Har otaliga inbyggda 70-talsgarderober och det känns så onödigt att slänga ut dem. Men de är fruktansvärt fula, men ex IKEAs garderobsdörrar är för små, kan man på något vis använda deras högskåpsdörrar?

• Gilla
gustav.m.jonsson
  • Laddar…
Vad har du för mått på dina nuvarande dörrar? Du kan ju be ett snickeri att tillverka åt dig. Att något skulle passa rakt av är nog inte så troligt.

Nuvarande luckor är 36,5 och 56,5 men med synliga stommar mellan luckorna. Själva stommarna är 40 och 60 från ytterkant till ytterkant.

Jag hade provat.
Frågan är hur man gör om stommen inte har samma tjocklek som en IKEA-stomme. Samt hur mycket material där är att skruva gångjärnen i.

Det är svårt att hitta fästpunkter för gångjärn. Gamla garderobsstommar består av dubbla masonitskivor med pappfyllning emellan. Det är inget att skruva i. Endast den tunna ramen framtill är massivt trä. Firmor som säljer renoveringsluckor till gamla stommar använder speciella gångjärnsfästen som skruvas i den tunna ramen. Min erfarenhet (sett sådana luckor hos vänner och bekanta) är att de inte sitter fast så bra efter några år.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Återupplivar den här tråden då jag sitter med ett snarlikt problem. Huset är byggt på 70-talet, och garderoberna är inbyggda. BxH på höga dörrarna är 57x180, och på små dörrarna på överskåpen är 57x44. Stommen som helhet är 62x248, så lite stomme syns alltså mellan just nu. En av dörrarna har ramlat av sina gångjärn helt, vilket är varför jag började rota i detta.

Tacksam för alla tips!

Mvh

De här firmorna som byter köksluckor löser problemet.

• Gilla
gustav.m.jonsson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De här firmorna som byter köksluckor löser problemet.
Det gör de säkert, men jag försöker lösa det själv så gott jag kan just nu :)

Men vad behöver du då?
Nya gångjärn?
Nya luckor?
Tips på hur du lagar luckorna så att gångjärnen går att sätta fast igen?

• Gilla
gustav.m.jonsson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men vad behöver du då?
Nya gångjärn?
Nya luckor?
Tips på hur du lagar luckorna så att gångjärnen går att sätta fast igen?
Det har du rätt i, det glömde jag helt bort att fråga efter. Sorry!

Vad är er erfarenhet av dessa projekt?

Min första tanke var att försöka hitta helt nya dörrar, men tittar nu mer på att försöka hitta lämpliga gångjärn eftersom måtten är så knepiga. Några tips på vad man ska tänka på när man försöker sätta in nya gångjärn? Mjukstängande som kostar typ 98kr st hos Bolist lutar det åt nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.