M
M Mapet890 skrev:
Det är tilluft, alltså damm utifrån, typ jord och liknande som blåser i luften
kan det blir så svart och ha såna svarta fläckar som längst bak i ”spjället” precis vid öppningen, utan att vara svartmögel ? Dammet i badrumsventilen var ljusgrått
 
M Jenna Tengvall skrev:
kan det blir så svart och ha såna svarta fläckar som längst bak i ”spjället” precis vid öppningen, utan att vara svartmögel ? Dammet i badrumsventilen var ljusgrått
JAaaaaawohl!
 
  • Gilla
  • Haha
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
M
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Den kan du dra ut. Skall sitta skruvad men din kanske är limmad eller bara dittryckt. Prova att vrida loss den lite försiktigt. Annars är det bara att torka rent med en trasa som "Ruprecht" föreslår. Men varför ställer du frågan överhuvudtaget?
[länk]

Miss Colgate
jag ställer frågan eftersom jag själv inte vet . Det är väl därför som man kan ställa frågor här och svara, om man vill ..
 
Minnie Mesola
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är inte det där en frånluftsfläkt? Då blåser fläkten ut genom kanalen, och du behöver inte andas in det där dammet öht.
Vill du göra rent, stäng av fläkten och använd t ex en flaskborste och lite ljummet vatten med diskmedel.

Den här oron över mögel och asbest och grejer gör ditt mående sämre, än vad faktisk exponering för mögel och asbest och grejer skulle göra. Lätt för mig att säga, men försök att inte oroa dig! Själv har jag asbest som håller familjen torr (eternittak på ena huset) och varm (eternitfasad på andra huset), dessutom kommer jag regelbundet i kontakt med asbest i mitt yrke, så jag är nog ändå rätt person att säga åt dig att inte vara orolig.
Det är ett vanligt friskluftdon eller ventil, helt enkelt. Har flera sådana hemma som aldrig gjorts rena någonsin.

Minnie
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Vad det är, spelar ingen roll, för så ser det ut i varje ventil och varje ventilation.

Minnie
Ser det ut såhär i alla människors ventilationer (Mer eller mindre) menar du?
Mvh Jenna
 
M
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det är ett vanligt friskluftdon eller ventil, helt enkelt. Har flera sådana hemma som aldrig gjorts rena någonsin.

Minnie
okej, tack. Ser dina likadana ut? Det blåser in ifrån mina ventiler. Vänliga hälsningar
 
M
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
(Ändrat text, misstog mig på vad som syntes på de första bilderna.)
Vill du göra rent, använd t ex en flaskborste och lite ljummet vatten med diskmedel.

Den här oron över mögel och asbest och grejer gör ditt mående sämre, än vad faktisk exponering för mögel och asbest och grejer skulle göra. Lätt för mig att säga, men försök att inte oroa dig! Själv har jag asbest som håller familjen torr (eternittak på ena huset) och varm (eternitfasad på andra huset), dessutom kommer jag regelbundet i kontakt med asbest i mitt yrke, så jag är nog ändå rätt person att säga åt dig att inte vara orolig.
Tack så mycket
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det är ett vanligt friskluftdon eller ventil, helt enkelt. Har flera sådana hemma som aldrig gjorts rena någonsin.

Minnie
Jag korrigerade mitt inlägg, misstolkade de första bilderna TS postat, tyckte det såg ut som fläktvingar, men det är det inte, precis som du säger!
 
Jag gjorde rent mina friskluftventiler här i veckan, de såg likadana ut, bytte ut alla filter och torka av lite lätt, det behövs göras ibland.
 
M
M Mapet890 skrev:
Jag gjorde rent mina friskluftventiler här i veckan, de såg likadana ut, bytte ut alla filter och torka av lite lätt, det behövs göras ibland.
kunde du plocka ner dina från väggen? 2 utav mina sitter fast i väggen, kunde du komma åt mellan hålen och rengöra dem ändå fastän de satt fast (om de satt fast som här)
 
Minnie Mesola
M Jenna Tengvall skrev:
okej, tack. Ser dina likadana ut? Det blåser in ifrån mina ventiler. Vänliga hälsningar
Precis likadana. Jag tog faktiskt bort en när jag tapetserade och den såg ut som din ungefär. DVS inget att hänga upp sig på alls. Filtret hade fallit för åldersstrecket och fallit itu. Så ser det ut lite överallt, men det ser du inte och då är det inget problem. Mögel finns nästan överallt och skulle det vara så farligt som några okunniga påstår skulle vi alla vara döda vid det jär laget. Eller hur?:D

Minnie
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Precis likadana. Jag tog faktiskt bort en när jag tapetserade och den såg ut som din ungefär. DVS inget att hänga upp sig på alls. Filtret hade fallit för åldersstrecket och fallit itu. Så ser det ut lite överallt, men det ser du inte och då är det inget problem. Mögel finns nästan överallt och skulle det vara så farligt som några okunniga påstår skulle vi alla vara döda vid det jär laget. Eller hur?:D

Minnie
Ja jag vet. Och jag håller med dej men man blir ju uppskärrad utav det som står om just svartmögel. Jag är själv uppvuxen i ett hus med svartmögel men jag visste inte om det, man känner inte doften när man själv går i det. Har själv små barn nu så det är för deras del som jag oroar mej då de är känsligare än oss. Jag vill bara göra deras liv och hälsa så trygg som möjligt och aldrig brista någonstans vad det gäller deras säkerhet. Är väldigt tacksam för era svar, det hoppas jag att ni vet.
Mvh Jenna
 
M Jenna Tengvall skrev:
Ser det ut såhär i alla människors ventilationer (Mer eller mindre) menar du?
Mvh Jenna

JA. Ingår i normalt underhåll. Torka av bara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
JA. Ingår i normalt underhåll. Torka av bara.
Tack så mycket !!
 
M Jenna Tengvall skrev:
kunde du plocka ner dina från väggen? 2 utav mina sitter fast i väggen, kunde du komma åt mellan hålen och rengöra dem ändå fastän de satt fast (om de satt fast som här)
Jag har sju stycken likadana ventiler och rengör samt byter filter en gång per år. Mina är skruvade i väggen, så jag lossar skruvarna och sedan vrider jag försiktigt ut inre delen av ventilen. Då är det enkelt att komma åt.

Jag har sett att man ibland sätter silikon eller lim i skarvarna, och då går de inte att montera isär. Då kan man ta loss gallret utifrån (fyra skruvar eller spik) så är det bara att trycka in handen och torka rent.

Filter kostar bara några tior styck :)

https://www.hornbach.se/p/pollenfilter-fresh-f80-3-pack/5115247/
 
  • Gilla
Moa lind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.