Har en Toshiba Ras10 med rätt många år på nacken men har troligen gått rätt lite. Fick den inkopplad förra veckan och den brummade på i nästan 4 dygn men löser nu ut JFBn. Mäter 110v på jorden. Om jag drar isär kontakten som går från gula kablarna till vita mitt i bild så löser inte JFB ut. Ser ut att gå till någon form av spole (Reactor). Tycker det luktar bränd elektronik men kanske brukar göra det.
Är det lönt fortsätta felsökningen eller köra på tippen?
Är det lönt fortsätta felsökningen eller köra på tippen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man på schemat ligger reaktorn i serie på spänningsmatningen, kopplas den ur bryter du spänningen till det mesta i utedelen. Tyvärr kan det alltså vara jordfel i stort sett var som helst i utedelen.
/Höghus
/Höghus
Gick ut i -20° och gjorde några sista mätningar för idag. Märkte att om jag vänder stickkontakten går inte den andra spolen att ha inkopplad, och nu var det väldigt tydligt att det luktar när jordfelsbrytaren löst ut, knallpulverpistol luktar det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog svårt att hitta en sådan, ska vara om man hittar en med havirerad kompressor säkert. En del som bara är för den VP eller/och för flera typer. Det har runnit lack där med, kan vara från tillverkningen. Några värden går nog inte att få ut på den. Verkar vara en drossel som skydd av något som drosslar är avsedda för..
Min luft/luft började också trippa JFB i veckan (när den inte ens går, så jag drog ut stickproppen för att fortsätta ha lyse i garaget)
Så de är nog i maskopi.
Det där elschemat, kan du inte få upp hela?
Spolen du tänker på är alltså den där kantiga, med transformatorplåt?
Så de är nog i maskopi.
Det där elschemat, kan du inte få upp hela?
Spolen du tänker på är alltså den där kantiga, med transformatorplåt?
Defenitivt maskopi, tror inte på tillförlitligheter
Ja den som är märkt CH-57-FC. Tänkte provköra, under uppsikt, utan JFB imorgon. Lägger inte mycket mer tid på den och defenitivt inga stora pengar, har tagit in offerter på en ny. Var ju en chansning att dra igång den efter att legat nermonterad i flera år. Personligen tror jag den var från 2007, kylteknikern trodde den var 20år. Plasten på innedelen har gulnat och fjärren ser ut att vara från 80-talet.
Hela elschemat
Ja den som är märkt CH-57-FC. Tänkte provköra, under uppsikt, utan JFB imorgon. Lägger inte mycket mer tid på den och defenitivt inga stora pengar, har tagit in offerter på en ny. Var ju en chansning att dra igång den efter att legat nermonterad i flera år. Personligen tror jag den var från 2007, kylteknikern trodde den var 20år. Plasten på innedelen har gulnat och fjärren ser ut att vara från 80-talet.
Hela elschemat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· stockholm
· 2 183 inlägg
Det vanligaste felet om du har en äldre modell där värmekabeln i bottentråget eftermonterades i efterhand är att kabel eller termostaten är defekt.Mikael_L skrev:
Brukar vara ansluten på plinten och lägg ur den och starta upp den igen.
Om du nu har en äldre modell !
Moderator
· Stockholm
· 52 225 inlägg
Prylen som benämns "reactor" skulle jag tro är ett par avstörningsspolar som dels ska dämpa övertonerna från likriktningen i den switchade nätdelens ingångssteg, dels dämpa högfrekventa komponenter från nätdelens mittensteg.
Om du mäter på dem och de visar nära noll ohm (men de behöver kanske lödas loss då) så funkar de så pass bra att de åtminstone leder strömmen vidare.
Om de har något isolationsfel (måste kanske meggas fram) så kan någon av dem vara så dålig att det leder över tillräckligt med ström för att lösa JFB.
Löder man bort båda och ersätter men en bygel så borde allt funka som det ska sen.
Men då har man tagit bort avstörningen, och V-pumpen grisar ner elnätet med en massa skit, över alla normer (för de löder inte in de här dyra komponenterna ifall de inte måste).
Men det skulle kunna vara ett steg i felsökningen.
Om du mäter på dem och de visar nära noll ohm (men de behöver kanske lödas loss då) så funkar de så pass bra att de åtminstone leder strömmen vidare.
Om de har något isolationsfel (måste kanske meggas fram) så kan någon av dem vara så dålig att det leder över tillräckligt med ström för att lösa JFB.
Löder man bort båda och ersätter men en bygel så borde allt funka som det ska sen.
Men då har man tagit bort avstörningen, och V-pumpen grisar ner elnätet med en massa skit, över alla normer (för de löder inte in de här dyra komponenterna ifall de inte måste).
Men det skulle kunna vara ett steg i felsökningen.