Kommer behöva såga en del klinker framöver.
Plattorna är 60*60cm
Vissa snitt ska bara bli "falska" fogar så det behöver bli rakt, andra snitt i L form så vanlig skärare går bort.

Tänkte att man riggar upp vinkelslipen och har plattan under. Höjd över plattan för vinkelslipen får justeras med några skruvar i ändarna och förflyttning i sidled med en rörlig del som kan låsas. Tror jag har den delen rätt klar i skallen...

Men jag behöver nåt som plattan ligger på som är rörligt i en riktning, framåt bakåt.

Klinkers är ju rätt skrovlig under så den glider nog inte så lätt på tex en golvspån/mdf skiva, sen bör jag nog ha vatten att kyla och dämpa damm så då är väl inte det så optimalt...

Naturligtvis så är det bråttom och får inte kosta nåt just :D

Har ni några förslag?

Hade någon fundering på golvspån som jag klär med våtrumsmatta och kanske tätar kanterna med silikon, skruva någon form av glidlister i plast som plattan kan glida på, man får skruva en ribba efter ena kanten så man har stöd.

Helst skulle man kunna vinkla slipen eller bordet i 45 grader för att jollysåga.

Har lagt ner plattsättningen så det här är för 2 badrum endast, annars skulle jag köpt nåt riktigt...
 
K
Jag köpte julas stora kakelkap för ändamålet, och kunde sen sälja den på blocket när jag var klar. Fick tillbaka nästan vad den kostade, så min ”förlust” var betydligt mindre än vad det skulle kostat att hyra motsvarande maskin. Utöver det körde jag med den handhållna vinkelslipen, diamantklinga och en rak bräda.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja, köp en riktig och sälj sen.
 
En vattenkyld kakelsåg med diamantklinga är ju en liten investering. Min är köpt på bauhaus tror jag. Anhållet är lite kasst med simpla skruvar så det är inget yrkesverktyg, men det blir fina snitt och rakt om man har tålamod.
 
En riktig är ju en sigma och den kostar väl 15000 :D
 
Kapat kakel och skiffersten med min lilla vinkelslip.
Biltema Diamantklinga.
Flyttade handtaget på maskinen till andras sidan och vände sprängskyddet.
Då blir sprutet framåt.
 
Ja jag har inga problem med att kapa men nu är det minimala fogar det gäller och fejk fogar i plattor
 
Typ så här

Kakelläggning, person applicerar fix på golv, målade linjer på kakel, duschavlopp i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marmormönstrat golv med komplexa geometriska linjer och en fyrkantig installation i mitten. Skärmdump från sociala medier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom mönstret ska stämma så måste varje snitt bli exakt
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Om du äger en sänksåg skulle jag rekomendera en diamantklinga till den. Alternativt hyra en sån uppsättning. Har kapat mycket marmorskivor med det, mycket bra resultat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F Freee123 skrev:
Om du äger en sänksåg skulle jag rekomendera en diamantklinga till den. Alternativt hyra en sån uppsättning. Har kapat mycket marmorskivor med det, mycket bra resultat.
Jo jag har en Makita sänksåg, men vet inte om jag vill köra med den i klinker och vatten
 
K
Jag körde Festool sänksåg, torrt med dammsugare. Funkade toppen.
Man får dock inte forcera maskinen utan låta den jobba själv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo jag har en Makita sänksåg, men vet inte om jag vill köra med den i klinker och vatten
Med dammsugare tror jag inte att det är några som helst problem eller fara för sågen...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Får kolla om det finns klingor som passar då.
Funkar kanske med bräda och vinkelslipen också
 
K
Jag hittade ingen bolton klinga, fick köpa adapterringar för att få ner klingornas hål till vad sänksågen ville ha.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.