Hej
Håller på och bygger om lite, där vi bla tar bort en gammal vägg. Huset är från 1969 och plankväggarna är klädda med masonit från gamla reklamskyltar från Konsum. Lite kul att hitta.
Men jag förundras över hur fin spiken är som suttit i foder och främst masonit. Om ni tittar på bilden ser ni nubben. Ser ut som ny om den inte var krokig.
Kan kvaliteten på spik förr varit bättre än nu undrar jag.
Spiken i foder var också väldigt hård. Spiken i plankorna kändes också segare än spik jag använt som jag köpt själv.
Kul om ämnet kommenteras.
Mvh
Fredrik
 
  • En hög med buntade och lösa spikar på ett betonggolv utomhus, nära trä och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PS, jag brukar rensa virket från spik så man inte gör sig illa på den då det åker i återvinningen. Tidskrävande förstås och nog inte ekonomiskt motiverande. Möjligen miljömässigt då metallen är lite renare kanske.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Ja när man fyndar en låda spik från 40talet där det står SJ på alla skallar så inser man att det var en annan tillverknings filosofi förr.
Dessutom så inser man när man rivit i några gamla hus att spiken måste ha vart billig. För är det något som det finns gott om i gamla hus så är det spik. I mängder....
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Sj på skallen, då gäller det att sätta dom rättvända.:D
Annars har jag hört att spika var så dyrt att det fanns särskilda spikuträtare på byggen förr. Ingångsjobb för lärlingar. Men det kanske är en skröna.
 
Har du ingenstans att elda ditt spikrensade rivningsvirke i stället för att kasta bort det?

Gällande spik från 50-60-70-80-talen så brukar den vara likvärdig med den bästa kvaliteten som går att köpa i dag. Tyvärr har det kommit in en massa kinaspikar som ofta (inte alltid) är sämre men riktig spik går fortfarande att hitta.
40-tals spikarna var eländiga. Det var kristid. Klena och ofta av mjukt järn. Någon gång av rund tråd till och med. Spik av rund tråd har bara en legitim användning. Att slå underifrån genom en stolsits där spikfabriksdirektören skall sitta.
1890-1939 var trådspiken av ojämn kvalitet. Ibland toppkvalitet ibland inte. Parallellt användes mycket klippspik och litet smidd spik. Före 1890 ungefär var det klippspik och smidd spik som gällde.
På den tiden var spiken dyr och rätades ut och återanvändes så många gånger det överhuvudtaget gick.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Ibland undrar jag hur gammal du är Heimlaga, som minns allt det där :crysmile:.

Men både en polare och jag har köpt spik på Jula som varit krokiga redan i kartongen.
 
H heimlaga skrev:
Har du ingenstans att elda ditt spikrensade rivningsvirke i stället för att kasta bort det?

Gällande spik från 50-60-70-80-talen så brukar den vara likvärdig med den bästa kvaliteten som går att köpa i dag. Tyvärr har det kommit in en massa kinaspikar som ofta (inte alltid) är sämre men riktig spik går fortfarande att hitta.
40-tals spikarna var eländiga. Det var kristid. Klena och ofta av mjukt järn. Någon gång av rund tråd till och med. Spik av rund tråd har bara en legitim användning. Att slå underifrån genom en stolsits där spikfabriksdirektören skall sitta.
1890-1939 var trådspiken av ojämn kvalitet. Ibland toppkvalitet ibland inte. Parallellt användes mycket klippspik och litet smidd spik. Före 1890 ungefär var det klippspik och smidd spik som gällde.
På den tiden var spiken dyr och rätades ut och återanvändes så många gånger det överhuvudtaget gick.
Hej,
Tackar för ditt inlägg, mycket intressant!
Jag har en kamin att elda i, men det tar emot att elda virke som suttit i huset i husets kamin. Förmodligen dumt. Går det att använda brukar jag använda det till något annat istället, en pall eller bock. Är det oanvändbart som om det t ex är målat i någon knasig färg brukar det gå till återvinningen. Där gissar jag det blir flis och bränns.
Mvh
Fredrik
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja när man fyndar en låda spik från 40talet där det står SJ på alla skallar så inser man att det var en annan tillverknings filosofi förr.
Dessutom så inser man när man rivit i några gamla hus att spiken måste ha vart billig. För är det något som det finns gott om i gamla hus så är det spik. I mängder....
Vi har två hus som verkar vara byggda till största del av spik. Det ena från första delen av 1900-talet och det andra från början av 2000- talet, kärleken till spik verkar alltså stå sig genom århundradena. ;)
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vi har två hus som verkar vara byggda till största del av spik. Det ena från första delen av 1900-talet och det andra från början av 2000- talet, kärleken till spik verkar alltså stå sig genom århundradena. ;)
Oj, kan du inte lägga upp en bild!
Jag trodde att man hade brädor också i hus... ;)

(Förlåt kunde inte låta bli!)
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Oj, kan du inte lägga upp en bild!
Jag trodde att man hade brädor också i hus... ;)

(Förlåt kunde inte låta bli!)
Jo man skulle ju kunna tro att trä skulle vara den största beståndsdelen men icke.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Det är ju bara om det är fuktigt som spiken åldras. Och är den galvad så tål den en del fukt också. Jag tycker att spik brukar se ut som ny om man drar ut den efter att den suttit inomhus.

Angående kvalitet på gammal spik är det mest klippspik jag funderat på. Några gånger har jag försökt använda klippspik som jag hittat i någon gammal låda. Och jag kan inte komma på något bra med den. Den är så mjuk att den böjer sig för ingenting.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Kul med spikhistoria!

Jag hittade en del oanvänd spik som snickaren tappat i i trossbotten när jag renoverade en flygel nyligen. Spiken som i det här fallet är mellan 4 och 7 tum är troligen tillverkad på spikfabriken i Boxholm runt 1920. Härliga skallar som nästan ger ett handsmitt intryck. Skillnad mot dagens klippspik.

Spretade svarta spikar på en vit yta, varierande storlek och kondition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
bjonndrogg och 3 till
  • Laddar…
Klippspik är fantastisk när man skall ha riktigt staka spikförband. Den kilar fast i hålet om man vänder den så den kilar längs fiberriktningen. Dessutom går den bra att via på baksidan om den kommer igenom.

Jag är bara 41 år men jag har ägnat en stor del av min tid under 30 av de åren åt att plocka sönder och reparera saker och småningom lär man sig se och förstå hur det brukar vara gjort och varför. Dessutom har jag haft turen att känna några kunniga gubbar som gärna har velat dela med sig av kunskapen. Den generationen som hade börjat arbeta på byggen före eller strax efter kriget och varit lärligar åt timmermän som hade börjat kring sekelskiftet 1900.

Före 1900 ungefär var spik dyrbart och användes extremt sparsamt men eftersom alla hus från den spikfattiga tiden som står kvar har levt igenom 1900-talets hejdlösa spikande så är det massor med spik överallt i gamla hus.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.