Hej

Håller på och renovera tvättstugan. Letar igenom hela internet efter lämpliga lådor att ha under tvätt/tork, men hittar inga.

Någon som har skåp från Ikea över och under tvättmaskin/torktumlare så man får samma luckor? Eller någon annan smart lösning?
 
  • Digital ritning av en tvättstuga med skåp, tvättmaskin och torktumlare planerad i IKEA Home Planner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska ställa min tvätt/tork på Metod överskåp som är 40x60x60 (HxBxD) och ha en utdragbar låda i varje... Har inte kommit längre än att köpa de platta paketen dock...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ska ställa min tvätt/tork på Metod överskåp som är 40x60x60 (HxBxD) och ha en utdragbar låda i varje... Har inte kommit längre än att köpa de platta paketen dock...
Vilken låda har du köpt?
 
Jenny Dahl1 Jenny Dahl1 skrev:
Vilken låda har du köpt?
Maximera, hög... (y)

Edit: vet inte om den passar direkt i överskåpen, men jag tänker att det löser sig på något sätt...
 
Rickard.
Jag har gjort exakt som Dan beskriver och det fungerar bra. Jag förstärkte allt en aning med lite välplacerade skruvar och säkert totalt onödiga vinklar i framkanten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag ska limma 15 mm plywood ovanpå, och på ena sidan blir det en skiva från golv till tak, som även ska hålla 2 st 100x60x37 skåp över tvätt/tork... Hoppas det blir stabilt nog....

Tror jag ritat upp det i sketchup, kan lägga upp en bild när jag kommer hem...
 
  • Gilla
Jenny Dahl1
  • Laddar…
Rickard.
Det fungerar säkert bra men annars gör det sig bra att sätta en billig bänkskiva att låta maskinerna stå på. Stabilt och det ser helt "normalt" ut då maskinerna (mina) sticker ut en aning från stommen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…

Så här ser det ut i vår tvättstuga. Metod överskåp B40xD60xH40 med Maximera lådor. Bänkskiva på toppen. Upphängda på väggen som vanliga bänkskåp och sedan en 45x95 regel i framkant som alla skåpen är skruvade i och sedan benen på dem. Men det var mest för att få den höjd vi ville ha på maskinerna. Nu står tvättkorgen precis lagom under öppningen och inga böjda ryggar för att ladda/tömma maskin.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Så här blev det. Måste en sväng till Ikea igen då vi behöver andra luckor över. Kunde inte ha 60 djupa skåp då vi har en ventil i taket.
 
  • Tvättmaskin och torktumlare inbyggda under arbetsbänk i ett tvättrum, med vita luckor och en växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
verobar och 5 till
  • Laddar…
Jenny Dahl1 Jenny Dahl1 skrev:
Så här blev det. Måste en sväng till Ikea igen då vi behöver andra luckor över. Kunde inte ha 60 djupa skåp då vi har en ventil i taket.
Snabbt jobbat! Våra Metod står fortfarande i sina kartonger i garaget.. :D
 
Håller själv på med detta och har skruvat en 27 mm ekskiva på skåpen. Dock insåg jag precis att benen på sidorna (vi har 3 maskiner i bredd) inte ligger direkt under sidostyckena. Behöver man oroa sig för att benen går igenom botten på skåpet?
Har kört 4 ben i botten plus att jag skruvat en regel i väggen som jag dragit fast de i.
En lösning på det hade ju varit att dra en ekskiva under skåpen också som skåpen står på, men orka ta ner 2 tvättmaskiner
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag ska ställa min tvätt/tork på Metod överskåp som är 40x60x60 (HxBxD) och ha en utdragbar låda i varje... Har inte kommit längre än att köpa de platta paketen dock...
Fråga, hur har fölket gjort med ben under dessa överskåp? Då de liksom inte är till för att ha på golvet. Egenbyggda den eller? :)
 
Jag har ställt mina på en ram av reglar, om du letar bland mina upplagda bilder så finns det några på hur det ser ut när det är halvfärdigt....

Tanken är att göra uppvik på golvmattan mot reglarna bara, så det blir inget tätskikt under skåpen...
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Rickard.
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har [länk] under mina men jag har tänkt sen dag 10 att det hade varit skönt med en plastsockel för att slippa dammsuga under, har inte gjort något åt det dock.
Nice! Såg att de går att justera mellan 8-9cm så det borde funka för mig. Tänker även att sockeln får gå förbi och ligga löst bara :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.