Snökanonen i november fällde en del ganska grov fläder och syren på vår tomt. Vi ska skaffa kamin till nästa vinter, någon liten grej som ska stå i vardagsrummet. Är det värt att ta tillvara de grövre stammarna/grenarna av fläder och syren som ved? Fläder luktar så mysko, gör den det även när man eldar den?

Tjockaste biten fläder är 15 cm i diameter och syrenerna är upp till 8-10 cm, så det är inga småpinnar vi snackar om.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Syren är det trädslag som har högst värmevärde per kg av alla har jag för mig så det är bra att elda.
Fläder känner bara till som saft.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Fläder är väldigt lätt ved. Inte särskilt mycket energi i. Men visst kan det eldas. Syren är bland de tyngre träslagen, dvs mycket energi. Men visst kan du göra ved av båda. Se till att klyva även klenare virke. Det torkar väldigt dåligt okluvet.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Tack, då sparar vi åtminstone det som är tjockt nog att klyvas. Det vore ju synd att slänga gratis ved.
 
J Jochi skrev:
Syren är det trädslag som har högst värmevärde per kg av alla har jag för mig så det är bra att elda.
Fläder känner bara till som saft.
All ved har i princip samma energi per massa. Men densiteten skiljer, syren har hög densitet. Så det är mycket energi i förhållande till volym.
 
  • Gilla
Jochi och 3 till
  • Laddar…
Det anses att de tyngre trädslagen med högre energi i förhållande till volymen skall torka två säsonger.
Finns en risk annars att energiytbytet blir en besvikelse.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Det anses att de tyngre trädslagen med högre energi i förhållande till volymen skall torka två säsonger.
Finns en risk annars att energiytbytet blir en besvikelse.
Ok, då får vi lägga syrenen längst ner i högen. Eller om man ska göra olika högar för olika år då det kan börja användas.
 
Tomture61
M mrsnhp skrev:
Tack, då sparar vi åtminstone det som är tjockt nog att klyvas. Det vore ju synd att slänga gratis ved.
Själv spar och eldar jag grenar ned till lillfinger tjocklek :D
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 4 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Själv spar och eldar jag grenar ned till lillfinger tjocklek :D
Vi har lite för mycket sly för att det ska vara praktiskt att spara alla så tunna grenar :)
 
M mrsnhp skrev:
Vi har lite för mycket sly för att det ska vara praktiskt att spara alla så tunna grenar :)
Själv ångrar jag att jag inte tog hand om mera av vårt sly. Har iofs en del kvar men, den som spar, han har :cool:
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Jag brukar ta vara på ved ned till pekfingersgrovlek på mina stora händer. Alla träslag duger.

Syren är förresten bra släjdvirke. Båtmodellbyggare brukar använda det till vissa detaljer.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Det kan vara bra att veta att fläder är giftigt och innehåller grejer som omvandlas till cyanid. Vet inte om det blir någon cyanid om man eldar det dock.
 
J Jaggatagga skrev:
Det kan vara bra att veta att fläder är giftigt och innehåller grejer som omvandlas till cyanid. Vet inte om det blir någon cyanid om man eldar det dock.
Nej, bara relevant om du tuggar råa kärnor.


Fläder är dock riktigt skräpved så hellre spara lillfingertjocka syrengrenar än att stå och kliva fläder.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Totte_S
Lukten är inget problem i en modern kamin - när luckan är stängd så känns ingen lukt, och tyvärr hör man heller inte det trevliga ljudet från brasan.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Själv ångrar jag att jag inte tog hand om mera av vårt sly. Har iofs en del kvar men, den som spar, han har :cool:
Vi slängde flera meter handledstjock syren i somras :seenoevil: Då var planen att vi skulle skaffa kamin ”om några år”.
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.