Min Pappa dog i somras. Ikväll orkar jag titta igenom gamla lådor. Undrar om någon vet vad dessa "märken" är ifrån? Vad står det? Känns inte som ryska utom ett märke. Gissar att de är min farfars märken. Han tävlade i pistolskytte, var född 1909 och reste mycket. Tänk om någon här vet?

Samling av olika pins med rysk text och symboler, på en röd bakgrund med stjärnmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Alla märken har "rysk" text, alltså kyrilliska bokstäver och flera av dem nämner "Novgorod" som är en stad strax söder om St Petersburg. Gorodets och Varnavino är städer 50-60 mil öster om Moskva. Där ligger också Nizhny Novgorod (men under Sovjettiden hette staden Gorkij).

Om de har något med pistolskytte att göra låter jag vara osagt, Novgorodmärkena har romerska siffror på sig vilket skulle kunna tyda på något mästerskap eller liknande.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Ja, det är ett minnesmärke för att fira den sovjetiska Ishavsflottans 50 års-jubileum 1983/84 (Северный флот - Severnij flot - Norra flottan). Kan farfar ha varit i Ryssland så sent som i mitten på 80-talet?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, det är ett minnesmärke för att fira den sovjetiska Ishavsflottans 50 års-jubileum 1983/84 (Северный флот - Severnij flot - Norra flottan). Kan farfar ha varit i Ryssland så sent som i mitten på 80-talet?
Altså svårt att tro att han var där då. Jag var i sena tonåren då och träffade min man som var i militären. Borde inte ha gått under radarn då. Kommer dessutom ihåg att han var pensionär och hemma eller på Golfbanan.
Defenitivt inte min pappa i Ryssland iallafall. Kanske farfar fått märket av någon bekant / kompis som var Ryss?
 
P paralun skrev:
Kollade lite med Google Lens och det här får man träff på.
[länk]
Sen kör du en modern webläsare som Chrome eller Edge så är det bara att översätta.
Sen är ryska siter ingen höjdare nuförtiden med diverse ond mjukvara.
Tack snälla... men oj oj om jag klarar detta tekniskt... är ju lite äldre än ...
 
F fikonstina skrev:
Tack snälla... men oj oj om jag klarar detta tekniskt... är ju lite äldre än ...
Jo du behöver då en webläsare som Google Chrome eller Microsoft Edge som har Google translate inbyggt.
Sen är det bara att kolla länkarna som Google Lens hittade och översätta texten.
Det finns sedan ett problem med ryska siter och det är "ond" mjukvara och jag själv brukar undvika .ru siter.
 
  • Gilla
fikonstina
  • Laddar…
F fikonstina skrev:
Min Pappa dog i somras. Ikväll orkar jag titta igenom gamla lådor. Undrar om någon vet vad dessa "märken" är ifrån? Vad står det? Känns inte som ryska utom ett märke. Gissar att de är min farfars märken. Han tävlade i pistolskytte, var född 1909 och reste mycket. Tänk om någon här vet?

[bild]
Beklagar för bortgången av din far! Hoppas ni fick ett bra avslut med varandra. Spännande inlägg hade han några mer intressen hobbys? Bortsett från golf?
 
  • Gilla
fikonstina
  • Laddar…
J
Det finns experter på militaria på de stora auktionshusen, du kan i regel kostnadsfritt få föremålen värderade samt få veta mer om dem.
 
  • Gilla
fikonstina
  • Laddar…
Då sovjet klappade ihop kom det in enorma mängder med militära märken och gradbeteckningar och uniformspersedlar och vem vet vad. De fanns överallt. Folk köpte dem för några mark som suvernier.
 
  • Gilla
fikonstina och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H heimlaga skrev:
Då sovjet klappade ihop kom det in enorma mängder med militära märken och gradbeteckningar och uniformspersedlar och vem vet vad. De fanns överallt. Folk köpte dem för några mark som suvernier.
Ja det gick att köpa på marknader i sverige också... har sett otaliga persedlar på marknaden.
 
  • Gilla
fikonstina
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Då sovjet klappade ihop kom det in enorma mängder med militära märken och gradbeteckningar och uniformspersedlar och vem vet vad. De fanns överallt. Folk köpte dem för några mark som suvernier.
Låt oss innerligt hoppas på en repris!
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
mikethebik mikethebik skrev:
Låt oss innerligt hoppas på en repris!
Det kan jag hålla med om, men hoppas inte för mycket bara för du lär bli besviken.

Minnie (utan illusioner)
 
  • Gilla
  • Haha
fikonstina och 1 till
  • Laddar…
F fikonstina skrev:
Min Pappa dog i somras. Ikväll orkar jag titta igenom gamla lådor. Undrar om någon vet vad dessa "märken" är ifrån? Vad står det? Känns inte som ryska utom ett märke. Gissar att de är min farfars märken. Han tävlade i pistolskytte, var född 1909 och reste mycket. Tänk om någon här vet?

[bild]
Enklaste att avgöra om något är ryska eller inte är att leta upp ett "i" som i Ryssland är "и" och mer som ett latinskz "i" i Vitryssland och Ukraina.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.