hallå hallå! Har börjar med ett projekt för ca två veckor sen och tror med 90% säkerhet att jag kommer behöva kniv gångjärn, jag är inte helt säker på att det är korrekt benämning, se bifogad bild.
Problemet börjar med att dom enda jag kan hitta som verkar vara I hyfsad kvalité (på hyvlar.se) kostar 450kr paret.
Eftersom jag behöver två par är jag inte så sugen på att pröjsa en tusenlapp för gångjärn. Mina frågor då är; är det korrekt benämning? På hyvlar kallas dom pinngångjärn vilket jag tvekar starkt på.
Sen om någon vet vart jag kan köpa till ett rimligare pris men ändå hyfsad kvalité hade jag varit evigt tacksam.
Dom behöver inte vara mässing, alla metaller funkar bra.
OBS, jag har kollat alla standard sidor, slöjddetaljer, specialbeslag mm.
 
  • Guldfärgad munspelskamm designad för diatoniska munspel, isolerat på vit bakgrund.
K Kraken_Grove skrev:
hallå hallå! Har börjar med ett projekt för ca två veckor sen och tror med 90% säkerhet att jag kommer behöva kniv gångjärn, jag är inte helt säker på att det är korrekt benämning, se bifogad bild.
Problemet börjar med att dom enda jag kan hitta som verkar vara I hyfsad kvalité (på hyvlar.se) kostar 450kr paret.
Eftersom jag behöver två par är jag inte så sugen på att pröjsa en tusenlapp för gångjärn. Mina frågor då är; är det korrekt benämning? På hyvlar kallas dom pinngångjärn vilket jag tvekar starkt på.
Sen om någon vet vart jag kan köpa till ett rimligare pris men ändå hyfsad kvalité hade jag varit evigt tacksam.
Dom behöver inte vara mässing, alla metaller funkar bra.
OBS, jag har kollat alla standard sidor, slöjddetaljer, specialbeslag mm.
Gjorde en snabbsökning på amazon. Ingen aning om kvalitet, men till det priset kanske det är värt att chansa.
https://www.amazon.se/INCREWAY-dörr...1677275528&sprefix=knivgångjärn,aps,91&sr=8-2
 
  • Gilla
Kraken_Grove
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Gjorde en snabbsökning på amazon. Ingen aning om kvalitet, men till det priset kanske det är värt att chansa.
[länk]
Konstigt att dom inte dykt upp på mina sökningar, kanske har stirrat mig blind. Definitivt värt att testa, tack så mycket!
 
K Kraken_Grove skrev:
Konstigt att dom inte dykt upp på mina sökningar, kanske har stirrat mig blind. Definitivt värt att testa, tack så mycket!
Prova att söka på "Messerscharnier" på tyska amazon så får du upp några flera alternativ
 
  • Gilla
Kraken_Grove
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Prova att söka på "Messerscharnier" på tyska amazon så får du upp några flera alternativ
En riktig vardagshjälte, tack igen
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Ett litet husmorsknep ... tryck in det du tror prylen heter i en bra översättningsmotor typ deepl.com översätt till tyska eller engelska och leta på tyska amazon :)
 
  • Gilla
Kraken_Grove
  • Laddar…
S
D Dublin skrev:
Gjorde en snabbsökning på amazon. Ingen aning om kvalitet, men till det priset kanske det är värt att chansa.
[länk]

Tillåt 1–3 mm fel på grund av manuell mätning
:crysmile:
1-3 mm tolerans?

På skolan så kallade vi dem också för pinngångjärn.

Jag har köpt några på Lee Valley i Kanada (när jag varit där) men nu verkar de vara i ungefär samma prisklass som Hyvlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.