Hej,

Vårt plåttak har blivit förstört vid ett arbete och ska bytas, företaget står för själva plåten. Vi funderar på att då också byta pappen och läkten men får då stå för detta själva. Detta för att få företagets garanti på utfört arbete.

Ställningar mm ska vi inte stå för och det ska alltså inte vara inräknat i vår offert.

Vi tycker att offerten är hög, kan ni ge oss input? Vi är låsta till det här företaget så det känns som att de passar på att lägga till en del marginal…

Arbete 33 000 sek rot-avdrag tillkommer
Material 31 000 sek
Övriga kostnader som admin, bortforsling av material mm 10 000 sek

Taket är ca 140 kvm

Vi bor i Stockholm om det kan påverka prisbilden.

Tusen tack!
 
Materialet låter svindyrt. Underlagspapp kostar typiskt under 50 kr/kvm. Läkt kostar 5 -10 kr/m. Vet inte hur mycket läkt som behövs till plåt, men det borde vara mindre än till takpannor, där är det ca 3m per kvm.

Arbetet låter också väldigt högt, men det kan nog bero lite på hur taket ser ut. Är det väldigt brant så tar det längre tid.

Om det är ett tak med väldigt låg lutning krävs speciella material som jag har dålig koll på, men det är dyrare.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
A
Om jag haft firman hade jag saltat lite, de får ett garantiansvar som en totalentreprenad men till en liten inkomst.

Och om jag vore dig hade jag bytt papp om den är mer än något årtionde, oavsett om det blev en lite saltad faktura, och gå vidare med livet.

Läkt och papp kan du med ett släp köra till tippen själv utan några svårigheter och spara många tusenlappar, det är inte tungt men du blir lite skitig.
 
A
Är det ny fotplåt och dylikt?
 
Tack för eran input! Firman får betalt av det företag som förstört taket (solcellsföretag) för plåtjobbet. Pappen är 8-9 år gammal så relativt ny skulle jag säga.

Fotplåt är med i kostnaden.
 
Är pappen inte äldre än så, så blir det ju väldigt tveksamt om man skall ta denna kostnad nu.

Men man bör kanske lägga in ansvarsbedömningen. Om firman nu bara får byta plåten, och det senare läcker, så kommer ju "first line" vara att det beror på pappen som ni inte ville byta. Om de nu byter både papp och ytterbeläggning (plåten), så har de ett totalansvar, svårare att snacka sig ur.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Är pappen inte äldre än så, så blir det ju väldigt tveksamt om man skall ta denna kostnad nu.

Men man bör kanske lägga in ansvarsbedömningen. Om firman nu bara får byta plåten, och det senare läcker, så kommer ju "first line" vara att det beror på pappen som ni inte ville byta. Om de nu byter både papp och ytterbeläggning (plåten), så har de ett totalansvar, svårare att snacka sig ur.
Ja, det är synd pappen inte är äldre, det här är ett svårt beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.