Hej!

Känner ni till några 60 cm diskmaskiner som är 535mm eller mindre på djupet? Går bra med en "halvhöjds" dvs integrerad bänkdiskmaskin om 6 kuvert, men vill helst ha en mer normal i storleken.

Den enda jag hittar är från Klarstein, vilket jag inte känner till, med energimärkning F... :rolleyes:
Amazonia 6 Secret Diskmaskin för inbyggnad | 6 program: Intensiv, Normal, ECO, Glas, Snabb och 90 minuter | 0,61 kWh/tvättcykel | armatur med symboler | Aquastop (klarstein.se). Nån som har erfarenhet av Klarstein-produkter?

Har ett tveksamt designat kök utan diskmaskin. Den enda sektionen som skulle duga har ett avloppsrör längs golvet och en gaskoppling som gör att jag har max 535mm på djupet. Köket är för nytt (och jag är för fattig) för att hiva ut skiten och göra-om-och-göra-rätt.

Mvh
 
A
G Galenskaparen skrev:
Hej!

Känner ni till några 60 cm diskmaskiner som är 535mm eller mindre på djupet? Går bra med en "halvhöjds" dvs integrerad bänkdiskmaskin om 6 kuvert, men vill helst ha en mer normal i storleken.

Den enda jag hittar är från Klarstein, vilket jag inte känner till, med energimärkning F... :rolleyes:
Amazonia 6 Secret Diskmaskin för inbyggnad | 6 program: Intensiv, Normal, ECO, Glas, Snabb och 90 minuter | 0,61 kWh/tvättcykel | armatur med symboler | Aquastop (klarstein.se). Nån som har erfarenhet av Klarstein-produkter?

Har ett tveksamt designat kök utan diskmaskin. Den enda sektionen som skulle duga har ett avloppsrör längs golvet och en gaskoppling som gör att jag har max 535mm på djupet. Köket är för nytt (och jag är för fattig) för att hiva ut skiten och göra-om-och-göra-rätt.

Mvh
skulle tro att det inte finns några i drift i Sverige
men köp en och berätta
skall bli intressant och se hur dom hantera garantier och reservdelar
 
BirgitS
G Galenskaparen skrev:
Den enda sektionen som skulle duga har ett avloppsrör längs golvet och en gaskoppling som gör att jag har max 535mm på djupet.
Är det bara så att det är närmast golvet som diskmaskinen inte kan vara så djup?
För i så fall passar t.ex. denna som har en "urskärning" på baksidan längst ner:
https://www.bosch-home.se/produktli...kmaskiner/diskmaskiner-60-cm-bredd/SMU4HBS48E
Teknisk ritning, måttangivelser, möjlig köksutrustning, installationsskiss, dimensioner i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Djup 573 - 53 mm de nedersta 89 mm + höjden på fötterna
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
skulle tro att det inte finns några i drift i Sverige
men köp en och berätta
skall bli intressant och se hur dom hantera garantier och reservdelar
Jag kanske är för cynisk men jag inbillar mig att dom inte pysslar med garantier och reservdelar så värst mycket alls... Kanske blir en chansning ändå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det bara så att det är närmast golvet som diskmaskinen inte kan vara så djup?
För i så fall passar t.ex. denna som har en "urskärning" på baksidan längst ner:
[länk]
[bild]
Djup 573 - 53 mm de nedersta 89 mm + höjden på fötterna
Dessvärre sitter gasledningen (lär det vara?) på ca 65-70 cm höjd. Hade utrymmet varit aningen mer normalt hade ditt ditt tips funkat galant - tackar! :) Men nu är den inte det. Avloppsröret bygger ca 15 cm höjden och går ut ca 25 cm från väggen med. En riktigt härlig konstruktion...
 
AXS
Har byggt in en bosch skt5102 i lägenheten med samma problem. Gammal maskin, men otroligt kompakt.
 
  • Gilla
Galenskaparen
  • Laddar…
BirgitS
G Galenskaparen skrev:
Dessvärre sitter gasledningen (lär det vara?) på ca 65-70 cm höjd. Hade utrymmet varit aningen mer normalt hade ditt ditt tips funkat galant - tackar! :) Men nu är den inte det. Avloppsröret bygger ca 15 cm höjden och går ut ca 25 cm från väggen med. En riktigt härlig konstruktion...
Jag får inte ihop 25 från väggen med att 53 cm djup fungerar.
Om det nu är 53 cm djup som gäller så är det bara några få cm mindre än vad den Bosch-modellen vill ha så det kanske går att låta diskmaskinen skjuta ut lite. Dumt men kanske värt att få en fullstor diskmaskin av en välkänd tillverkare. Kanske ändå mindre med en annan modell eller en från Electrolux-koncernen. Du får själv väga för- och nackdelar.

Om det är gasledning eller inte får du kolla upp genom att följa röret och/eller höra med styrelsen.
 
G Galenskaparen skrev:
Har ett tveksamt designat kök utan diskmaskin. Den enda sektionen som skulle duga har ett avloppsrör längs golvet och en gaskoppling som gör att jag har max 535mm på djupet. Köket är för nytt (och jag är för fattig) för att hiva ut skiten och göra-om-och-göra-rätt.
Diskmasinen du har tittat på verkar opraktisk, ungefär halva höjden och med bara en liten korg jämfört med en vanlig golvdiskmaskin.

Antigen låter du en normalstor maskin skjuta ut lite som BirgitS föreslog, eller så flyttar du på gasröret ner till golvet. Kanske det går med en slang? Kolla med en gasinstallatör.

Om du inte ändrar på gashuvudledningen har föreningen i princip inget med din installation att göra, men det är alltid artigt att informera.
 
  • Gilla
Galenskaparen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag får inte ihop 25 från väggen med att 53 cm djup fungerar.
Om det nu är 53 cm djup som gäller så är det bara några få cm mindre än vad den Bosch-modellen vill ha så det kanske går att låta diskmaskinen skjuta ut lite. Dumt men kanske värt att få en fullstor diskmaskin av en välkänd tillverkare. Kanske ändå mindre med en annan modell eller en från Electrolux-koncernen. Du får själv väga för- och nackdelar.

Om det är gasledning eller inte får du kolla upp genom att följa röret och/eller höra med styrelsen.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag får inte ihop 25 från väggen med att 53 cm djup fungerar.
Om det nu är 53 cm djup som gäller så är det bara några få cm mindre än vad den Bosch-modellen vill ha så det kanske går att låta diskmaskinen skjuta ut lite. Dumt men kanske värt att få en fullstor diskmaskin av en välkänd tillverkare. Kanske ändå mindre med en annan modell eller en från Electrolux-koncernen. Du får själv väga för- och nackdelar.

Om det är gasledning eller inte får du kolla upp genom att följa röret och/eller höra med styrelsen.
Lite svårt att förklara och svårt att ta vettiga bilder, men 25 cm på djupt behövs nere på golvet upp till en höjd på ca 20 cm. Sen på ca 70cm höjd kommer gasledning och ger 535mm kvar.

Kloka tankar om att ev låta en vettig maskin stick fram nån centimeter, förutsatt att det funkar vid golvet. Får fundera.
 
Alti Alti skrev:
Diskmasinen du har tittat på verkar opraktisk, ungefär halva höjden och med bara en liten korg jämfört med en vanlig golvdiskmaskin.

Antigen låter du en normalstor maskin skjuta ut lite som BirgitS föreslog, eller så flyttar du på gasröret ner till golvet. Kanske det går med en slang? Kolla med en gasinstallatör.

Om du inte ändrar på gashuvudledningen har föreningen i princip inget med din installation att göra, men det är alltid artigt att informera.
Ja, den rymmer ju så lite så man undrar om det är värt besväret.

Bra förslag att kolla med gasinstallatör, tack
 
BirgitS
G Galenskaparen skrev:
Kloka tankar om att ev låta en vettig maskin stick fram nån centimeter, förutsatt att det funkar vid golvet. Får fundera.
Du får jämföra ritningarna på diskmaskiner från några olika tillverkare och räkna fram hur det ser ut i ditt kök.
 
Jag tror du får kolla på en begagnad 45cm bänkdiskmaskin. Den typen verkar inte säljas längre. Liknande den här.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=96366
480mm djup.
Men då kan du ju få plats med två maskiner på höjden i skåpet. :D

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.