Hej!

Hade hemma ett företag för offert inför dränering, fick väldigt bra vibbar av företaget men tycker priset var relativt högt emot vad man får fram som rimligt när man googlar. Vad tycker ni som kan mer än mig?
 
  • Offert för dräneringsarbete inklusive material, luftvärmepumpinstallation och ROT-avdrag med totalpris av 178,183 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Trevlig skrev:
Hej!

Hade hemma ett företag för offert inför dränering, fick väldigt bra vibbar av företaget men tycker priset var relativt högt emot vad man får fram som rimligt när man googlar. Vad tycker ni som kan mer än mig?
Nu är det inget sagt hur det är med berg.Dom hade ingen idé om det skulle visa sig att dom måste spränga eller spräcka.Kan sticka iväg rätt bra om dom stöter på berg.Kommer det in vatten nu?
 
M
Dyrt eller billigt är svårt att avgöra. Ska man gräva 40cm eller 240cm? Är det trångt? Ska man använda en 1,5 tons grävare eller 25 tons? Det är många faktorer som spelar in. Materialet kan du räkna på själv. Jag gjorde en kalkyl 2010 och då kostade materialet 35,000kr, inklusive allt, rör, isodrän, brunnar, böjar, markduk, beteckningar, makadam osv.

Det rimligaste är väl att ta in flera offerter så ser du.
 
Är ni två som ska dela på ROT-avdraget? Det är väl max 50" per person och år, om utrymme finns.

Sen är väl rot-avdraget 30% av arbetskostnaderna. Jag får inte ihop beräkningarna ska inte rot-avdraget minskas på summan inkl moms?

Det borde väl bli 128336 + 67760 +1450 + 25% moms = 246932 kr

Då han inte specat vad som är material och vad som är arbete men har gjort ett avdrag på 55" för rot-avdrag kan man ju räkna baklänges och se att arbetskostnaden är 55"/30*100 = 183000 kr. Materialkostnaden är således 246932 - 183000 = 63932 kr

Det står inte heller hur många timmar, men normalpris brukar vara runt 1300 kr/timme för en gubbe med maskin. Lägg till en ytterligare gubbe på 600 kr/timme så blir det 183000/1900 = 96 timmar, dvs mer än 2 veckors jobb. Rimligt? Ingen aning. Låter som lång tid dock...

Jag kanske inte räknat rätt, men blir lite snurrig av att läsa den offerten då den ser ganska annorlunda ut mot de offerter/fakturor jag fått...

/S
 
Förstår inte heller fullt ut den där offerten.
Men när vi räknar på dränering med isodrän brukar vi hamna runt 4000kr/m och då ska det vara bra tillgänglighet så vi kommer in med en stor maskin.

Som tidigare skrivit det beror på många olika faktorer som de listat upp.
 
Det är väldigt lätt att komma åt över allt även med stora fordon, tror inte det är berg någon stans. Men då är det inte helt orimlig offert iaf. Tycker det är svårt att hitta bolag, någon som vet ett som svarar runt Trollhättan?
 
Alla som särskriver litar jag per automatik inte på, detta verkar skumt!
(”EJ MED RÄKNAT”)

För övrigt verkar 3000-4000 kr/M vara ett normalt pris - vad blir din offert per Meter?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Svårt att värdera offerten på den begränsade informationen.
Hur tjockt ska de isolera (10/20cm)?
Är finns befintlig dränering på rätt höjd? Min låg högre än sulan.
Hur hanteras vattnet idag?
Se till att kostnaden för äta är specificerad så att det inte kan dra iväg för mycket.
 
Intressant med prissättningen av dränering… fick denna offert idag som iofs oxå innebär ngn timmes grävjobb av en slänt. Priset avser ca 14 meters dränering av grund…. 209 000kr efter ROT, dvs nästan 15000kr/metern…. Tycker det känns som en extrem prissättning?! Väntar på svar på fler offerter…
 
  • Dokument med text om dränering/isolering, kostnader, arbete och garantier; sannolikt offert eller faktura.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
M magnusos skrev:
Intressant med prissättningen av dränering… fick denna offert idag som iofs oxå innebär ngn timmes grävjobb av en slänt. Priset avser ca 14 meters dränering av grund…. 209 000kr efter ROT, dvs nästan 15000kr/metern…. Tycker det känns som en extrem prissättning?! Väntar på svar på fler offerter…
Det var ju verkligen extremt. Känns som att man fått med en nolla för mycket.
 
M magnusos skrev:
Intressant med prissättningen av dränering… fick denna offert idag som iofs oxå innebär ngn timmes grävjobb av en slänt. Priset avser ca 14 meters dränering av grund…. 209 000kr efter ROT, dvs nästan 15000kr/metern…. Tycker det känns som en extrem prissättning?! Väntar på svar på fler offerter…
Det står ju 209,604. Alltså 15kr/metern. Otroligt billigt!
Undrar vad som skulle hända om man accepterade och sedan betalade 210 kr?
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
1000 kr/timme plus moms för arbetstid är rena rama bedrägeriet.
 
S
40000kr i förskott och 1000kr/tim plus moms för en anläggare.

Hur har du hittat den firman??
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
40000kr i förskott och 1000kr/tim plus moms för en anläggare.

Hur har du hittat den firman??
Det ska vara en etablerad seriös firma. Sambon är bekant med ägaren. De utgår från Dalarna så jag gissar att de tar mycket betalt för sin restid…
 
S
Aha, så kallat kompispris. Dubbelt så dyrt.
 
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.