God kväll. Har precis fått en vinkyl av en kompis med 2 fack. En med 6 st platser som kyler ner till 8 grader och en med 15 platser som kyler ner till 11 grader. Det visar sig nu att den övre delen ( den med sex platser) inte kyler alls. Medan den undre delen kyler som den ska .

Vad jag har förstått på sådana här billigare vinkylar är det Termoelektrisk kylning. Har kollat upp så mycket jag kan om det men är fastkörd. Fläktarna på båda sidor fungerar som de ska och jag ser inga fysiska skador på själva flänsarna heller .

Skickar med ett par bilder så kanske nån mer kunnig kan hjälpa mig?

Trevlig kväll!
 
  • Datorfläkt monterad på svart yta med damm och kabelanslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti datorchassi, dammigt, kretskort, fläktar, slarvigt kabeldragning, elektronik, underhåll behövs, hårdvara, teknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en Climadiff Cave de Chambrage med tekniska specifikationer och en kretsschemaetikett. Serienummer längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A AlgotAlexiusson skrev:
God kväll. Har precis fått en vinkyl av en kompis med 2 fack. En med 6 st platser som kyler ner till 8 grader och en med 15 platser som kyler ner till 11 grader. Det visar sig nu att den övre delen ( den med sex platser) inte kyler alls. Medan den undre delen kyler som den ska .

Vad jag har förstått på sådana här billigare vinkylar är det Termoelektrisk kylning. Har kollat upp så mycket jag kan om det men är fastkörd. Fläktarna på båda sidor fungerar som de ska och jag ser inga fysiska skador på själva flänsarna heller .

Skickar med ett par bilder så kanske nån mer kunnig kan hjälpa mig?

Trevlig kväll!
kineserna kan dom...
Har du blåst rent så det inte är damm?
du får mäta spänningen till termoelementet så att du vet att det inte är kretskortet. sen om du hittar reservdelar på denna sidan jorden är ju en helt annan fråga.
dessa maskiner är ju inte gjorda för att kunna repareras utan är per definition slit och släng.
 
electroluxaren skrev:
kineserna kan dom...
Har du blåst rent så det inte är damm?
du får mäta spänningen till termoelementet så att du vet att det inte är kretskortet. sen om du hittar reservdelar på denna sidan jorden är ju en helt annan fråga.
dessa maskiner är ju inte gjorda för att kunna repareras utan är per definition slit och släng.
Japp har redan mätt sladdarna och där är ström i dem. . Ska testa atr blåsa rent men där borde kyla åtminstone lite även om det är dammigt.
 
A
A AlgotAlexiusson skrev:
Japp har redan mätt sladdarna och där är ström i dem. . Ska testa atr blåsa rent men där borde kyla åtminstone lite även om det är dammigt.
nä peltierelement funkar bara om de är 100%-iga
du får mäta dimensionerna och se om det finns några i västvärlden att finna annars får du dig en fin tur till PRC
 
electroluxaren skrev:
nä peltierelement funkar bara om de är 100%-iga
du får mäta dimensionerna och se om det finns några i västvärlden att finna annars får du dig en fin tur till PRC
Tack för svar.
Beslutade mig för att plocka i sär själva kylelementet. Där går ström till den vita dosan, vad det nu är för något, . Tänkte om du vet om det är vanlig kylpasta som sitter där emellan eller om det är något annat?
Min första gissning var att kylpastan var kass.
Kände även idag på de båda kylelemnten . Det där uppe blir inte varmt medan det där nere blir varmt.
Hjälper det att pinpionta vad det kan vara för fel?
 
  • Hand håller datorfläkt med pålagd kylpasta och två skruvar. Bakgrund är suddig och visar PC-komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronikkomponent med kylfläns och kabel på trägolv, möjligt reparations- eller underhållsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A AlgotAlexiusson skrev:
Tack för svar.
Beslutade mig för att plocka i sär själva kylelementet. Där går ström till den vita dosan, vad det nu är för något, . Tänkte om du vet om det är vanlig kylpasta som sitter där emellan eller om det är något annat?
Min första gissning var att kylpastan var kass.
Kände även idag på de båda kylelemnten . Det där uppe blir inte varmt medan det där nere blir varmt.
Hjälper det att pinpionta vad det kan vara för fel?
det är precis som du skriver värmeledande pasta och den blir det inte fel på utan ersätts om du behöver dela elementet från kylflänsarna. så fortsätt du att lägga tiden på leta efter ett nytt element
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.