Nej, bidraget är ju ett stöd för vinterns elkostnader. Om man inte äger fastigheten under vintern så har man ju inte den kostnaden. Så man förlorar inget.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Är det nån som fått elprisstödet för övrigt?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som fått elprisstödet för övrigt?
Ja, fast bara för fritidshuset ännu så länge. Väntar på det lite större beloppet för villan.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som fått elprisstödet för övrigt?
Jajamen, både brev i Kivra + stålar på kontot! (y)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Bara fått besked från en mätare. Har tre st till. Inga stålar ännu.
 
BirgitS
L lodin92 skrev:
Lägg till gruppen som har annan uppvärmning än el, ex fjärrvärme, pellets, ved etc. De priserna har följt elpriset. Dumheter att ge alla ett elstöd, ge stöd/bidrag till dem som verkligen behöver, där tillhör ex inte de som har råd med nyproducerade bostäder.
Visst vore det bra men vill du ha bidraget nu eller om ett år samt vill du att kanske 10 % försvinner i administrationskostnader eftersom det krävs en massa personal för att granska de ansökningar som kommer in?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som fått elprisstödet för övrigt?
Fått besked i förrgår och pengar idag för lägenheten, inte om fritidshuset än.
 
  • Gilla
NyHusägare2021 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan man "drabbas" av att inte få tillbaka pengar man inte betalt in?
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Hur kan man "drabbas" av att inte få tillbaka pengar man inte betalt in?
Det är inte en återbetalning utan ett stöd för höga elpriser under året. Man skulle ha kunnat gå på någon typ av schablonvärde för nya hus. Men man ville snabbt få ut ett stöd som var enkelt att administrera och få genom EU. Så det tog man inte med.
 
Jag börjar tycka att man skulle gett faan i några elstöd. Alla jäklar bara gnäller ändå. Det är väl helt fantastiskt att vi får tillbaka pengar. Men ge mig ett enda förslag på hur det skulle kunna vara rättvist. Rättvisa för en Vänsterpartist och en Moderat skiljer ju sig en del. Men på samma sätt kan man inte heller göra alla nöjda, då vi är olika. Personligen fick jag tillbaka 4000 kr igår. Vilket är otroligt mycket mer än jag kunnat hoppas på. Men det är ju synd om er som inte har/har haft några elkostnader:D.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Snailman
Hondini Hondini skrev:
Elstödets utformning är en straffskatt på köpare av och nyinflyttade i nya bostäder. Den som lämnat ett nätavtal och köpt en ny bostad måste teckna ett nytt nätavtal. Nätavtalen är knutna till anläggningen/bostaden och går inte att ta med till den nya bostaden. Nytecknade avtal har av förklarliga skäll ingen förbrukningsstatistik som kan ligga till grund för elstöd i dess nuvarande utformning. Detta trots att i man i tidigare bostad haft utgifter och förbrukning som är grund för elstöd.
Det är en stor brist i de nuvarande reglernas utformning och drabbar en stor grupp av bostadsköpare och nyinflyttade, uppskattningsvis 20 000 till 25 000 hushåll som köpt nyproducerad bostad under 2022. Detta trots att utgifter och avgifter till nätföretagens fonder har betalats genom det avslutade nätavtalet i den sålda/lämnade bostaden.
Man får väl hoppas att de inte har behov av något elstöd, nybyggen borde ju rimligtvis vara väldigt energisnåla jämfört med äldre bostäder.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Excel
Förstår inte vad TS menar? Straffskatt?
 
Unikt namn
STACKARS hodini! Du får ett handhjärta och mina tankar går till er i denna svåra tid.

I övrigt antar jag att du har passade på att bygga ett passivhus så att hushållselen räcker för uppvärmningen?
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Norge, som normalt är mer byråkratiskt än Sverige, har löst det enkelt och lätt. 90% av elpriset över 87,5öre (ink moms) dras direkt av på elräkningen på en konsumtion upp till 5000kWh. Lätt att förstå och inget bollande med pengar fram å tillbaka.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Benämningen "elstöd" är ju fel i sig. Det handlar om återbetalning av felaktigt inbetalda pengar som vi bara får tillbaka en liten del av.
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.