Håller på att bygga en fristående stuga på 24 m2 där ca en fjärdedel blir bastu, ca hälften blir relax/gäststuga och resterande del delas mellan badrum och förråd. Det jag inte riktigt blir klok på är hur jag bör isolera stugan. Utvändigt är det klart och under panel och tak har jag lagt vindduk. i bjälklaget ligger blindbottenskivor (plintgrund). Tanken är att isolera bjälklag, väggar och tak och hålla underhållsvärme på minst 10 grader när den inte används.

Till min undran: hur bör jag göra med ångspärr/ångbroms/vindduk? Svårt att få entydiga svar. Ångspärr verkar inte rekommenderas om man inte har minst 18 grader året om, osv. Och börjar man läsa om isolering av bastu blir man bara ännu mer förvirrad... Någon som kan hjälpa mig?
 
  • Gilla
soros23
  • Laddar…
Hur gjorde du och blev det bra?:)
 
Håller på med bastun nu, saker tenderar att ta tid… I alla rum utanför bastun (relax, badrum, pumprum) blir det, utifrån och in: panel, gles, vindduk, isolering (120), isolering (45 reglat vågrätt), örnpapp, osb (plyfa i badrum), gips. I bastun är det samma utifrån men efter isoleringen sitter bastufolie istället för papp och sedan gles + panel.

Resultatet vet jag inte än…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.