J jhvl skrev:
Det stämmer, men det är mindre än oplanerade stängningar av kärnkraft i:
- Sverige (R4 + O3): 2,25 GW
- Finland O3: ?
- Frankrike: ca 11 GW som värst i december
- Ukraina (som exporterade 2 GW till ENTSO-E inför stängning av
Zaporizjzjas kärnkraftverk pga krig): 5,7 GW

Det finns dock fler stängningar, Doel 3 i Belgien i november, Tihange 2 vid månadsskiftet, totalt 2 GW. Några i UK också (Hunterston B och Hickley Point B), totalt 2,1 GW. Kanske Dungeness med.

Så ca 7,1GW planerade stängningar, mycket mer oplanerad. Resultat: 147 TWh mindre kärnkraftsel (planerad och oplanerad stängning) under 2022 i Europa eller mer än Sveriges total förbrukning. Eller 1,75% av Europas hela förbrukning...
Jo och i Belgien har ju "förnuftet" kommit tillbaka
https://www.euronews.com/2023/01/10/belgium-extends-life-of-its-nuclear-power-industry-by-10-years

Men INTE i Tyskland..... sen behövs det inte så stor brist för att elpriset ska bli högt med nuvarande prismodell.
Men det funderas det nog febrilt på just nu!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det tycker jag att den gör. Eftersom det var "brist" på el så kan man göra så. Om det under stora delar av tiden inte varit "brist" på el så skulle man inte kunna göra så då priserna kanske skulle blivit för låga då. Kärnkraften lägger sig ju alltid billigast eftersom den måste leverera vad den producerar, och den producerar alltid om det finns efterfrågan till vettiga priser i snitt - alltså kan man göra så.
Om beslut att lägga ner R1 och R2 inte hade tagits, tror du att annan produktion, främst vindkraft hade byggts ut i samma utsträckning? Det är en förutsättning som måste vara uppfylld för att kunna tolka resultatet från deras rapport såsom du gör.

Vad menar du med "brist"?
 
G
E ErikAdolfsson skrev:
Om beslut att lägga ner R1 och R2 inte hade tagits, tror du att annan produktion, främst vindkraft hade byggts ut i samma utsträckning? Det är en förutsättning som måste vara uppfylld för att kunna tolka resultatet från deras rapport såsom du gör.

Vad menar du med "brist"?
Även du verkar tycka att man först ska bränna bron sen bygga en ny? Vindkraft behövs bara om man genom att lägga ned befintliga avskrivda reaktorer kan pressa upp priset? Jaja, jag vet att kriget, gasen, fler kablar, coronapandemin osv påverkade mest men inget av det va ju planerat men det var nedläggningarna.
"Brist" är det när nyinvesteringar i företag inte sker, företag går i konkurs, privatpersoner hamnar i ekonomisk knipa pga av ett elpris som ökar hundratals procent på kort tid.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Funderat på att sätta dig in i den fakta som presenterats efter det något provokativa första inlägget.

Man måste inte sympatisera med S för att tycka att det är problematiskt att nuvarande ledning beskriver verkligheten på ett felaktigt sätt.
Alla som inte accepterar lögner och alla som kan knytas till evidensbaserad kunskap är sossehycklare, i bästa fall, om de inte är landsförrädare. Det är tyvärr där vi hamnade ganska snabbt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Det blir såklart dyrare el men vi slipper en volatil elmarknad med kraftigt varierande priser samt med behov av "sjukelbidrag".
Estland är på god väg med en SMR reaktor och de siktar på 50-60 €/MWh
BWRX-300 - Fermi Energia
Kanada har påbörjat sitt bygge av samma reaktor.
[länk]
Antar att du också låser dina lån på 50år nu, så att du slipper volatiliteten som annars kan komma..?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Om beslut att lägga ner R1 och R2 inte hade tagits, tror du att annan produktion, främst vindkraft hade byggts ut i samma utsträckning? Det är en förutsättning som måste vara uppfylld för att kunna tolka resultatet från deras rapport såsom du gör.

Vad menar du med "brist"?
Ja, jag tror man hade byggt all den vindkraften ändå, just för att Tyskland lade ner sin elproduktion medelst kärnkraft. Nedläggningen av R1 och R2 påverkade knappast vindkraftens utbyggnad ett enda dugg.

Notera också att eftersom vindkraften på land producerar el billigare än kärnkraften och alla andra energislag utom avskriven vattenkraft (eftersom ägarna inte behöver stå för kostnaderna i energisystemet) så fanns det rejäla incitament för att bygga vindkraft för dessa. Många av dessa projekt var dessutom beslutade långt innan besluten om nedläggningen av reaktorerna togs.

Rörande "brist" så menar jag att det finns större efterfrågan än utbud till elenergins produktionskostnad, vilket innebär att priserna drivs uppåt för att få balans i systemet. Hade det inte funnits "brist" så hade istället energislag med samma produktionskostnad som kärnkraften stängts av (så som en del vindkraftverk stängs av när elen blir för billig, bara för att ge ett exempel).
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här ligger det kanske något i att 2 reaktorer till, dvs knappt 1300GWh till skulle kunnat mätta elkablarna.
Men det beror ju då även på hur mycket kapacitet vi hade kvar i Sverige, genom snitt 4, för R1 och R2 låg ju rätt långt från Skåne.

T.ex. i Juli 2022 så exporterade vi 2450 GWh, så då hade ju R1 eller R2 klarat av att fylla upp hela kapaciteten (ifall vi internt inom landet har denna kapacitet att få ner strömmen från Ringhals, det får någon kolla upp).
Samtidigt var ju elpriset märkligt nog inte så blodigt då.

Månaden efter var elpriset skyhögt, dock exporterade vi mindre, men fortfarande skulle en reaktor till i Ringhals kunnat fylla ledningarna.

Problemet blir dock om man kikar på t.ex. dec 2021, då exporterade vi bara 1480GWh, så då hade aldrig R2 och R1 tillsammans kunnat fylla kablarna, och elpriset var rätt högt.

Men detta är också ett spår, dvs kanske kan visa att Busch här rätt.
Jag känner att just denna analys dock borde göras med bättre upplösning, dagsvärden eller timvärden främst, så man kan jämföra bara effekt, inte behöver knöla med produktion.
Jag känner, även om du sa emot tidigare, att detta bara hade varit intressant att diskutera om denna extra produktionskapacitet hade kunnat hållas hemlig. Annars gäller nog mitt tidigare påpekande, om den var känd, mest troligt ändå, så hade det redan funnits en högre exportkapacitet och så hade vi varit tillbaks på ruta ett i diskussionen. Varje hypotetisk diskussion om eventuell överproduktion av el måste innehålla ökade exportmöjligheter.
 
D djac skrev:
Jag känner, även om du sa emot tidigare, att detta bara hade varit intressant att diskutera om denna extra produktionskapacitet hade kunnat hållas hemlig. Annars gäller nog mitt tidigare påpekande, om den var känd, mest troligt ändå, så hade det redan funnits en högre exportkapacitet och så hade vi varit tillbaks på ruta ett i diskussionen. Varje hypotetisk diskussion om eventuell överproduktion av el måste innehålla ökade exportmöjligheter.
Det behöver ju inte bli överproduktion, det behöver bara finnas överkapacitet för att priserna skall sjunka rätt snabbt (se vad som händer när det blåser).
 
D djac skrev:
Antar att du också låser dina lån på 50år nu, så att du slipper volatiliteten som annars kan komma..?
Jo det är väl ingen större risk eftersom den finansiella marknaden skots av kompetenta människor och inte av politiker.
Sen får vi inte ordning på den sjuka elmarknaden så reagerar ju Riksbanken, med all rätt!
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det behöver ju inte bli överproduktion, det behöver bara finnas överkapacitet för att priserna skall sjunka rätt snabbt (se vad som händer när det blåser).
Just ickereglerbar produktion som kärnkraft ger överproduktion, något annat får hålla igen, skulle Sverige öka sin produktion kommer exportkapaciteten öka, det vill alla som är relevanta i frågan. Detta är alltså en industri som vill kunna sälja sina varor, annars bygger ingen produktionskapacitet, såklart.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Just ickereglerbar produktion som kärnkraft ger överproduktion, något annat får hålla igen, skulle Sverige öka sin produktion kommer exportkapaciteten öka, det vill alla som är relevanta i frågan. Detta är alltså en industri som vill kunna sälja sina varor, annars bygger ingen produktionskapacitet, såklart.
Nejdå, vi har mycket viktiga nya satsningar i elintensiv industri, jag tror det är kört för Sverige som rikt välfärdsland om vi inte hänger med! Sätter en guldpeng på att Volvo sticker först....
 
D
P paralun skrev:
Nejdå, vi har mycket viktiga nya satsningar i elintensiv industri, jag tror det är kört för Sverige som rikt välfärdsland om vi inte hänger med! Sätter en guldpeng på att Volvo sticker först....
..och de ska flytta till?
 
D djac skrev:
..och de ska flytta till?
Pratar vi Volvo Cars så lär de ju flytta produktion till Kina
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag tror man hade byggt all den vindkraften ändå, just för att Tyskland lade ner sin elproduktion medelst kärnkraft. Nedläggningen av R1 och R2 påverkade knappast vindkraftens utbyggnad ett enda dugg.

Notera också att eftersom vindkraften på land producerar el billigare än kärnkraften och alla andra energislag utom avskriven vattenkraft (eftersom ägarna inte behöver stå för kostnaderna i energisystemet) så fanns det rejäla incitament för att bygga vindkraft för dessa. Många av dessa projekt var dessutom beslutade långt innan besluten om nedläggningen av reaktorerna togs.

Rörande "brist" så menar jag att det finns större efterfrågan än utbud till elenergins produktionskostnad, vilket innebär att priserna drivs uppåt för att få balans i systemet. Hade det inte funnits "brist" så hade istället energislag med samma produktionskostnad som kärnkraften stängts av (så som en del vindkraftverk stängs av när elen blir för billig, bara för att ge ett exempel).
Nu var ju anledningen till att priset blev lågt i modellen att överföringskapaciteten mättades, dvs den extra kapaciteten hade inte gått att använda utan mer överföringskapacitet, vilket hade återställt priskopplingen mot grannländerna.

Mättad överföringskapacitet är på lite längre sikt knappast en hållbar strategi för att hålla nere priserna. Även om vi med facit i hand såklart hade haft nytta av R1 och R2 i det korta perspektivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.