Hej,

Amatörernas afton närmar sig hos mig och i sedvanlig ordning så åker jag på patrull.

Det skall upp tre fästen för en rullgardin.

Jag borrade ett hål enligt bild i betongväggen men likt förbannat så träffar jag en järnbalk alternativt en sten men borrhammaren klarar iaf inte att köra längre.

Frågan är då, hur skall jag sikta för att inte råka ut för liknande, horisontellt eller vertikalt?

Tacksam för svar
 
  • Utsikt från fönster, steg klippta i trädgård, blek himmel, del av stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur djupt kom du innan det gick dåligt?
Vilket borr använde du?
 
K Klass0n skrev:
Hur djupt kom du innan det gick dåligt?
Vilket borr använde du?

Ca 25mm innan det sade stopp, 6mm borr,
 
Om du tar en spik och trycker in och bankar lite försiktigt med hammaren låter det metalliskt då?

Annars blir jag lite nyfiken på om du kan ha råkat ställa in din borrhammare fel?
 
K Klass0n skrev:
Om du tar en spik och trycker in och bankar lite försiktigt med hammaren låter det metalliskt då?

Annars blir jag lite nyfiken på om du kan ha råkat ställa in din borrhammare fel?
Testar jag med skruv så kan jag inte säga om det låter metalliskt eller om det bara är sten.

Inte så mycket att ställa in på maskinen, det är med eller utan hammarfunktion och det är SDS. Det är något den träffar dock då den blir svinvarm.
 
Byt till en metallborr o borra igenom armeringen?
 
Låter märkligt.

Jag har en mecc tools borrhammare från jula (billigt skräp jag vet) men den borrar jag 18mm hål med i natursten och berg. Inte fort men det går.

När dock ett borr är på väg att ge upp kan det bli lite så att det tar stopp och sen blir det bara varmt.

Så nästa steg är om du har ett annat betongborr att prova med?
 
E Et1975 skrev:
Byt till en metallborr o borra igenom armeringen?
Har inget men kanske landar i det.
 
Minnie Mesola
Det är säkert ett armeringsjärn du stött på. Själv borrar jag rakt igenom det med samma borr. Går inte det har jag borrat ett nytt hål brevid. Metallborrsvarianten har jag aldrig testat.

Minnie
 
Vad har du för borr? Borret är ju a och o när man skall igenom något.
 
K Klass0n skrev:
Låter märkligt.

Jag har en mecc tools borrhammare från jula (billigt skräp jag vet) men den borrar jag 18mm hål med i natursten och berg. Inte fort men det går.

När dock ett borr är på väg att ge upp kan det bli lite så att det tar stopp och sen blir det bara varmt.

Så nästa steg är om du har ett annat betongborr att prova med?
Tog ett nytt borr men det blir samma, blir varm direkt.

Ingen monstermaskin på något sätt
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Det är säkert ett armeringsjärn du stött på. Själv borrar jag rakt igenom det med samma borr. Går inte det har jag borrat ett nytt hål brevid. Metallborrsvarianten har jag aldrig testat.

Minnie
Får nog testa bredvid först. Det är det jag funderar på är om det nu är järn, går de vertikalt eller horisontellt?
 
tensiden tensiden skrev:
Vad har du för borr? Borret är ju a och o när man skall igenom något.
Dewalt XLR plus samt dewalt-maskin
 
S Screed skrev:
Tog ett nytt borr men det blir samma, blir varm direkt.

Ingen monstermaskin på något sätt


Får nog testa bredvid först. Det är det jag funderar på är om det nu är järn, går de vertikalt eller horisontellt?
Tyvärr för dina gardiners skull är min gissning att ev. armering måste gå horisontellt där.
 
K Klass0n skrev:
Tyvärr för dina gardiners skull är min gissning att ev. armering måste gå horisontellt där.
Då kanske man skulle testa att sikta upp lite. 2cm borde väl räcka?
 
S Screed skrev:
Då kanske man skulle testa att sikta upp lite. 2cm borde väl räcka?
Instämmer, det borde räcka.

Håller tummarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.