T
Jag undrar om man kan ha obehandlat virke liggandes utomhus över vintern?

Jag håller på att bygga ett Attefallshus och virket tar upp hela garaget. Skulle vara skönt att göra lite plats så jag åtminstone får in bilen.

Jag skulle vilja lägga reglar, råspont och lite annat ute under en pressening. Funkar det eller blir virket förstört då?
 
Lägg upp det i en brädtrave med ett par grova underlägg, ströläkt och en plåt ovanpå så går det.
Det måste vara travat med strö, annars blånar det. Lägg inte en presenning ovanpå ned till marken, då stannar markfukten under.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rickard.
Du kan inte lägga dom direkt på backen och täcka då markfukten kommer förstöra men det brukar gå bra om man travar luftigt på bockar av något slag och lämnar helt öppet nedåt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du kan inte lägga dom direkt på backen och täcka då markfukten kommer förstöra men det brukar gå bra om man travar luftigt på bockar av något slag och lämnar helt öppet nedåt.
Precis. Om du täcker med presseningen, gör bra ett tak som täcker ovansidan och sidorna på virkesbunten, som inte går ner till marken.

Sen beror det på vad det är för virke. Risken för påväxt finns nog alltid om du förvarar det ute.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
T
Fast egentligen, hur stor skillnad är det mot virket som redan sitter på huset? All läkt mm är ju också exponerat på samma sätt redan tänker jag :thinking:.
Det sitter spikläkt innanför panelen, bär och ströläkt under takpannorna m.m.
Borde det inte bli samma för virket som ligger ute?
Om jag lägger reglar under och pressening över som skyddar mot regn och snö?
 
T Ejmelie skrev:
Om jag lägger reglar under och pressening över som skyddar mot regn och snö?
Så går det förmodligen bra, men varför chansa på pressening när virkespriserna är som de är?
 
T
F fribygg skrev:
Så går det förmodligen bra, men varför chansa på pressening när virkespriserna är som de är?
Chansa hur då menar du? Istället för ha de i garaget?
 
T Ejmelie skrev:
Chansa hur då menar du? Istället för ha de i garaget?
Virke under pressenning brukar bli fult, hur många dagar månader eller år det tar vet man inte förrän det är försent.
Har du inte plats för virket inne får du stölägga det högt över marken, täckt med plåt. Tänk på hur virke förvaras när du köper det, varför förvara det sämre och riskera att det blir fult?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Grejen är att ska det ligga ute ska det ligga luftigt, med ströläkt och upp från marken.
 
  • Gilla
Tovin och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Fast egentligen, hur stor skillnad är det mot virket som redan sitter på huset? All läkt mm är ju också exponerat på samma sätt redan tänker jag :thinking:.
Det sitter spikläkt innanför panelen, bär och ströläkt under takpannorna m.m.
Borde det inte bli samma för virket som ligger ute?
Om jag lägger reglar under och pressening över som skyddar mot regn och snö?
Utvändigt trä brukar man nog inte lämna obehandlat speciellt länge innan åtminstone grundmålning. Om det ska målas alltså.
 
Kan jag ha reglar ute på inglasad altan under vintermånader och ta in dom och montera kalla, eller behöver dom värmas upp några dagar i inomhustemperatur först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.