H hapazard skrev:
Nej, bara relevant om du tuggar råa kärnor.


Fläder är dock riktigt skräpved så hellre spara lillfingertjocka syrengrenar än att stå och kliva fläder.
Hur är det med hägg, är det okej ved? Vi ska kanske fälla en i sommar.
 
Hägg är riktigt bra ved. Toppenkvalitet.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hägg är riktigt bra ved. Toppenkvalitet.
Tack! Då kan det ju vara värt att spara av slyn också. Häggen växer som ogräs, vi kan nog bli självförsörjande på pinnar till myseldning :p
 
J Jaggatagga skrev:
Det kan vara bra att veta att fläder är giftigt och innehåller grejer som omvandlas till cyanid. Vet inte om det blir någon cyanid om man eldar det dock.
Var har du hört det?
Varför skulle det vara ett problem?
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var har du hört det?
Varför skulle det vara ett problem?
Jaggatagga tänker kanske på ämnena som åtminstone finns kärnorna i fläderbären. Jag vet inte om de finns i veden. Det som finns i bären förstörs vid upphettning, så det borde vara lugnt att elda veden oavsett.
 
Minnie Mesola
D Daniel 109 skrev:
Var har du hört det?
Varför skulle det vara ett problem?
Han gjorde väl som jag. Skrev först, tänkte efteråt och då gick det som det gick.:D

Minnie
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
All ved har i princip samma energi per massa. Men densiteten skiljer, syren har hög densitet. Så det är mycket energi i förhållande till volym.
Du har rätt, jag borde skrivit per liter men det ju inget proffsigt vedmått.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du hört det?
Varför skulle det vara ett problem?
Jag är ingen kemist så jag har ingen aning om någonting. Jag tänkte bara att man kanske inte ska elda med det i sin dåligt ventilerade bastu liksom. Fläder (bark, omogna bär, träet antar jag också) innehåller "grejer" som kan omvandlas till blåsyra (cyanid).

Jag vet inte heller om det liksom måste ner i magen och spjälkas innan det blir giftigt eller om det är giftigt vid inandning av rök.

The information provided above does not, and is not intended to, constitute legal advice.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Det är definitivt giftigt även i luften. Det användes ju som gas av nazisterna för att döda människor. Men samtidigt är den i praktiken ofarlig i lägre doser. Man andras ju normalt sett inte in rök, gör man det så är andra ämnen klart större problem.

Även om du eldar med fläder lär mat vara en större källa till cyanid.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt giftigt även i luften. Det användes ju som gas av nazisterna för att döda människor. Men samtidigt är den i praktiken ofarlig i lägre doser. Man andras ju normalt sett inte in rök, gör man det så är andra ämnen klart större problem.

Även om du eldar med fläder lär mat vara en större källa till cyanid.
Ja jo jag skrev lite otydligt. Såklart cyanid i luften är farligt. Menade om det giftiga i flädern måste ner i magen, innan det blir cyanid. Sambunigrin är tydligen giftet.

Men jag har aldrig hört om någon som förgiftat sig genom att att elda fläder så ... och enligt wiki så finns det inget dokumenterat fall av fläder-cyanid-förgiftning så man kan nog glömma vad jag ojar mig över.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fläder
Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas. Giftet tillhör gruppen cyanogeniska glykosider, som finns hos många växter.

De omogna fläderbären och andra växtdelar av fläder innehåller även andra toxiner, framför allt irriterande saponiner och eteriska oljor som troligtvis förstörs vid upphettning. Man har detekterat cyanhaltiga glykosider i låga halter i växtens alla delar förutom i blomman, men inget fall med cyanväteförgiftning efter förtäring av äkta fläder är känt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.