Efter jag skickat in 3D ritningar och förklaring vad som skall göras (kortfattat: flytta 9m^2 hus med kranbil och bygga nytt tak)

...Så svarar mej kommunens handläggare för bygglov att pga takets storlek så "Rekommenderar" dom att jag skaffar bygglov.

Hur skall detta tolkas? Vill absolut inte lägga massa pengar på administration och byråkrati. Bor mitt ute i skogen långt utanför detaljplanerat område.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Blir ytan över 15 m2 taket inräknat? Varför skickar du info till kommunen när fastigheten ligger utanför detaljplan? Ska du flytta byggnaden närmare än 4,5m från tomtgräns?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kommunen vill inte bli ansvarig för ett ja eller nej så därför de skriver så där :crysmile: vill du inte lägga pengar så skit i bygglov så får du ta konsekvenserna sen
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir ytan över 15 m2 taket inräknat? Varför skickar du info till kommunen när fastigheten ligger utanför detaljplan? Ska du flytta byggnaden närmare än 4,5m från tomtgräns?
huset är 9m^2
taket är cirka 25 kvadrat
25 - 9 = 16m^2

nej är långt från tomtgräns.
 
Inom strandskydd? Annars flytta på bara, meddela inget mer till kommunen.
 
Claes Sörmland
Det knepiga är att vissa åtgärder kräver bygglov men du kan också söka bygglov för åtgärder som inte kräver bygglov och få dem prövade som om de kräver bygglov. Finns en skrivning i PBL som möjliggör det senare.

Till detta finns alla gränsfall. Komplementbyggnader utanför detaljplan och där det inte finns sammanhållen bebyggelse kräver som regel inte bygglov om de står nära bostadshuset. Inte heller kräver byggnader för jordbrukets drift bygglov.
 
  • Gilla
Mikael.Stugansson
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kommunen vill inte bli ansvarig för ett ja eller nej så därför de skriver så där :crysmile: vill du inte lägga pengar så skit i bygglov så får du ta konsekvenserna sen
kommer i framtiden bygga ut cirka 50 kvadratmeter. Då antar jag att det är läge att ansöka om bygglov.
 
Bygga ut 50 m2 på det som är 9m2?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygga ut 50 m2 på det som är 9m2?
tanken är att ha ett rum på 9m^2 ´+ badrum/ sovrum på 15m^2 totalt förbundet med ca 45m^2 inglasat uterum.

...och sen om 2-3år vill jag bygga ut ca 50m^2 för att ha en köksdel.
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Efter jag skickat in 3D ritningar och förklaring vad som skall göras (kortfattat: flytta 9m^2 hus med kranbil och bygga nytt tak)

...Så svarar mej kommunens handläggare för bygglov att pga takets storlek så "Rekommenderar" dom att jag skaffar bygglov.

Hur skall detta tolkas? Vill absolut inte lägga massa pengar på administration och byråkrati. Bor mitt ute i skogen långt utanför detaljplanerat område.
Tja, har du själv frivilligt tagit första steget och blandat in byråkraterna så får du nog snällt dansa efter deras pipa... Själv förstår jag inte alls varför du blandar in kommunen, vore det inte bättre att använda din tid och pengar till kranbil och tak?
 
F fribygg skrev:
Tja, har du själv frivilligt tagit första steget och blandat in byråkraterna så får du nog snällt dansa efter deras pipa... Själv förstår jag inte alls varför du blandar in kommunen, vore det inte bättre att använda din tid och pengar till kranbil och tak?
Måste göra markberedning först.
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Måste göra markberedning först.
Om du bor utom detaljplan och inte ska ändra marknivå mer än 50cm finns ingen anledning att blanda in några myndigheter.
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Om du bor utom detaljplan och inte ska ändra marknivå mer än 50cm finns ingen anledning att blanda in några myndigheter.
Det är t o m ännu friare om det är utom detaljplan och kommunen inte har infört utökade krav på marklov genom områdesbestämmelser - då behövs inget marklov för att schakta och ändra markens höjdläge.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.