Den norska modellen funkar väl i Norge, där Staten överför pengar till ägaren Staten.
Problemet här är att Staten inte äger produktionen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det se ut om alla införde ett system likt Norge tror du?

Det skulle leda till rejält ökade elpriser vilket leder till en massiv överföring v kapital från staten till elproducenterna.

Det är INTE bra att strypa marknadskrafterna på det sättet.
Jag tror inte på ökad konsumtion om priset ”bara” stiger med 400% istf 6-700%
Jag tror på marginellt mindre minskning av konsumtionen. Den stora insparingen hushållen gör sker i prisöknings spannet 0-400%. Ej Mellan +400 till +6-700%
 
D Dilato skrev:
Den norska modellen funkar väl i Norge, där Staten överför pengar till ägaren Staten.
Problemet här är att Staten inte äger produktionen.
Statkraft äger väl ungefär lika stor andel som Vattenfall men det är på skatterna man håvar in. Momsintäkter dubblas med dubbelt elpris…
 
Z Zodde skrev:
Med ett elpris på 10kr kWh håller jag med men Varför inte använda realistiska siffror?

Samhällsekonomisk katastrof för Sverige med pris på 10kr kWh, kraftig indragen köpkraft sänder landet i kraftig recession så då blir Norges system billigare i längden.
I SE4 har priserna varit uppe och nosat på det, så inte långt ifrån realistiskt, men i första hand valt för att uträkningen skulle vara lätt att följa. Principen ändras inte, upplägget gör att incitamentet alltid är större att spara med det svenska upplägget än det norska. Sparar du en kWh i Sverige så går 100% av den besparingen till din egen plånbok, sparar du 1 kWh i Norge går bara 10% av besparingen till din egen plånbok, de är klart det påverkar hur man beter sig.
 
Z Zodde skrev:
Jag tror inte på ökad konsumtion om priset ”bara” stiger med 400% istf 6-700%
Jag tror på marginellt mindre minskning av konsumtionen. Den stora insparingen hushållen gör sker i prisöknings spannet 0-400%. Ej Mellan +400 till +6-700%
Om det inte fanns någon marknadspåverkan i det spannet skulle ju priset hoppa från 400% till taket. Det gör det ju uppenbarligen inte. Så visst påverkar priset konsumtionen.
Om du subventionerar hela marknaden så kommer priset att stiga i princip lika mycket.
 
4774
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som fått elprisstödet för övrigt?
Fick igår
 
A ajn82 skrev:
I SE4 har priserna varit uppe och nosat på det, så inte långt ifrån realistiskt, men i första hand valt för att uträkningen skulle vara lätt att följa. Principen ändras inte, upplägget gör att incitamentet alltid är större att spara med det svenska upplägget än det norska. Sparar du en kWh i Sverige så går 100% av den besparingen till din egen plånbok, sparar du 1 kWh i Norge går bara 10% av besparingen till din egen plånbok, de är klart det påverkar hur man beter sig.
Nej, vi har inte nosat på 10kr kWh i SE4
3,04kr kWh augusti 2022 var högsta månaden. Norska stödet baseras som sagt på månadens snittpris

Sen betalar du fortfarande allt upp till 87,5ö pluss nettleie ,??? Allt det sparar du vid 1kWh konsumtionsminskning,
 
D Daniel 109 skrev:
Om det inte fanns någon marknadspåverkan i det spannet skulle ju priset hoppa från 400% till taket. Det gör det ju uppenbarligen inte. Så visst påverkar priset konsumtionen.
Om du subventionerar hela marknaden så kommer priset att stiga i princip lika mycket.
Finns en mängd begränsningar.
Viktigaste
a) Max 5000kWh / månad
b) bara primärhushåll

Jag tror privata konsumtionen sjunkit nästan lika mycket i Norge som i Sverige.
Jag tror däremot att den indragna köpkraften kommer ha mycket större negativa konsekvenser (kk, arbetslöshet etc) och i slutändan kosta Sverige mycket mer
 
Z Zodde skrev:
Nej, vi har inte nosat på 10kr kWh i SE4
Nja, inkl moms så har vi det, 10 kronor och 64 öre.
Men det var tack och lov kortvarigt och under sommaren när man knappt förbrukar något.

Det högsta timpriset under 2022 var 19:00 - 20:00 den 30 augusti då elen kostade 851,33 öre/kWh i elområde 3 och 4.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nja, inkl moms så har vi det, 10 kronor och 64 öre.
Men det var tack och lov kortvarigt och under sommaren när man knappt förbrukar något.

Det högsta timpriset under 2022 var 19:00 - 20:00 den 30 augusti då elen kostade 851,33 öre/kWh i elområde 3 och 4.
Men vi diskuterar ju inte timpriset?
Vi diskuterar elstöd och Norska elstödet utgår från månadssnittet.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men vad menar du med högkostnadsländer?
Norge är väl snudd på dyrast men klarar inte följa vad du menar?
Är du en av elproducenterna som badar i pengar? ;) Förstår inte annars hur du kan tycka att de svenska elpriserna är rimliga.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är du en av elproducenterna som badar i pengar? ;) Förstår inte annars hur du kan tycka att de svenska elpriserna är rimliga.
Kan du inte svara på min fråga istället för att tillskriva mig nåt jag aldrig påstått.
 
F
Hondini Hondini skrev:
Elstödets utformning är en straffskatt på köpare av och nyinflyttade i nya bostäder. Den som lämnat ett nätavtal och köpt en ny bostad måste teckna ett nytt nätavtal. Nätavtalen är knutna till anläggningen/bostaden och går inte att ta med till den nya bostaden. Nytecknade avtal har av förklarliga skäll ingen förbrukningsstatistik som kan ligga till grund för elstöd i dess nuvarande utformning. Detta trots att i man i tidigare bostad haft utgifter och förbrukning som är grund för elstöd.
Det är en stor brist i de nuvarande reglernas utformning och drabbar en stor grupp av bostadsköpare och nyinflyttade, uppskattningsvis 20 000 till 25 000 hushåll som köpt nyproducerad bostad under 2022. Detta trots att utgifter och avgifter till nätföretagens fonder har betalats genom det avslutade nätavtalet i den sålda/lämnade bostaden.
Du har ju fel i att det drabbar bostadsköpare och nyinflyttade. Sanningen är väl snarare att det drabbar de som säljer sin bostad, men som jag ser det så finns det inget som hindrar att man reglerar det i kontraktsskrivningen när man säljer.

En köpare av icke nyproducerat kan däremot vara den stora vinnaren här, det nämner du inte alls.

Tror det är dax att släppa grundtanken på total rättvisa och att staten står för allt tänkande och framförhållning.
 
F
L lodin92 skrev:
Lägg till gruppen som har annan uppvärmning än el, ex fjärrvärme, pellets, ved etc. De priserna har följt elpriset. Dumheter att ge alla ett elstöd, ge stöd/bidrag till dem som verkligen behöver, där tillhör ex inte de som har råd med nyproducerade bostäder.
Men de då som varit förutseende och tillägsisolerat, borrat bergvärme och bytt fönster skall inte få nåt men de lata jävlarna som sitter på direktverkande och har lånat på huset för att köpa en ny BMW och nu gnället när både ränta och elpriser skenar skall man dadda med och torka i röven?
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.