DonPablo R134a skrev:
Något måste vara fel när kompressorn rasar, man måste ju undersöka orsak, inte bara byta kompressor, och dra vidare. Garanterat fel på expansionsventil eller något, kanske den flödar soppa, så maskin får vätskeslag och rasar.
Har alltid hållt mitsubishi electric högt, tvivlar på att kompressorerna är dåliga, något annat felar. Så många Mitsubishi vi sålt och monterat, utan haverier så är jag ganska säker att något annat orsakar haverierna. Mitsubishi brukar testa sina prylar ganska ordentligt.
Jag tror inte att något annat byttes men är inte helt säker för jag var inte ute hela tiden.Det senaste jag hörde var att dom nog byter ut hela utedelen men det skulle väl godkännas högre upp först.Gör dom det har dom ju verkligen tagit sitt ansvar och då får man berömma dom.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det är så de brukar göra om den inte är gammal
 
Fick en ny utedel och är mycket nöjd. 8 minus ute nu och kompressorn hörs knappt samt ca 40% lägre förbrukning vid ett snabbt överslag.
 
  • Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
F
Min låter också mycket ojämnt, nästan krasande ljud?
 
F Fideliox skrev:
Min låter också mycket ojämnt, nästan krasande ljud?
[video]
Har du garanti kvar så be dom kolla på den.
 
F
J jonte59 skrev:
Har du garanti kvar så be dom kolla på den.

Får ringa om det. Jag tror ljudet kommer från fläkten, inte kompressorn.
 
  • Gilla
jonte59
  • Laddar…
Låter mer som att det kommer från expansionsventilen/kylkretsen. Inget konstigt ljud.
 
  • Gilla
klepto2
  • Laddar…
F
R Real-House skrev:
Låter mer som att det kommer från expansionsventilen/kylkretsen. Inget konstigt ljud.
Sitter inte det på högra sidan nära kompressorn? Låter mest bakom pumpen tycker jag. Liksom skrapar? Pyst har det gjort innan men inte alls på detta viset. Var precis ute nu vid ett stopp.

 
F Fideliox skrev:
Sitter inte det på högra sidan nära kompressorn? Låter mest bakom pumpen tycker jag. Liksom skrapar? Pyst har det gjort innan men inte alls på detta viset. Var precis ute nu vid ett stopp.

[video]
Pyset låter bekant och lär vara normalt men skallrandet som till viss del korrelerar med varvtalet på fläkten sticker ju helt klart ut. Undersök för all del det "gallret" på baksidan av kondensorn, på min maskin så sitter/satt det löst och vibrerade i ett av sina fästen mot plåten. Jag forcerade helt enkelt in en tändsticka mellan "gallerpinne" och fäste sen vart det tämligen tyst.
 
F
D Dayangel skrev:
Pyset låter bekant och lär vara normalt men skallrandet som till viss del korrelerar med varvtalet på fläkten sticker ju helt klart ut. Undersök för all del det "gallret" på baksidan av kondensorn, på min maskin så sitter/satt det löst och vibrerade i ett av sina fästen mot plåten. Jag forcerade helt enkelt in en tändsticka mellan "gallerpinne" och fäste sen vart det tämligen tyst.

Ah jag har tryckt lite varstans men inget verkar löst. Skruvade av fläktgallret och snurrade för hand. Svårt att säga och mobilen lyckas inte fånga det heller.

Blir ett garantiärende detta också.
 
F Fideliox skrev:
Ah jag har tryckt lite varstans men inget verkar löst. Skruvade av fläktgallret och snurrade för hand. Svårt att säga och mobilen lyckas inte fånga det heller.

Blir ett garantiärende detta också.
Hur gick det för er?
 
F
B Bolian skrev:
Hur gick det för er?
Ej löst. Ringde installatören 3 gånger, de ville inte ens komma ut och titta. Kontaktade Mitsubishi och de bad mig kolla med installatören. Sen blev det sommar och sket i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.