Hej!
Får jag höra vad ni tycker:

localisation: Värmland
nybyggd villa, välisolerat.
Årsförbruk ca 15.000 kWh

Endaste tak jag har för solceller ligger ca nordnordöst (20 grader österut)
125 kvadratmeter yta tak
Lutning av taket med falsat plåttak är 12 grader.
Som jag läser vore dem blåa panelerna prestera lite bättre eftersom det blir nästan bara indirekt ljus?
Jag kan inte hitta kalkyler som accepterar mitt väderstrecket, så webbkalkyler funkar inte...

Vad tycker ni?
Tack på förhand.
 
Släpp den tanken. Inte ens med optimala förutsättningar är det en särskilt god idé att skaffa solceller idag på grund av ökade installationskostnader och en elmarknad där priserna normaliserats.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
K
Jag hade inte monterat på taket men om jag hade stor tomt/mark så skulle jag kunna tänka mig att montera på marken om jag kunde göra förarbetet själv.
 
UtlänningUtomlands,
Menar du att taket vätter åt azimut 20 grader? Det har lutning 12 grader.
Om
rakt norr = azimut 0 grader
rakt öster = azimut 90 grader
rakt söder = azimut 180 grader
osv.

Då går det ganska bra att ha paneler och få ganska bra kWhskörd.
SolarEdge har ett program Site designer 2 där paneler kan lägga i vilket väderstreck man vill.
För Värmland säger det programmet(jag testa precis) att 1 st panel azimut 20 grader och med takvinkel 12 grader ger 67 % kWhårsskörd av vad samma panel vid optimalt väderstreck och takvinkel ger, dvs rakt mot söder och takvinkel 35 grader ger, sätts till 100 %. Alltså inte så dåligt som man skulle tro. Det är bl.a. för att i Sverige är hälften av dagarna under året är molntäckta och då ger en panel åt norr ca lika vad vad samma panel rakt mot söder ger. Dessutom är 12 grader ganska liten lutning. Detta pga diffust ljus då molnigt, dvs ljuset kommer från alla himmelns håll.

Som jämförelse: samma panel men rakt åt öster( eller rakt åt väster) och takvinkel 12 grader ger 84 % kWhårsskörd av vad en optimalt riktad och lutad panel ger.

Däremot om ditt tak med azimut 20 grader skulle ha branta lutning, säg mer än 25 grader, då ska man inte lägga paneler på det taket, ger för litet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Utlänning abroad och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Släpp den tanken. Inte ens med optimala förutsättningar är det en särskilt god idé att skaffa solceller idag på grund av ökade installationskostnader och en elmarknad där priserna normaliserats.
Håller med. På sikt kommer förmodligen elen som paneler producerar dessutom bli billigare, kanske tom. jättebillig så att det krävs egen förbrukning eller batteri för att ta vara på den.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.