F fsn skrev:
Du har ju fel i att det drabbar bostadsköpare och nyinflyttade. Sanningen är väl snarare att det drabbar de som säljer sin bostad, men som jag ser det så finns det inget som hindrar att man reglerar det i kontraktsskrivningen när man säljer.

En köpare av icke nyproducerat kan däremot vara den stora vinnaren här, det nämner du inte alls.

Tror det är dax att släppa grundtanken på total rättvisa och att staten står för allt tänkande och framförhållning.
Nej, de som säljer sin bostad har ju inte utgifter för el i fastigheten. Så de är definitivt inte drabbade.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de som säljer sin bostad har ju inte utgifter för el i fastigheten. Så de är definitivt inte drabbade.
Dom som sålde före brytdatum har väl betalt elen men får noll i kompensation, medan dom som köpte inte har haft någon kostnad för förbrukning men får kompensation.
 
Nej, stödet är för vintern 22-23. För den har man ingen utgift om man säljer sin bostad.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, stödet är för vintern 22-23. För den har man ingen utgift om man säljer sin bostad.
Vet du vad, lägg in ditt senaste inlägg ungefär 1000 ggr så kanske det fastnar och alla på hela pörskans internet fattar ;=) Tr-el-vig helg!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
"Och när ska vi lämna rummen";)
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, stödet är för vintern 22-23. För den har man ingen utgift om man säljer sin bostad.
Semantik..... Säljer man sin bostad dagen innan brytpunkt så får man nada, dagen efter så får man allt. Drabbade, kompenserade.... Det kom en hög med pengar, det kom inte några pengar... Det är nåt som är svårt för dig i det vanliga samhället, hur autistisk kan man vara? Eller spelar du bara pajas?
 
  • Gilla
  • Arg
Sportarn och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Semantik..... Säljer man sin bostad dagen innan brytpunkt så får man nada, dagen efter så får man allt. Drabbade, kompenserade.... Det kom en hög med pengar, det kom inte några pengar... Det är nåt som är svårt för dig i det vanliga samhället, hur autistisk kan man vara? Eller spelar du bara pajas?
Beror ju på var du flyttar, byter du till ett annat hus får du ersättning utifrån den fastigheten. Och logiskt då det är ersättning för vinter 22/23, dvs efter brytdatum.
För 99,9% inga problem då merparten bor kvar och endast ytterst få som hamnar i brytgräns.
Och nej, jag har ingen funktionsvariation.
 
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
A AndersS skrev:
Beror ju på var du flyttar, byter du till ett annat hus får du ersättning utifrån den fastigheten. Och logiskt då det är ersättning för vinter 22/23, dvs efter brytdatum.
För 99,9% inga problem då merparten bor kvar och endast ytterst få som hamnar i brytgräns.
Och nej, jag har ingen funktionsvariation.
Ja lite surt i mitt fall. Jag lämnade min fastighet i slutet på sommaren 2022. Bor nu i en hyreslägenhet. Med väldigt lite elförbrukning. Oktober 21-april 22 hade jag ganska hög elräkning. Och det får tyvärr den som bor på adressen idag.
Lite surt:sweat:En rejäl skattesänkning på el hade varit mer rättvist.
 
Men du fick ju då ett annat elstöd i våras.
Det här stödet är för att kompensera för kostnaden nu.

Enligt SVK

de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”.”

källa https://www.aftonbladet.se/minekono...ar-pengar-for-villan-nar-elnatsavtal-saknades
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ja lite surt i mitt fall. Jag lämnade min fastighet i slutet på sommaren 2022. Bor nu i en hyreslägenhet. Med väldigt lite elförbrukning. Oktober 21-april 22 hade jag ganska hög elräkning. Och det får tyvärr den som bor på adressen idag.
Lite surt:sweat:En rejäl skattesänkning på el hade varit mer rättvist.
Nej, för den tiden gäller det elstöd du fick tidigare när du bodde där, men det drogs bort från din elräkning i våras. Jag hade en nollad elräkning i april och en reducerad i maj.
Verkar som det glöms bort i tråden.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, stödet är för vintern 22-23. För den har man ingen utgift om man säljer sin bostad.
Vilken period exakt är det man får stöd för, vilka månader omfattas?
"vintern 22-23" är aldeles för ospecifikt, särskilt som det finns ett annat stöd för perioden November-December.
 
Så här beskriver SVK att det är.

SVKs pressekreterare Robert Sennerdal svarar i en skriftlig kommentar, där han poängterar att de som ser pengarna som ett stöd för tidigare kostnader missuppfattat hur elstödet fungerar.

”Förslaget till modell för elstödet togs fram med utgångspunkten att det skulle vara möjligt att genomföra på kort tid med stor effekt och uppnå de mål som regeringen hade satt för uppdraget som Svenska kraftnät fick. Historiska data har använts för att uppskatta väntad förbrukning framåt. Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation”

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0QWE72/elstod-ingen-far-pengar-for-villan-nar-elnatsavtal-saknades


Det anges ingen exakt period, utan det var ju som det benämndes inför valet, vinterns höga elkostnader.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Stödet är alltså inte tänkt att vara retroaktivt som en återbetalning eller kompensation
Det avser alltså framtida kostnader efter att stödet betalats ut någon gång här framöver.
Bra, då är ju det fastställt utifrån säkra källor.
Bara att avvakta kompensation för tidigare kostnader då...
 
Så det är som vanligt då, ingen som vet, svävande uttalanden utan konkret substans.
SVK var ju tvungna att gå ut med förklaranden långt efter beslutet för inte ens Statsministern hade fattat, han sa ju i direktsänd presskonferens att det var stöd för kostnader man haft..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det avser alltså framtida kostnader efter att stödet betalats ut någon gång här framöver.
Bra, då är ju det fastställt utifrån säkra källor.
Bara att avvakta kompensation för tidigare kostnader då...
Du fick ett stöd förra våren, det var för förra vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.