I Isaksson skrev:
Nu ställer jag mig i ledet bland er andra som har fått läckande regulator, länken till en ny var fortfarande fungerande men jag noterade att priset var inte längre 3500kr utan nu är det 6100kr.
Så om man tyckte tidigare att det var dyrt att byta på grund av ett par packningar så vet jag inte riktigt vad man ska tycka nu :)
Grattis:thinking:. Vi bytte till slut ut vår när vi tecknade serviceavtal. 8000 inkl arbete men då bytte de till en annan som inte går sönder lika lätt.
 
8000 är ju ganska dyrt för en enskild komponent när en helt ny växlare kostar från 36000kr (pris från fjärrvärmeleverantör)
Jag har idag ett serviceavtal, så jag tror jag kan komma undan själva arbetskostnaden och så får jag 10% rabatt på reservdelar.
Så jag ska kolla med fjärrvärmeleverantören vad de tar för en regulator.

Det är ju lockande att försöka byta o-ringarna, hittade dock ingen bra leverantör av den stora o-ringen på 14,5 x 3 (hittade bara 14x3) men de små hittade jag utan problem.
 
I Isaksson skrev:
Nu ställer jag mig i ledet bland er andra som har fått läckande regulator, länken till en ny var fortfarande fungerande men jag noterade att priset var inte längre 3500kr utan nu är det 6100kr.
Så om man tyckte tidigare att det var dyrt att byta på grund av ett par packningar så vet jag inte riktigt vad man ska tycka nu :)
Vilken galen prisökning! Men jag tror nog att du kan hitta den antingen i Danmark eller Storbritannien (de verkar vara vanliga där när man söker lite) billigare, har sett den på en del danska e-butiker för runt 2500 DKK (3600 SEK) men dom verkar bara sälja inom Danmark, men någon butik borde gå att hitta som fraktar inom Norden.
 
I Isaksson skrev:
8000 är ju ganska dyrt
Ja, med tanke på att regulatorn i sig inte kan kosta mer än max 4000 för en VVS-firma att köpa in så är 4000 kr för jobbet rätt magstarkt, man behöver ju inte vara världens bästa rörmokare för att klara av att byta den, jag gjorde det själv på 15 minuter och jag är ingen rörmokare :)
 
I Isaksson skrev:
...hittade dock ingen bra leverantör av den stora o-ringen på 14,5 x 3 (hittade bara 14x3)...
Kollade i förrådet vad som var skrivet på påsen sen jag bytte (köpte några extra) och det var 15x3 på stora så det passar nog att gå upp till det. (förutsatt att det är samma regulator såklart)
 
S svanstrom skrev:
Vilken galen prisökning! Men jag tror nog att du kan hitta den antingen i Danmark eller Storbritannien (de verkar vara vanliga där när man söker lite) billigare, har sett den på en del danska e-butiker för runt 2500 DKK (3600 SEK) men dom verkar bara sälja inom Danmark, men någon butik borde gå att hitta som fraktar inom Norden.
Ja precis, jag hittade ett gäng danska sidor också så det går helt klart att hitta den billigare, men som sagt, en sjuk prishöjning.
 
S svanstrom skrev:
Ja, med tanke på att regulatorn i sig inte kan kosta mer än max 4000 för en VVS-firma att köpa in så är 4000 kr för jobbet rätt magstarkt, man behöver ju inte vara världens bästa rörmokare för att klara av att byta den, jag gjorde det själv på 15 minuter och jag är ingen rörmokare :)
Jag byter ju hellre själv än att vänta på någon hantverkare för att jag sedan troligen behöver efterdra själv
Så det bästa vore ju om fjärrvärmeleverantören skulle ha ett riktigt bra pris på den, hoppas de har ett stort lager och att de inte har koll på dagspriser
 
M MagHam skrev:
Kollade i förrådet vad som var skrivet på påsen sen jag bytte (köpte några extra) och det var 15x3 på stora så det passar nog att gå upp till det. (förutsatt att det är samma regulator såklart)
Ahh perfekt, tack för det.
 
Då var det min tur att få en läcka! Ni som har bytt o-ringarna, vad använde ni för verktyg?
 
Böt o-ringarna i varmvattenregulatorn, dessa verktyg fungerade bäst: Två verktyg, skruvmejsel och pincett, på en vit yta. Metalliska, professionella redskap för precision och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skåra i en skruvmejsel med spetsen slipad plattare och en tandläkarkrok.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Skickar en akut hjälp då jag fastnat i detta läget. Har jag missat något. Stoppskruvarna är borttagna och c-knastret inuti. Stången rör sig lätt fram och tillbaka men det glappet mellan husen är max som jag kommer till.

Det låter som ett metalliskt stop när jag kommer till det utdragna läget mellan husen som visas på bilden så jag vågar inte slå för att dela på dem. Det går att vicka lite på husen i det utdragna läget.

Metallrördel med flera gängade anslutningar och en pil riktad nedåt vid en öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa att rotera den 180grader och dra loss. Jag är inte säker men vet att min lossnade utan våld, med handkraft.
 
S svetsnisse skrev:
Testa att rotera den 180grader och dra loss. Jag är inte säker men vet att min lossnade utan våld, med handkraft.
Tack, har redan försökt alla riktingar och att rotera ut den. Har kollat på alla bilder i tråden och kan inte fatta vad det är som tar stopp.
 
Har du tagit loss låsringen från axeln? Kan vara ett senare moment, osäker.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.