För all shingel jag har sett har minsta lutning varit just 14 grader. Men jag håller helt med dig, jag skulle aldrig vilja ha någonting annat än ett riktigt papp- eller falsplåttak om jag var i den situationen.
 
Som en lite OT-historia kan jag nämna att jag håller på att riva upp och renovera ett alldeles nytt garage/gäststuga åt en kund. De hade haft två "snickare" i 20-årsåldern som hade gjort taket efter att pappan i familjen murat upp väggar och så. Först hade de lagt byggplast både ovanför och under takreglarna, sedan hade de gjort mellan noll och två graders lutning på råsponten, och sedan lagt bara en underlagspapp i januari utan att värma klisterskarvarna, varpå de hade spikat hela härligheten synligt. Dessutom hade de skippat trekantslister och fotplåtar. Inte ett enda litet rätt hade de lyckats skrapa ihop. Taket läckte som ett såll naturligtvis, och de hävdade att det bara var kondens..

Jag har aldrig sett så mycket mögel i hela mitt liv.
 
Väl klart att de måste spika om inte klisterskarvarna fäster ihop ordentligt....
 
Precis. Smarta killar, de där.
 
Låter mao som att hur jag än vänder mig så hamnar jag på en m2 kostnad som överstiger 200kr?

Den här pannplåten från Planja, finns det någon med erfarenheter av den? Gärna även med en prisuppgift.

Har även sneglat på CLIX ”bandtäckplåtar”.
Skulle varit väldigt intressant om det inte hade varit så att dom bara gör plåtar som är ca 8m långa. Sedan måste man skarva, vilket jag inte vet om man klarar av som hemma pulare.
Erfarenheter och priser på denna plåt är också av intresse.

// KONJGF
 
Pappskallen:hmmm, inte rolig läsning eftersom jag förra sommaren dels lade ett tak på 16m2 6 graders lutning med underpapp och takplåt. sedan gjorde jag en takbeklädnad på uterummet med takpapp och schingel...skall jag tolka dig så att jag borde riva upp det och lägga om?
 
Till ktm525.
Bara en fråga. Jag är ifärd med att lägga plåttak, graderna på lutningen har jag inte räknat fram än men jag har ett "taklut" på nånstans mellan 40-50 cm på en sträcka av 4 meter. Vet ej vad normerna säger, ska söka bygglov för altan i veckan.
Nu min fråga till dig dårå. Har du ansökt och fått bygglov för ditt bygge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.