Bor i en etagelägenhet (Bostadsrätt byggd 1957) sedan 10 år tillbaka. För ca. tre veckor sedan så började det droppa vatten från överkanten av balkongdörren som vätter ut mot den inglasade balkongen. Vädret hade varit dåligt med snöfall och blåst innan och nu hade snön börjat töa bort från yttertaket.

När vi kikade närmare så verkar det som vattnet kom in ungefär i vinkeln mellan vägg och tak och rann sedan vidare bakom tapeten ner mot balkongdörren där det började droppa ner på parkettgolvet. Tapeten hade släppt i stora delar på både yttervägg och vägg mot balkong, men den hänger fortfarande kvar på väggen.

Omgående ringde jag till felanmälan och rapporterade detta tillika som jag kontaktade mitt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget var osäker på om de skulle ta på sig ärendet i och med att det troligen var ett läckage utifrån vilket då inte berör försäkringsbolaget, men de skulle rådgöra med föreningen.

Två dagar senare så kommer en besiktningsman och mäter fukten och konstaterar att halva övre hörnet av väggarna var fuktiga, men neråt hade allt klarat sig. Även parketten var okej enligt honom. Han trodde att det var något på utsidan som inte stod rätt till i och kunde tänka sig att takpappen hade blivit dålig vid vår andra balkong på övervåningen.

Han upprättade ett besiktningsprotokoll och skickade det till mig som jag vidarebefordrade till styrelsen och försäkringsbolaget. Ett par dagar efter det kom även en representant från en byggfirma som bara konstaterade att man skulle skicka upp en målare som fick göra en bedömning på hur mycket som skulle behöva bytas ut. Taket skulle man inte göra något åt i och med att det skulle bli ett alldeles för stort jobb och dessutom var det omöjligt att ta reda på exakt var det läckte in enligt honom. Okej tänkte jag och antog att styrelsen då hellre betalar en renovering på insidan av vår lägenhet då och då istället för att bekosta reparation av stora delar av taket. Lite märkligt kändes det ändå.

Nu har det fortsatt droppa några gånger och nu har vattnet även börjat krypa ner mot golvsockeln som har börjat spricka och även tröskeln ut mot balkongen har sugit åt sig fukt så att den har svällt. Vi jobbar på dagarna och är inte alltid hemma och kan passa på läckaget vilket gör att vi har fått torka vatten från golvet när vi har kommit hem och sett det. Har kontaktat försäkringsbolaget som säger att de inte kommer stå för kostnader och de tyckte att resonemanget om att inte göra något åt taket var helt galet. Felet utvändigt måste ju åtgärdas innan reparation invändigt utförs.

Ringde upp ordföranden och frågade vad som händer och berättade att läckaget fortsätter och att det troligen även har runnit ner under parkettgolvet. Fick till svar att man kommer ta in en större byggfirma för att kolla taket och att man hade lämnat över ärendet till förvaltaren. Detta var för nästan en vecka sedan. Jag har inte hört något från förvaltaren och droppet fortsätter när det växlar från minusgrader till plus.

Nu är jag orolig att man bara kommer bry sig om tapeter samt eventuellt ommålning av tak och bortse från parkettgolvet genom att det ser bra ut och hänvisa till det tidigare besiktningsprotokollet där golvet var okej. Om parketten nu måste bytas så är det frågan om kanske uppåt 50-60 kvadratmeter i och med att vi har öppen planlösning.

Jag försöker dokumentera med bilder så gott jag kan, men frågan är vad jag mer kan göra?

Styrelsen verkar inte ha så bråttom och de sa att även några andra har dropp från bla fönster. Jag känner att jag har gjort vad jag kan och nu är det väl bara att låta skadan förvärras misstänker jag. Sedan hoppas jag att föreningen står för all reparation som de medför och även magasinering av möbler mm. som måste bort i samband med ett eventuellt golvbyte framöver.
 
  • En dörrpost med skador, trägolv, slitet parkett, vitmålad list, reparationsbehov, interiör detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med vit dörrkarm och beige texturerad vägg, synlig garderobsdörrskena uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med fönster, mörka gardiner, högtalare, dörr och en del av en fåtölj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja låter onekligen helt galet att man inte direkt går på att åtgärda taket då det uppenbarligen kommer in vatten utifrån och att det kommer fortsätta göra det. Efter som föreningen äger taket och det antaget inte ligger under ditt underhållsansvar kommer föreningen stå för kostnader som direkt hör till åtgärden dvs behöver de riva del av dörrkarmen för att lokalisera källan till felet kommer detta åtgärdas efteråt. Föreningen är dock inte strikt skyldig att ersätta dig för sekundära skador på egendom dvs saker som blivit skadade av vattnet. Det är en ren olycka och inte föreningens fel, sedan kan det vara så att det finns en gemensamt tecknad bostadsrättsförening som även täcker inträngande vatten utifrån. Liknande försäkringar täcker ju om grannens akvarium brister och det ska ju inte vara en sämre försäkring för den som bor överst. Är det så att ingen försäkring vill gå in och även styrelsen duckar kostnader så har du kvar möjligheten att stämma styrelsen om du kan visa att deras försummelse har förvärrat skadan för dig och skapat ytterligare kostnader. Om det nu är överlämnat till förvaltaren är det kanske ett svårt case för de brukar även ha jurister som säkert kan visa hur de har gjort allt enligt rimlighetens principer. Det går även att överklaga beslut av försäkringshandläggare om man anser att de har fel.
 
  • Gilla
Jedi
  • Laddar…
Sådana problem belyser tydligt en stor svaghet med organisationsformen bostadsrätt. Brf har en styrelse som normalt består av amatörer inom de områden som de är satta att sköta. Ibland finns det styrelsemedlemmar med god kunskap om byggnader, juridik och ekonomi men det är ovanligt. Förhoppningsvis har man en duktig förvaltare som kan sitt jobb.

Vattenläckage hör till de få problem som kräver snabba insatser för att inte orsaka ännu större kostnader än vad man redan har dragit på sig.

Jag skulle nog bjuda hem hela styrelsen och se till att dom förstår allvaret i problemet samt göra klart att kostnaderna kommer att drabba alla medlemmar. Kräv snabba insatser. Styrelsen ska sätta fart på förvaltaren.

Titta på tv-programmet husdrömmar från 2023-02-27 där dom visade en tillfällig lösning på ett läckande tak. Ni kanske kan göra något liknande. Normalt kan det ta lite tid att få tag på ett byggföretag som kan ta sig an jobbet. Kom överens med styrelsen att de betalar för era utgifter för nödlösningar. Kom överens innan ni handlar.
https://www.svtplay.se/husdrommar
 
  • Gilla
Jedi
  • Laddar…
Försäkringar ersätter inte skador som är orsakade av försummat underhåll. Styrelsen ska se till att hålla fastigheterna i bra skick så att sådana här onödiga kostnader inte uppstår.
 
  • Gilla
Jedi
  • Laddar…
Kan du inte ta lite bilder på den övre balkongen?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan du inte ta lite bilder på den övre balkongen?
Här kommer ett par bilder på den övre balkongen.
 
  • Vinterutsikt från balkong med snö, byggnader i bakgrunden, trappa nedåt, molnigt himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med snö, bord belagt med snötäcke, staty, utsikt över bostadshus, vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en bild från utsidan av samma vägg som är drabbad. Bilden tagen ute på den inglasade balkongen.
 
  • Hörn av ett rum med vit fönsterkarm och beige strukturtapet. Metallfäste och skruv synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att skotta bort all snö,för att försöka hindra mer läckage, sen skulle jag ligga på förvaltaren..
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Blir ingen åtgärd inom närtid, såvida inte vatteninträngningen ökar.

Vart nu vattnet kommer ifrån...
 
H Hybro skrev:
Blir ingen åtgärd inom närtid, såvida inte vatteninträngningen ökar.

Vart nu vattnet kommer ifrån...
Ingen aning hur du kan veta det, men möjligheten finns ju att det är så.
 
J Jedi skrev:
Ingen aning hur du kan veta det, men möjligheten finns ju att det är så.
Ordförande i föreningen?
Verkar ju bättre att få en vattenskada i hela huset än att åtgärda....
Vad är det för ytskick på balkongen?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ordförande i föreningen?
Verkar ju bättre att få en vattenskada i hela huset än att åtgärda....
Vad är det för ytskick på balkongen?
Det ligger en trall ovanpå takpapp som besiktningsmannen trodde. Har själv aldrig tagit bort trallen utan bara oljat in den regelbundet. Sedan så är det plåt runtomkring och takpannor som man ser på bilden. Håller med dig om att det inte verkar finnas någon större vilja till att lösa det hör skyndsamt. Det viktigaste är att jag inte blir tvungen att lägga ut en massa pengar för skador som uppstår pga. att föreningen inte agerar.
 
Skotta rent ,ta bort trallen .kolla alla kanter på pappen,ofta släpper den från fotplåten i framkant. Tak med stuprör och trasig takfot; gult föremål; regnvatten; tegelvägg; återspegling av sky.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jedi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.