Hej!

Har äntligen kommit mig för att skaffa ett konto på detta forum.

Jag behöver fråga lite angående en gammal bergvärmepump som vi har stående i källaren. Modellen är ifrån 1997, tror jag. Bredvid den sitter även en extern tank inkopplad, är detta en "extra" tank för varmvatten utöver den tank som finnes inne i enheten, eller är detta varmvattentanken och den interna tanken är för den vattenburna värmen? Den externa tanken har ingen egen eltillförsel vad jag kan se, utan endast vattenrör till bergvärmeenheten.

Som jag har förstått det då jag läst manualen så kan man via en bygel ändra så att om "EXT strömsätts så blockeras drift av VVB, VP eller båda". Kan det stämma? Modellen på Greenline är så pass tidig att den inte har någon form av skärm med menyer för att göra inställningar.

Det jag önskar uppnå är att kunna reglera när VVB går igång till endast nattetid, så att den inte brassar på med doppvärmaren precis när man tagit sig en dusch på morgonen och elpriset kan vara skyhögt, med hjälp av en Shelly 1 puck. Pucken ska som jag förstår matas med L1 och N som vanligt, men vad för sorts inkoppling ska göras mellan EXT porten och Shellyn? Och vet någon var EXT porten faktiskt sitter? Jag frågar för säkerhets skull så att jag inte matar in t.ex 230V där den inte hör hemma så att säga.

Kretskort med inställningsdippswitchar, varningstext, kablage, del av maskinutrustning, industriellt sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EXT av/på bygeln
Etikett med tekniska specifikationer på elektrisk utrustning, kablage till höger, tillverkad av NIBE i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klisterlapp på insidan av VP enheten
Etikett på vit apparat med tekniska specifikationer, tillverkare Bosch Thermotechnik GmbH, Tyskland. Max temperatur 100°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klisterlapp på den externa tanken.

Lånade bilder ifrån internet, så här ser pumpen och dess kontrollpanel ut:
Äldre kylskåps inre exponerat i rörig verkstad, delvis demonterad eller skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrustningspanel med reglage och varningsetikett över en grön skärmatta, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då kan jag besvara mig själv:

Nej, just min modell fungerar det inte på, det är en Greenline Compact 8 som enligt installatör delar på kompressorn mellan VVB och husvärme och det går inte att blockera endast en av dessa.

Nu återstår att se om det finns någon lösning genom att mekaniskt vrida på vredet till varmvattnet längst ned i pumpens innanmäte.
 
Ta gärna en bild på ditt system så blir det enklare att svara vad tanken gör.

Vi har en något modernare Greenline HT från 2004 med styrsystemet Rego 634 (Display med ratt), men ser rätt lik ut på insidan om jag jämför med bilderna ovan.
Där ställer man in i Menysystemet vad EXT gör. EXT Sitter på vår maskin på samma kort som utegivaren kopplas.

Jag har valt att koppla bort tillskottet, så brassar maskinen aldrig på med doppvärmaren, men då är vår pump överdimensionerad. Jag styr på utegivaren för att lura pumpen att inte köra värme under de dyra timmarna, men har alltid VV igång, Har ca 1h varmvattenberedning om dagen (två vuxna och två yngre barn) och kom fram till att det snudd på var försumbart.
Dock har jag upptäckt att det finns en brist i designen så att det vatten som värmer varmvattnet läcker ut i värmesystemet och gjorde att pumpen gjorde varmvatten en gång i timmen, bytte en rörbit och har nu 4h mellan körningarna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ta gärna en bild på ditt system så blir det enklare att svara vad tanken gör.

Vi har en något modernare Greenline HT från 2004 med styrsystemet Rego 634 (Display med ratt), men ser rätt lik ut på insidan om jag jämför med bilderna ovan.
Där ställer man in i Menysystemet vad EXT gör. EXT Sitter på vår maskin på samma kort som utegivaren kopplas.

Jag har valt att koppla bort tillskottet, så brassar maskinen aldrig på med doppvärmaren, men då är vår pump överdimensionerad. Jag styr på utegivaren för att lura pumpen att inte köra värme under de dyra timmarna, men har alltid VV igång, Har ca 1h varmvattenberedning om dagen (två vuxna och två yngre barn) och kom fram till att det snudd på var försumbart.
Dock har jag upptäckt att det finns en brist i designen så att det vatten som värmer varmvattnet läcker ut i värmesystemet och gjorde att pumpen gjorde varmvatten en gång i timmen, bytte en rörbit och har nu 4h mellan körningarna.
Skrev en uppdatering i posten ovanför. Hursom så är min pump är från 1997, så det finns ingen display med menyer, endast en fysisk ratt för att höja/sänka innetemperatur samt fyra st statuslampor. Det finns ej heller inget sätt att stänga av eltillskott exempelvis, såvida man inte bryter "säkringarna" till den inne i pumpen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ta gärna en bild på ditt system så blir det enklare att svara vad tanken gör.

Vi har en något modernare Greenline HT från 2004 med styrsystemet Rego 634 (Display med ratt), men ser rätt lik ut på insidan om jag jämför med bilderna ovan.
Där ställer man in i Menysystemet vad EXT gör. EXT Sitter på vår maskin på samma kort som utegivaren kopplas.

Jag har valt att koppla bort tillskottet, så brassar maskinen aldrig på med doppvärmaren, men då är vår pump överdimensionerad. Jag styr på utegivaren för att lura pumpen att inte köra värme under de dyra timmarna, men har alltid VV igång, Har ca 1h varmvattenberedning om dagen (två vuxna och två yngre barn) och kom fram till att det snudd på var försumbart.
Dock har jag upptäckt att det finns en brist i designen så att det vatten som värmer varmvattnet läcker ut i värmesystemet och gjorde att pumpen gjorde varmvatten en gång i timmen, bytte en rörbit och har nu 4h mellan körningarna.
Hej, du får gärna berätta mer om bristen i designen och vilken rördel som byttes då jag har samma pump.

T/S: Förövrigt ska inte plinten matas med någon spänning utan enbart kortslutas. Ligger säkert redan en låg spänning över plinten om du drar fram multimetern.
 
  • Gilla
JohnS2
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Hej, du får gärna berätta mer om bristen i designen och vilken rördel som byttes då jag har samma pump.

T/S: Förövrigt ska inte plinten matas med någon spänning utan enbart kortslutas. Ligger säkert redan en låg spänning över plinten om du drar fram multimetern.
Det är alltså Tkorset där Varmvattenberedaren och radiatorvattnet går till returen på pumpen. Nere på vänster sida av VVBn.
Det blir turbulens i denna del som gör att kallt vatten från radiatorerna blandas med det varma som är till varmvattnet.
Jag bytte T-korset till den modell med en förträngning mot VVBn som de har på de modernare pumparna : https://revidershoppen.se/products/t-koppling-22xr20-strypt
Vertikal varmvattenberedare installerad i skrymsle med synliga rörledningar och osorterade föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kopparledning med koppling och isolering mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två metalliska rördelar på kakelgolv, en ny och en använd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JohnS2 skrev:
Skrev en uppdatering i posten ovanför. Hursom så är min pump är från 1997, så det finns ingen display med menyer, endast en fysisk ratt för att höja/sänka innetemperatur samt fyra st statuslampor. Det finns ej heller inget sätt att stänga av eltillskott exempelvis, såvida man inte bryter "säkringarna" till den inne i pumpen.
Var hittade du din ursprungliga information från?
Har du någon manual?
Vår maskin delar kompressor till både värme och varmvatten, det avgörs av styrsystemet vad den ska trigga på.

Det du skulle kunna göra är att lura pumpen att varmvattnet är varmare än det är när du vill blockera, då får du sätta ett lämpligt motstånd parallellt över givaren till varmvatten och så låter du Shellyn styra när detta extra motstånd kopplas in.
Det är så jag gör med vår utegivare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Var hittade du din ursprungliga information från?
Har du någon manual?
Vår maskin delar kompressor till både värme och varmvatten, det avgörs av styrsystemet vad den ska trigga på.

Det du skulle kunna göra är att lura pumpen att varmvattnet är varmare än det är när du vill blockera, då får du sätta ett lämpligt motstånd parallellt över givaren till varmvatten och så låter du Shellyn styra när detta extra motstånd kopplas in.
Det är så jag gör med vår utegivare.
Läst manualen för lite för många månader sedan, sedan skrivet från minnet då jag inte haft den i hemmet. Oops! Stämde inte riktigt när jag hörde med en installatör lite mer exakt hur det ligger till.
 
Då borde det gå att göra, kan vara att de inställningarna inte är lika exponerade som de som finns på bilderna.
Styrsystemet borde sitta i den svarta klumpen med alla sladdar till nere till höger om själva kompressorn.
Kan vara att den inställningen görs där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.