Nej, jag påstår inte att allt på Cdon är piratkopior. Men risken är större där än på många andra ställen.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag påstår inte att allt på Cdon är piratkopior. Men risken är större där än på många andra ställen.
Och varför ska du ens handla på cd on när ali babas express shop har ännu billigare?!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag påstår inte att allt på Cdon är piratkopior. Men risken är större där än på många andra ställen.
Hur vet du det?

Igen, fastna inte vid Cdon. Ta Ginza i stället. Om man beställer deras skivor över nätet får man alltså piratkopior? Men om man knallar in i butiken får man äkta?

Samma med Hemköp, handlar men deras Arla mjölk över nätet får man nåt fusk, men i butiken får man rätt?

Samma med Bauhaus, osv osv?
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
E
S Sir Duke skrev:
Hur vet du det?

Igen, fastna inte vid Cdon. Ta Ginza i stället. Om man beställer deras skivor över nätet får man alltså piratkopior? Men om man knallar in i butiken får man äkta?

Samma med Hemköp, handlar men deras Arla mjölk över nätet får man nåt fusk, men i butiken får man rätt?

Samma med Bauhaus, osv osv?
Du ser inte skillnaden då du direkt importerat via nätet eller handlar i en etablerad butik med lokaler och personal i Sverige?

Vem handlar ens cd, har du fastnat på nitti talet eller?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du ser inte skillnaden då du direkt importerat via nätet eller handlar i en etablerad butik med lokaler och personal i Sverige?

Vem handlar ens cd, har du fastnat på nitti talet eller?
Tror det är du som fastnat på 1900-talet, som så envist hävdar att allt på nätet är fusk och skräp. Dags att vakna upp till den nya tiden. Men förstår att du förlorar på att dina kunder handlar själva.

CD var bara ett exempel för att belysa principen. Byt ut det mot vad du vill. ALLA säljare som har fysisk butik har även webbsida. Att du skulle få piratgrejer om du handlar din kolsyremaskin på nätet men äkta om du handlar i butik är bara trams. De kommer från samma lager i Småland eller Tyskland.

Går det att hitta skit på nätet? Javisst, massor! Men att du så kategoriskt hävdar att man inte kan köpa Schneider på nätet är svepande och vilseledande.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Festlund och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag ringer kinesiska konsulatet direkt och ber dom hälsa att deras chef Xi Jinping omedelbart ska lägga ner sin olagliga verksamhet på alibabaexpress.com och enbart bjuda in etablerade företag som schneider, ABB och merten för att ha sin tillverknings process i Kina och enbart salu föra detta.

Återkommer då jag fått svar.
E El-Löken66 skrev:
Jag ringer kinesiska konsulatet direkt och ber dom hälsa att deras chef Xi Jinping omedelbart ska lägga ner sin olagliga verksamhet på alibabaexpress.com och enbart bjuda in etablerade företag som schneider, ABB och merten för att ha sin tillverknings process i Kina och enbart salu föra detta.

Återkommer då jag fått svar.
Nu tappade vi nog spåret lite.
Jag betalar per timme för:
Projektering, materialval och inköp.
Allt detta ska skötas proffessionellt.

Hur kan man som proffs hävda att inköpsarbetet skötts proffesionellt när materialet kostar 2-3 ggr mer än vad jag kan handla samma artiklar själv för?
Har denna prisnivå kommunicerats och godkänts av kunden?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
E El-Löken66 skrev:
Återkommer då jag fått svar.
Inte förrän då? Är det ett löfte!:D
Kunde inte motstå. Det var ett öppet mål.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Nu tappade vi nog spåret lite.
Jag betalar per timme för:
Projektering, materialval och inköp.
Allt detta ska skötas proffessionellt.

Hur kan man som proffs hävda att inköpsarbetet skötts proffesionellt när materialet kostar 2-3 ggr mer än vad jag kan handla samma artiklar själv för?
Har denna prisnivå kommunicerats och godkänts av kunden?
Den som påstår att allt material kostar 2-3 gånger mer på dennes inköpsställe ljuger och är en bedragare. Eller sämst på inköp.

I övrigt spårade det ur lite va? Inte du alltså.

Klart jag kan köpa från Cdon, för jag kan ju se vem den egentliga säljaren är, men då skippar jag hellre den mellanhanden, gillar inte Cdon.

Men som flera nämnt så pratar vi ju om grossisterna egna nätbutiker (med annat namn) och andra välkända.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MrJay
E El-Löken66 skrev:
Tror inte det blir så bra om vi börjar installera prylar inhandlade från wish och Amazonas. Billigt för stunden, vist. Men det finns så många andra aspekter.
Vår nätinstallation av Draka CAT7 kablage köpt från Amazon blev väldigt lyckat och kostade typ hälften av vad Solar tog för ett (för mig okänt) märke. Och ja, jag har ett företagskonto och bra rabatter hos flesta grossister. :cool:
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du ser inte skillnaden då du direkt importerat via nätet eller handlar i en etablerad butik med lokaler och personal i Sverige?

Vem handlar ens cd, har du fastnat på nitti talet eller?
Varför pratar du öht om dessa nätbutiker när du helt uppenbart inte alls vet vad det handlar om? Det går inte att jämställa wish med cdon eller amazon. Två helt olika saker. Nu på 2000-talet handlar vi ju mycket på nätet, det har du säkert hört talas om iallafall. Det är samma saker vi köper på nätet som du handlar på Ahlsell. Vi får bara lite bättre pris än vad du får.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Varför pratar du öht om dessa nätbutiker när du helt uppenbart inte alls vet vad det handlar om? Det går inte att jämställa wish med cdon eller amazon. Två helt olika saker. Nu på 2000-talet handlar vi ju mycket på nätet, det har du säkert hört talas om iallafall. Det är samma saker vi köper på nätet som du handlar på Ahlsell. Vi får bara lite bättre pris än vad du får.
Allt handlas på nätet. Bara det som glöms som handlas i butik ju. Visste du verkligen inte detta eller något slags miss förstånd?

MrJay MrJay skrev:
Vår nätinstallation av Draka CAT7 kablage köpt från Amazon blev väldigt lyckat och kostade typ hälften av vad Solar tog för ett (för mig okänt) märke. Och ja, jag har ett företagskonto och bra rabatter hos flesta grossister. :cool:
Hur gör du om två år då det visar sig att din kabel inte uppfyller ställda krav på latency utan ligger i klass med cat5, ringer du då amazonas och gråter?
 
MrJay
E El-Löken66 skrev:
Hur gör du om två år då det visar sig att din kabel inte uppfyller ställda krav på latency utan ligger i klass med cat5, ringer du då amazonas och gråter?
Kabeln är en äkta Draka kabel med tillhörande EAN och datasheet. Dessutom, som en som jobbar ”i branschen” har jag ganska stor erfarenhet av installationsmateriell och egen Fluke testutrustning som visar att det är rätt kabel och den betalar du högre pris för. Så nej, kabeln presterar enligt spec och hittills har jag ALDRIG haft problem med materiell, bara dåliga installationer utförda av klantiga elektriker som envisas med att de ska köpa in materiell för ”garantins skull”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Kabeln är en äkta Draka kabel med tillhörande EAN och datasheet. Dessutom, som en som jobbar ”i branschen” har jag ganska stor erfarenhet av installationsmateriell och egen Fluke testutrustning som visar att det är rätt kabel och den betalar du högre pris för. Så nej, kabeln presterar enligt spec och hittills har jag ALDRIG haft problem med materiell, bara dåliga installationer utförda av klantiga elektriker som envisas med att de ska köpa in materiell för ”garantins skull”.
Många människor är generellt dåliga på att hitta bästa pris utan lämpar över kostnaden på kund på ett eller annat sätt.
 
E El-Löken66 skrev:
Hur gör du om två år då det visar sig att din kabel inte uppfyller ställda krav på latency utan ligger i klass med cat5, ringer du då amazonas och gråter?
Ja vem annars. En produkt som är felaktigt märkt är lika mycket fel oavsett om du köpt den i Ahlsell som på Amazon. Distansköplagen du vet. Gäller hela Europa.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
S sve84 skrev:
Många människor är generellt dåliga på att hitta bästa pris utan lämpar över kostnaden på kund på ett eller annat sätt.
De har ju heller inget incitament att hitta bästa pris eftersom kunden betalar oavsett. Då åker man till dyraste stället där man får kaffe och kickback.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.