Hej, hur räknar jag ut vad vinsten blir om jag precis nu binder 500 000 kr i 3 månader med en ränta på 2.75 %
? Vinst efter 3 månader samt vilket skattavdrag det blir.
 
500000kr*0,0275*3mån/12mån=3 437,5kr

Dvs en kostnad på 3 437,5kr. Vad du menar med vinst begriper jag inte.
 
D Daniel 109 skrev:
500000kr*0,0275*3mån/12mån=3 437,5kr

Dvs en kostnad på 3 437,5kr. Vad du menar med vinst begriper jag inte.
Om jag binder 500 000 kr i 3 månader med 2,75% ränta. Vilket belopp är på mitt konto efter 3 månader när bindningstiden gått ut? Efter att skatt dragits av.
 
Vinsten blir 3437,50 och efter 30% skatt får du behålla 2406,24
 
Det är lite oklart om du avser att placera en halvmille och undrar hur stor avkastning du kan få i kronor (räntan i procent känner du tydligen redan till) eller om du avser att låna summan och undrar hur stor kostnaden blir.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Okej, jag tolkade det som ett lån. Det är ju då man brukar prata om att binda.

I det fallet blir vinsten 3 437,5kr. Av det betalar du 30% skatt. Så kvar blir 2406,35kr
 
T tergo skrev:
skatteavdraget är 30% av summan i deklarationen
Kanske bör fötydligas att skatten (30%) bara gäller på räntan.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ok jag är ledsen jag är otydlig gång på gång, sorry. Jag menade att jag istället för att låta pengarna ligga på ett vanligt konto utan ränta bilder dem på ett 3-månaderskonto. Inget lån alltså utan jag har pengarna idag. Funderade lite bara på hur jag räknar ut min avkastning men jag har fått bra svar så tackar för det.
Jag törs inte binda dem längre ifall jag ska använda dem.
 
O olsson mark skrev:
Jag törs inte binda dem längre ifall jag ska använda dem
sbab har 2,25% ränta på sparkonto utan bindningstid
 
  • Gilla
olsson mark
  • Laddar…
O olsson mark skrev:
Om jag binder 500 000 kr i 3 månader med 2,75% ränta. Vilket belopp är på mitt konto efter 3 månader när bindningstiden gått ut? Efter att skatt dragits av.
Skatten dras inte av direkt från kontot! Du behåller pengarna, och banken redovisar dem till Skatteverket inför nästa års deklaration.

Tillägg: dessutom kan jag inte låta bli att tycka att du lever ett intressant liv, om det dyker upp oförutsedda behov av att betala en halv miljon.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tillägg: dessutom kan jag inte låta bli att tycka att du lever ett intressant liv, om det dyker upp oförutsedda behov av att betala en halv miljon.
Det är väl inte så konstigt. Om man funderar på att köpa bostad, men inte just nu (= inte närmaste månaderna).
 
Hehe precis :) Håller lite koll på sommarstuga.Tack för hjälpen allihop
 
D Daniel 109 skrev:
Okej, jag tolkade det som ett lån. Det är ju då man brukar prata om att binda.

I det fallet blir vinsten 3 437,5kr. Av det betalar du 30% skatt. Så kvar blir 2406,35kr
Det är jättesvårt att förstå hur du kan få fram en vinst på ett lån @Daniel 109, om du nu kan det borde du väl låna mer;)
 
F fribygg skrev:
Det är jättesvårt att förstå hur du kan få fram en vinst på ett lån @Daniel 109, om du nu kan det borde du väl låna mer;)
Det var därför det blev en kostnad i mitt första svar. Var det så svårt att förstå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.