I sommar ska en del av taket på fritidshuset pappas om. Har ytpapp utan läkt eller pannor. Samt att innertaket är oisolerat och synligt så det krävs korta pappspik så inte spetsarna syns. Korta spik är asjobbigt att slå med hammare så nu blir det spikpistol.

Är det någon skillnad mellan 15 och 16 grader? Billiga pappspikpistoler verkar köra på 15 grader och lite finare på 16 grader? Kan man köra 15 graders pappspik i exempelvis en Basso som är på 16 grader?
 
Rickard.
Ytpapp brukar man skruva nu för tiden vilket gör att man helt slipper pappspik och det sitter fast mycket bättre. Jag vet att icopal har någon variant som är godkänd med pistol men den vanliga är inte det, Extra lurigt med spikdjup om du ska lägga papp på papp.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jag brukar skruva men råsponten är innertaket så jag skruvar bara på reglarna och kör 22 mm spik på resten. Jag vill ha en bra picka men 16 graders spiken var jäkligt dyr så undrar om det fungerar med billig 15 graders spik? Jag kör en bit tak var tredje år så lika bra att köpa och inte hyra.
 
Rickard.
daddydj daddydj skrev:
Jag brukar skruva men råsponten är innertaket så jag skruvar bara på reglarna och kör 22 mm spik på resten. Jag vill ha en bra picka men 16 graders spiken var jäkligt dyr så undrar om det fungerar med billig 15 graders spik? Jag kör en bit tak var tredje år så lika bra att köpa och inte hyra.
Det finns 25mm skruv med bricka som du kan använda mellan om du vill, Det var alltid så jag gjorde i liknande situationer.

Angående takspappistolen vet jag tyvärr inte, jag tror jag har hyrt en pappspikpistol en eller två gånger under alla åren jag sysslade med takläggning och då har jag inte reflekterat på något.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.