På stan laddar jag bilen i 22kW laddare för 3kr/kWh. Gratis parkering dessutom. Hemma betalar jag som lägst 3kr/kWh nuförtiden. Plus moms. Plus elskatt. Plus överföringsavgifter.

Dessutom kan man ladda bilen gratis på en del platser, visserligen sällan mer än ca 3kW, men gratis är det.

Är laddbox för elbil ute nu helt plötsligt? Det tar lång tid för laddboxen att betala sig...
 
  • Gilla
Christoffer L och 1 till
  • Laddar…
Det är de kommersiella aktörerna det är fel på. Att de inte är snabbare att ändra priser är häpnadsväckande. Det må vara att elbilsladdning är små avdelningar inom företag som Fortum och Eon, men ändå.

För egen del uppskattar jag att alltid ha en vällladdad bil hemma, men man kan absolut vinna prismässigt på att ladda på stan just nu.
 
Jag tror mer på att en del bolag har upphandlat elbilsladdningen med fast elpris för att minska riskerna, då kan det bli sådana här intressanta effekter också.
 
Attitudeswe
Hade man laddat på stan hade man missat elstödet (80% av 126öre)

Jag laddade 204.849 kWh hemma i dec (SE3). På nordpool de timmar jag laddade kostade dessa 210kr+moms

Med överföring, skatter och avgifter blev det 607kr för hemmaladdningen. (Har effektavgift)

Då man får 200kr tillbaka av staten så blev det 2kr/kWh laddat... På stan kostar det i Göteborg iaf 3kr/kWh (om man inte gratisladdar på nån köplada - men jag brukar inte stanna där mer än 30min, så inte vört mödan att ta fram sladd)

Nu i feb är det billigare (kunde ladda 50% mer för samma kostnad (före bidrag)). 311.340kWh hemmaladdat. På nordpool (de laddade timmarna) kostade det 114.823kr+moms. Med skatter och avgifter 620kr.
 
T
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hade man laddat på stan hade man missat elstödet (80% av 126öre)

Jag laddade 204.849 kWh hemma i dec (SE3). På nordpool de timmar jag laddade kostade dessa 210kr+moms

Med överföring, skatter och avgifter blev det 607kr för hemmaladdningen. (Har effektavgift)

Då man får 200kr tillbaka av staten så blev det 2kr/kWh laddat... På stan kostar det i Göteborg iaf 3kr/kWh (om man inte gratisladdar på nån köplada - men jag brukar inte stanna där mer än 30min, så inte vört mödan att ta fram sladd)

Nu i feb är det billigare (kunde ladda 50% mer för samma kostnad (före bidrag)). 311.340kWh hemmaladdat. På nordpool (de laddade timmarna) kostade det 114.823kr+moms. Med skatter och avgifter 620kr.
Kommer det ännu ett el-bidrag?

Själv laddade jag 222kWh hemma i Januari till en kostnad av 130,3öre/kWh, tror inte man kunnat komma undan mycket billigare på stan av det jag sett. Har dock bara varit tvungen att ladda hemifrån en gång och det var rätt dyrt vill jag minnas
 
Här har eon de flesta laddare, tror de är uppe i 6.50 nu.
 
Attitudeswe
T tunellm skrev:
Kommer det ännu ett el-bidrag?

Själv laddade jag 222kWh hemma i Januari till en kostnad av 130,3öre/kWh, tror inte man kunnat komma undan mycket billigare på stan av det jag sett. Har dock bara varit tvungen att ladda hemifrån en gång och det var rätt dyrt vill jag minnas
Januari hemmaladdning landade på 39.067öre/kWh före skatter och avgifter för mig i SE3
 
Attitudeswe
13th Marine 13th Marine skrev:
Här har eon de flesta laddare, tror de är uppe i 6.50 nu.
Det måste vara snabbladdade. Bilade gbg-sthml förra veckan och 50kW laddarna kostade 4:50+1kr/min
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det måste vara snabbladdade. Bilade gbg-sthml förra veckan och 50kW laddarna kostade 4:50+1kr/min
Destinationsladdare max 11kW men kraftigt reglerade
 
T
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Januari hemmaladdning landade på 39.067öre/kWh före skatter och avgifter för mig i SE3
Snyggt! 130öre för mig är inklusive allt
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det måste vara snabbladdade. Bilade gbg-sthml förra veckan och 50kW laddarna kostade 4:50+1kr/min
Ah, de har ändrat sedan jag laddade sist i mitten på januari, nu är de tillbaka på 2.5kr.
Jag ställer inte laddhybriden på snabbladdare, 1kr minuten gör att 8kWh kostar mig 110kr.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det måste vara snabbladdade. Bilade gbg-sthml förra veckan och 50kW laddarna kostade 4:50+1kr/min
Då måste du känna till några relativt billiga snabbladdare. Min känsla är att de ligger på 6:50–8:50 nu.

Irriterande omständligt att vet vad det kostar också. Bensinen kostar ju mer eller mindre samma var man än tankar, medan elen då kan skilja över 50 % mellan olika snabbladdare. Ok, få tar så mycket som 8:50 för 50 kW-laddarna, men Allegro gör det.

Kanske borde tipsa Chargefinder om att de borde lägga in ett prisfilter också.
 
Attitudeswe
T tunellm skrev:
Snyggt! 130öre för mig är inklusive allt
Inkl nät (effektbidrag men ej månadskostnad) skatter och avgifter blev det 190.48öre för januariladdning hemma i SE3

Tydligt att priset på nordpool har rätt liten inverkan...
 
T
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inkl nät (effektbidrag men ej månadskostnad) skatter och avgifter blev det 190.48öre för januariladdning hemma i SE3

Tydligt att priset på nordpool har rätt liten inverkan...
Nej så är det ju tyvärr, klart det är skillnad på 34öre och 340öre dock :) men förstår vad du menar. Har tack och lov ingen effektavgift än utan betalar ”bara” 66öre/kWh till nätbolaget + månadskostnad såklart.

Ändring, såg att de höjt till 72öre/kWh nu efter årsskiftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.