Hej hej Forumet!

Nu till våren ska jag rensa bort denna buske. Men hur gör jag?

med en bra såg så kan jag jämna den med marken, men hur gör sen? Behöver jag anlita någon med en stubbfrä?

om det är viktigt så tänker jag låta gräsmatta ta över.

ha det bäst!
 
  • Trädgård med vävda grenar. Traditionellt staket, trädhäck. Löv på marken. Dagtid, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Om du har sådan tur att du har typ ett stabilt träd i närheten kan du dra upp hela busken med ett kättingspel typ:
https://www.amazon.se/VOREL-80751/dp/B001F3ONTA/ref=asc_df_B001F3ONTA/

Men kapa ingenting innan dess så får du ett bra tag lite högre upp. Succesivt som du drar får du kapa dom rötter som är för kraftiga för att dra upp.
 
Såga av i marknivå.
Klyv så många stamdelar i stubben som du orkar alt borra hål där det går.
Lägg på ett tjock lager gödsel och fyll på regelbundet. Kvävet i gödslet får trät att mulltna och samtidigt så fylls hålet igen.
När det sjunkit nog så börjar du fylla på med jord och sår gräsfrö. Du får lägga på nya lager jord varje år eftersom stubben fortsätter att multna.
 
Z z_bumbi skrev:
Såga av i marknivå.
Klyv så många stamdelar i stubben som du orkar alt borra hål där det går.
Lägg på ett tjock lager gödsel och fyll på regelbundet. Kvävet i gödslet får trät att mulltna och samtidigt så fylls hålet igen.
När det sjunkit nog så börjar du fylla på med jord och sår gräsfrö. Du får lägga på nya lager jord varje år eftersom stubben fortsätter att multna.
Eller så hyr man en minigrävare på Hygglo och har en trevlig lördag i trädgården, man brukar hitta många ställen som man bara "måste" fixa till när man ändå har en grävare hemma....
 

Bästa svaret

Eller en spade och ett bra träningspass under två dagar. Jag grävde upp 4 * 4 meter i ett litet hörn av tomten där jag ville få bort någon form av slyträd. Hade grovt underskattat mängden rötter så det som började som ett litet projekt växte sig väldigt stort innan jag fick bort allt =)
 
  • Gilla
pando1979
  • Laddar…
Tar närmare 3 timmar att gräva upp med spade och hugga av rötter med släggyxa om man arbetar någorlunda intensivt.
Vill man underlätta arbetet så använder man tigersåg för att kapa rötterna.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Jag har ett vajerspel som jag drar upp sådant där med. Gräv runt, dra med spelet och kapa rötter allt eftersom.

Jag har ibland kört ut en bil och fäst i dragkroken. Man drar lätt bilen istället för rötterna när man gör så...
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.