Hej, vi har äntligen köpt ett hus som byggdes 1969 en besiktning är gjord vilket tyder på att där inte är någon fukt i betongplattan. Däremot så ligger det rabbat intill husgrunden som vi ska åtgärda såklart för att leda bort vatten från grunden. Huset är enplanshus och de flesta golv ska tas upp och ersättas, vi vet inte i dagsläget om det behövs spacklas för öjämheter eller ej men vill ändå lyfta frågan om det är okej att flytspackla ovanpå en betongplatta som är oisolerad.
Tacksam för de svar jag får.
 
M MrHoerlin skrev:
Hej, vi har äntligen köpt ett hus som byggdes 1969 en besiktning är gjord vilket tyder på att där inte är någon fukt i betongplattan. Däremot så ligger det rabbat intill husgrunden som vi ska åtgärda såklart för att leda bort vatten från grunden. Huset är enplanshus och de flesta golv ska tas upp och ersättas, vi vet inte i dagsläget om det behövs spacklas för öjämheter eller ej men vill ändå lyfta frågan om det är okej att flytspackla ovanpå en betongplatta som är oisolerad.
Tacksam för de svar jag får.
Välkommen till forumet och grattis till husköpet!

Gällande er fråga, så vem vet..? Kanske ni ska prova att flytta in först och känna efter?

Vad ligger det för golv i nuläget och hur ser de ut undertill?

Lägg ut plast över rå betong ett tag på olika ställen och tejpa den ordentligt. Notera sen om det kommer upp någon fukt eller ej.

Det finns f.ö mängder med hus som har hemska rabatter intill grunden som ändå fungerar bra vad gäller fuktvandring.
 
  • Gilla
MrHoerlin
  • Laddar…
Ta upp alla golv, vet ni vad som finns under, är det direkt på plattan med golvmaterielen nu eller. Att spackla upp är ganska normalt att göra, för att få jämt underlag. Det som är viktigt då är att det måste damsugas ordentligt och primas 2 ggr flödigt.
 
J jonaserik skrev:
Ta upp alla golv, vet ni vad som finns under, är det direkt på plattan med golvmaterielen nu eller. Att spackla upp är ganska normalt att göra, för att få jämt underlag. Det som är viktigt då är att det måste damsugas ordentligt och primas 2 ggr flödigt.
Tack för svar, det är ett gammalt fiskbens som ligger i vardagsrummet just nu antar att det kan förekomma lim under det i så fall. Vi får nycklarna nu på tisdag så vet mer den dagen då rivningen startar. Tacksam för ditt svar.
 
Med risk för tillskjutande fukt bör skall man använda flytspackel som är gjort för detta (bra mycket dyrare)
Vanligt flytspackel tål inte tillskjutande fukt och du riskerar att det släpper!
Ovanligt ja men vill du chansa?
 
M MrHoerlin skrev:
Hej, vi har äntligen köpt ett hus som byggdes 1969 en besiktning är gjord vilket tyder på att där inte är någon fukt i betongplattan. Däremot så ligger det rabbat intill husgrunden som vi ska åtgärda såklart för att leda bort vatten från grunden. Huset är enplanshus och de flesta golv ska tas upp och ersättas, vi vet inte i dagsläget om det behövs spacklas för öjämheter eller ej men vill ändå lyfta frågan om det är okej att flytspackla ovanpå en betongplatta som är oisolerad.
Tacksam för de svar jag får.
Det kan vara idé att läsa på lite om dessa konstruktioner, jag har för mig att flytspacklet kan ge ifrån sig emissioner som kan vara lite dåliga (kolla upp detta). Sen så mår alltid en oisolerad platta bra av att antingen ventilera den eller ha en ytbeläggning där fukten kan torka upp. Det är alltid 100% RH under en platta, samma sak som om du gräver nån cm ner i en sandlåda på sommaren (sanden är fuktig, eller ifall du lägger en pressening på marken = marken alltid fuktig under).
 
  • Gilla
MrHoerlin
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Välkommen till forumet och grattis till husköpet!

Gällande er fråga, så vem vet..? Kanske ni ska prova att flytta in först och känna efter?

Vad ligger det för golv i nuläget och hur ser de ut undertill?

Lägg ut plast över rå betong ett tag på olika ställen och tejpa den ordentligt. Notera sen om det kommer upp någon fukt eller ej.

Det finns f.ö mängder med hus som har hemska rabatter intill grunden som ändå fungerar bra vad gäller fuktvandring.
Bra att veta är ju också att fukten som kommer beror på årstid, skall man göra ett fuktprov på plattan skall detta inte göras vid en yttervägg utan snarare mitt i plattan. Närheten till ”utsidan” har en upptorkande effekt på plattan.
 
  • Gilla
louii och 1 till
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Bra att veta är ju också att fukten som kommer beror på årstid, skall man göra ett fuktprov på plattan skall detta inte göras vid en yttervägg utan snarare mitt i plattan. Närheten till ”utsidan” har en upptorkande effekt på plattan. När jag rev upp mina egna golv så fick jag se ”live” att teori och verklighet stämde. Besiktningsmannen hade tagit fuktprovet vid yttervägg vilket är helfel och missvisande. Man ser tydligt att fukten torkar upp längs yttervägg faktiskt. Sen så kan andra saker påverka längs ytterväggarna så klart men dessa blir ju enklare att åtgärda.
 
V Vardagsrum skrev:
Välkommen till forumet och grattis till husköpet!

Gällande er fråga, så vem vet..? Kanske ni ska prova att flytta in först och känna efter?

Vad ligger det för golv i nuläget och hur ser de ut undertill?

Lägg ut plast över rå betong ett tag på olika ställen och tejpa den ordentligt. Notera sen om det kommer upp någon fukt eller ej.

Det finns f.ö mängder med hus som har hemska rabatter intill grunden som ändå fungerar bra vad gäller fuktvandring.
Det ligger ett fiskben, laminat och ett annat parkett just nu. Det ska läggas parkettgolv i alla utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.