Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Efter rådet jag fick tidigare så kommer jag inte koppla på nytt på befintlig dränering.

Stuprören har egna rör till brunnen. Om jag ska gräva mig runt huset så är det ca 50 meter till brunnen. Ca 40 om jag ska koppla in det på takavvattningen på framsidan.
Det tar max någon timme med liten grävmaskin. Jag lät gräva för avlopp i höstas och de ledningarna måste ligga betydligt djupare än en ledning för dagvatten och det var klart före 11 på förmiddagen. Sen pula ned rören under em. Återfyllde gjorde jag i maklig takt helgerna efter utan stress med en skyffel. I vår sår jag gräs.
 
Tobbe.A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tar max någon timme med liten grävmaskin. Jag lät gräva för avlopp i höstas och de ledningarna måste ligga betydligt djupare än en ledning för dagvatten och det var klart före 11 på förmiddagen. Sen pula ned rören under em. Återfyllde gjorde jag i maklig takt helgerna efter utan stress med en skyffel. I vår sår jag gräs.
För en som har noll erfarenhet av grävmaskin och sådant markarbete så lär det ta lite längre tid :)
 
Att gräva för hand är ju inte så blodigt heller. Det behöver ju inte ligga så djupt när det är dränering. Fördelen med att gräva för hand är att gräsmattan i princip kan återställas direkt (om man är försiktig och separerar grästuvor och jord när man gräver).

Jag har grävt många meter dränering på min tomt...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tobbe.A
pacman42 pacman42 skrev:
Att gräva för hand är ju inte så blodigt heller. Det behöver ju inte ligga så djupt när det är dränering. Fördelen med att gräva för hand är att gräsmattan i princip kan återställas direkt (om man är försiktig och separerar grästuvor och jord när man gräver).

Jag har grävt många meter dränering på min tomt...
Ja, det är kanske enklast. Hur djupt snackar vi ungefär?
 
Claes Sörmland
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
För en som har noll erfarenhet av grävmaskin och sådant markarbete så lär det ta lite längre tid :)
Jag tog in en kille med grävaren.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Ja, det är kanske enklast. Hur djupt snackar vi ungefär?
4dm skulle ju räcka kan man tycka. Den del av året som är frusen är ju oftast inte blöt. Och eftersom du har blött nu så bor du inte så långt norrut, så det lär inte bli någon större tjäle, särskilt inte när det är vattensjukt.

Räkna med att det blir ett gult streck över gräsmattan där du grävt de första två somrarna, fram till dess att rötterna till gräset spritt sig tillräckligt långt för att suga vatten från sidorna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tog in en kille med grävaren.
Annars är det roligt att köra själv, nöjet finns ju kvar längre när man inte är så duktig. :cool:
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Annars är det roligt att köra själv, nöjet finns ju kvar längre när man inte är så duktig. :cool:
Håller med, grävde grund för växthuset själv. Kul men lite klumpigt maskinarbete. Tänkte att när avlopp skulle ned så vill vi ha minimala skador och snabbt arbete. Växthus kan bli försenat utan konsekvens men att stå utan avlopp är lite smärtsammare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.