en känsla för var väggen bäst bör placeras.
Renoveringsrum, avskalat golv, tomma väggar, laserinstrument, konstruktionspapper, stege, spacklad vägg, väntar på ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete, avlägsnade golv, oskyddad dörr, verktyg, belysningsredskap, orenat rum, pågående projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

a) Maximera utrymmet i "syrymmet" genom att placera väggen så nära dörrkarm och eluttag som möjligt? Isåfall - uppe på trägolvet, eller korta det och ställ väggen på betongplattan?
b) gör det lättaste och bygg där stenväggen stod.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Analysis paralysis är tröttsamt så jag började öppna golvet. På grund av hur stenväggen var placerad så måste vi ändå lägga ett nytt golv i syrummet senare, så det är ingen skada skedd.

Öppnat golv visar isolering, konstruktionsfel, träplankor och gul kofot. Reparation eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering eller reparation av trägolv, synliga bjälkar, isolering, virke, kofot, byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under glasullen hittade jag lite skräp. Ett gammalt ciggpaket och en ett sandpapper som legat på betongplattan ända sedan huset färdigställdes 1970. Titta bara:
Hand i arbets handske håller gammal emballage i verkstads miljö med trä och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+50 år gammalt, inte ett tecken på fukt. Det är så välbevarat att det kunnat komma ifrån ett museiarkiv!

Kapade ur resten av facket och knackade loss de nedersta stenblocken som var kvar från väggen. Allt här inne var torrt, till och med glasullen var fin. Skönt!

Renovering, rivet golv, träavfall, cirkelsåg, måttband, byggmaterial, ej färdigt utrymme, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när jag sett hur reglingen är gjord så lutar jag åt att svaret på min tidigare fråga är: maximera ytan för syrummet, men ställ ändå väggen på betongen.

Ergo: kapa golvbrädorna vid den lila linjen och sen peta in balken (grönt) under dem igen. Finns det något bra beslag för att palla upp balken så man får den på rätt höjd och i våg igen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. En schysst källare är alltid uppskattat :)

Gällande silikatfärg så behöver du inte köra det på väggarna i källaren då vanlig väggfärg också andas. Håller själv på och målar om vår källare just nu.

https://forum.alcro.se/org/alcro/d/mala-kallarvagg-37nx/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur bör jag fästa plåtreglarna mot betongunderlaget? Känns lite kortsiktigt att använda nylonplugg?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Låter smidigt. Tror du de funkar i lättbetong också?
 
Absolut, borde funka i lättbetong ockås. Fäste stående reglar med spikplugg i betonghålsten och blåbetong(lättbetong). Gäller bara att man har rätt borr och känner sig lite för, du kan juh alltid testa med bara en spikplugg i lättbetongen, går att ta bort om de skiter sig. =)

Om de inte funkar i lättbetongen har essve bra lättbetongskruvar till deras induprog system, de brukar jag köra om inget annat biter. Skruvas direkt in i lättbetongen utan slag på borren och ingen förborrning behövs om den är mjuk.
 
A
ulfben ulfben skrev:
Analysis paralysis är tröttsamt så jag började öppna golvet. På grund av hur stenväggen var placerad så måste vi ändå lägga ett nytt golv i syrummet senare, så det är ingen skada skedd.

[bild] [bild]

Under glasullen hittade jag lite skräp. Ett gammalt ciggpaket och en ett sandpapper som legat på betongplattan ända sedan huset färdigställdes 1970. Titta bara:
[bild]
+50 år gammalt, inte ett tecken på fukt. Det är så välbevarat att det kunnat komma ifrån ett museiarkiv!

Kapade ur resten av facket och knackade loss de nedersta stenblocken som var kvar från väggen. Allt här inne var torrt, till och med glasullen var fin. Skönt!

[bild]

Nu när jag sett hur reglingen är gjord så lutar jag åt att svaret på min tidigare fråga är: maximera ytan för syrummet, men ställ ändå väggen på betongen.

Ergo: kapa golvbrädorna vid den lila linjen och sen peta in balken (grönt) under dem igen. Finns det något bra beslag för att palla upp balken så man får den på rätt höjd och i våg igen?
Mellanlägg/plastdistanser/pallningsbricka?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Hoppar mellan olika projekt i källaren, men gjorde ändå små framsteg för gästrummet under lördagen. Kortade ner golvet för att göra plats för väggen.
Renovering av golv med gul cirkelsåg och spån; kombinerade nya och gamla golvdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering pågår, trägolv rivet upp, byggavfall, verktyg synliga, eller struktur under arbete och oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt inne; rivet golv, träspill, isolering och verktyg utspridda, kamerastativ, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var stökigt under, men helt torrt. Skönt att se.
Renovering eller skapande av utrymme under trägolv, synlig isolering, byggavfall, oavslutat arbete, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete pågår med träplankor, verktyg och rivet golv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongklacken här vore ju perfekt att lägga golvregeln på, men den är lite för smal. Det blir nästan ~3cm överhäng ifall jag vill lägga väggregeln så nära golvet som möjligt.
Renovering pågår, rörigt golv, träplankor, borr verktyg, gammalt och skadat klinkergolv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en öppen påse "Gjuta Enkelt" i garaget och blandade den tjockt och försökte mig på lite murarbete. Tror det blir bra nog för väggen att stå på.
Byggarbetsplats med trä, verktyg, damm, ingen byggnadsaktivitet synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Masonitgolvet / mattan är spikad i underlaget, så när vi drar bort mattan har vi hundratals nubb kvar i golvet. Vill inte gärna behöva dra ut varenda spik för hand. Finns det någon golvslip som kan äta dessa småspik?

Gamla spikar i träplankor markerade med rosa cirklar, någon form av textil, smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ulfben ulfben skrev:
Masonitgolvet / mattan är spikad i underlaget, så när vi drar bort mattan har vi hundratals nubb kvar i golvet. Vill inte gärna behöva dra ut varenda spik för hand. Finns det någon golvslip som kan äta dessa småspik?

[bild]
Lång kofot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.