M mrsnhp skrev:
Så om vi byter ett rör från en grenkoppling nerifrån källaren borde hela det aktuella rummet i källaren byggas om till våtrum (betonggolv brukar inte räknas som våtrum/vattentätt), eller så borde man bygga ett skåp runt ledningen just där? Det lär ju aldrig hända. Det finns inget centralt fördelningsskåp i en 1950-talsanläggning. Det är en huvudslinga som hänger synligt i taket i källaren, med T-kopplingar där det behövs för att fördela vatten till andra rum. Rören hänger synligt i taket i källaren. Ingen rörmokare har klagat hittills, de drar bara nytt från befintliga kopplingar mot huvudslingan när något ska göras om.
Reglerna för vattenledningar har ändrats några gånger genom åren. När man renoverar gamla hus så kan man ibland behöva göra avsteg från reglerna, men man bör undvika det in i det längsta.

Gör man avsteg från gällande regler och det blir vattenskada pga avsteget så äär risken stor att ersättningen miskaskraftigt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Utrymmet där du har kopplingar ska ha vattentätt golv eller vara i fördelarskåp. I praktiken finns det ju ofta någonstans där rören fördelar ut sig i huset som är lämpligt att använda.

Ja, kan man dra om hela röret ända upp till blandaren i badrummet är det som jag skrev att föredra, men det är mindre sannolikt att det går att genomföra utan en hel del besvär med badrummet.
Tack för svar hjälper verkligen.

Det är klinkergolv i köket, men gissar att detta inte klassas som vattentätt. Så om man lägger fördelarskåp där rören kommer in från taket eftersom det finns redan en befintlig koppling nere vid golvet. Tänker jag rätt?
 
Befintliga kopplingar eller inte spelar egentligen ingen roll. Risken för läckage är lika stor ändå, andemeningen i säkert vatten är att man ska upptäcka ett läckage innan det blir skador.

Klinkers är bättre men är det inte fall så kommer du inte upptäcka en droppande koppling förrän det är för sent. Du skulle kunna sätta ett diskskåpsinlägg under den nedre skarven så upptäcker ni eventuellt läckande vatten men får nog ses som sista utvägen.


En vattenskada är kostsam och besvärlig därför är det klokt att minimera riskerna så långt det är möjligt. Det är egentligen bara att tänka logiskt. Vad händer om det börjar läcka, vart kan vattnet ta vägen? Hur snabbt upptäcker jag det? Vad händer om jag är bortrest?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tänk på syftet med ett fördelarskåp. Det ska fånga upp vatten oxh ha ett skvallerrör där läckvatten kan rinna.
Du kan göra din egen konstruktion av fördelarskåp.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Ingen här vet förutsättningarna.
Varför skulle du bli lurad?
Gör jobbet själv istället då
för att det är lätt hänt att man betalar mer än man borde om man inte alls förstår hur omfattande arbetet är eller vad det borde kosta. Det är sådant forumet är till för, att fråga andra som kanske vet lite mer.

jag förstår att det är jobbigt att vara verksam i en bransch som gjort sig mest känd för att fuska och bluffa privatkunder, men det missnöjet kanske du kan vädra på något forum där även andra lättkränkta hantverkare hänger?
 
  • Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
A
K Kanotisten skrev:
Hej,

Vi håller på att renovera köket och funderar på att dra om vattenrören så att dom går längs med hörnet så att vi kan bygga lådan där istället. Blir snyggare.

Men har ingen aning om vad ett sådant arbete kan tänkas kosta. Bara själva kapning av befintliga rör, och dra om (böja).

Någon som kan hjälpa med en uppskattning mellan tummen och pekfingret?
Kostnad-hur långt är ett snöre?
Jag känner flera rörisar som inte gör något under 10tkr
 
Nu har köket rivits. Jag är ingen expert, och tar tacksamt emot tankar kring detta. Kommer ny bild i nästa inlägg med hur jag tänkt mig att rören ska gå idealt.
 
  • Två rör i plastkanaler löper längs en vägg med något renoveringsarbete pågående, nummer "4733" skrivet på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat utrymme med rörinstallationer längs vägg, delvis kaklad och putsad yta, synlig grundkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar längs en vägg, isoleringstejp, kopplingsdelar, betonggolv, en del sliten vägg, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina tankar för att flytta ut din i hörnet
 
  • Kök under renovering; avslöjade rör, delvis kaklade väggar, rördragning markerad med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Går det inte att fräsa upp ett spår i väggen där rören redan går idag, peta in rören i spåret, spackla över sen har du din släta kakelvägg.

Skarvar läggs synligt i/bakom överskåpet.

Badrumsrenovering med synliga rör, och konstnärliga markeringar ritade på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är ju skitbra!

Eftersom det är rör i rör upp i badrummet kan du byta den slangen och skarva skyddsslangen (den grå) och har du dessutom möjlighet att dra nytt ner i källaren och koppla på stammen där så får du en bra och säker installation helt utan skarvar och enligt regelboken.
Går det inte att dra nytt ner till källaren sätter ni en fördelningslåda nere vid golvet och skarvar befintliga rör mot den nya slangen.


Lycka till!
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det där är ju skitbra!

Eftersom det är rör i rör upp i badrummet kan du byta den slangen och skarva skyddsslangen (den grå) och har du dessutom möjlighet att dra nytt ner i källaren och koppla på stammen där så får du en bra och säker installation helt utan skarvar och enligt regelboken.
Går det inte att dra nytt ner till källaren sätter ni en fördelningslåda nere vid golvet och skarvar befintliga rör mot den nya slangen.


Lycka till!
Min amatörmässiga koll i källaren säger att det går att koppla på stammen nere i källaren.

Tack för hjälpen, nu känner jag mig tryggare när jag ska prata med hantverkarna imorgon
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
ÄTA kom nu på 6 timmar för att dra nya rör från stam i källaren till takkopplingen.

Vettigt?
 
V
K Kanotisten skrev:
ÄTA kom nu på 6 timmar för att dra nya rör från stam i källaren till takkopplingen.

Vettigt?
Ja
Varför skulle det inte vara
 
Om det inte sätts en fördelnings/skarvlåda uppe vid taket så kan ni lika gärna skarva nere vid golvet också.

Som det är nu slutar ju skyddsrören uppe i taket varför eventuellt läckage i rör/kopplingar i badrummet kan rinna ner bakom skåpen….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.