Vi bygger nytt med ambitionen åt lite äldre klassisk sekelskiftesstil. Vad skall vi då välja för innertak ? Pappspända tak blir det tyvärr inte frågan om. Sambon föreslår träpanel, skall den då vara slät, med pärla eller annat ? Hur bred ?
Eller är vitt slätt tak vackrast (gips) ?Jag vill absolut inte att det skall kännas som ett bondhus eller fritidsstuga.
Alternativet är att sätta träpanel i våtutrymmen och ev. kök.
Vad tycker ni ?
 
Vad tycker du????
 
  • Gilla
Will-i-amk
  • Laddar…
I mammas gamla hus har dom ett superfint vitmålat tak i salen och vardagsrummet. Det är ett trätak där dom satt slät panel på samma sätt som man sätter lockpanel på fasaden, jättefint och passar bra in i stilen.
 
I vårt hus från 1896 har vi lite blandat. I hallarna och kök så är det målad pärlspont och resten av rummen är det pappspänt.
 
Jag tycker vitmålad pärlspont är oslagbart vackert.
Vi satte det i tv-rummet, målat med matt takfärg.
2 år efter att rummet är klart sitter jag fortfarande och tittar upp på taket ganska ofta, eftersom det är så vackert.
 
Vi har kvar orginal pärlsponten i kök, hall och kammare. Där det var pappspänt tak har vi satt upp gips o målat vitt. Jag ville oxå helst ha pappspänt tak men nu när gipstaken är klara tycker jag att det blev jättebra. Helt nöjd! Apropå pärlspont/släta vita tak bör du ju tänka efter vad som passar stilen i ditt hus. I vår sal (vardagsrumm) passar inte pärlsponten in alls medan den i köket är kanon.
 
Morsan: Jag frågar för att jag inte vet vad jag tycker ... :) Hur skall man kunna vara tvärsäker på hur det blir med träpanel, det beror säkert också på modellen. Jag vill som sagt inte att det skall vara "rustikt". Tycker gamla pappspända tak är det vackraste men ... där säger sambon stopp. Jag får välja mellan gips eller panel.

Vad säger ni om slät ganska bred panel, täckmålad vit i våturymmen och kök och resten gips ?
 
Jag tror sekelskifte är litet vagt att utgå ifrån, då det täcker in så olika uttryck ; jugend, nationalromantik klassicismer osv. Vill ni undvika 'rustikt' är det knappast sommarvillasekelskifte ni siktar på och då går nog pärlsponten bort. Andra paneler , t.ex. lockpanel med vit linoljefärg kan vara mindre 'stugkänsla', men panelernas uttryck, randighet , ges ju ofta inte av deras ytor utan lika mkt av springorna emellan, skuggeffekter osv. Men det handlar kanske om att välja ett helt program, golvmaterial, sockel, panel, bröstlist, stuck/taklister, dörrar, dörrfoder, fönster, fönsterfoder osv. som harmonierar. har ni det övriga klart begränsas nog takalternativen naturligt. Kanske är målad puts ett alternativ.
 
Pärlspont är ju framförallt använt i farstu, hall, kök osv. Ibland kammare givetvis. Jag älskar pärlspont, men den passar inte överallt tyvärr. Har också sett takpanel som varit endast fasad, dvs. samma som pärlsponten men utan pärlan.

Men jag måste fråga: Varför inte papptak? Det låter så märkligt. Visst, kanske lite bökigt att sätta upp, men det är ju väldigt fint sen.

Vill bestämt avråda från gipset! Det blir en död yta på ett helt annat sätt än pappen. Hellre då ett helt slätt trätak, typ råspont.

Nån som minns de där takpanelerna som finns i varianten gips eller treetex? Som kom som en ersättning till papptaken? Vanliga åtminstone på 50- och 60-talen. De kan förstöra vilket rum som helst. Ska plocka bort dem i vardagsrummet och hallen så fort jag hinner.
 
Mr Handyman skrev:
Pärlspont är ju framförallt använt i farstu, hall, kök osv. Ibland kammare givetvis. Jag älskar pärlspont, men den passar inte överallt tyvärr. Har också sett takpanel som varit endast fasad, dvs. samma som pärlsponten men utan pärlan.

Men jag måste fråga: Varför inte papptak? Det låter så märkligt. Visst, kanske lite bökigt att sätta upp, men det är ju väldigt fint sen.

Vill bestämt avråda från gipset! Det blir en död yta på ett helt annat sätt än pappen. Hellre då ett helt slätt trätak, typ råspont.

Nån som minns de där takpanelerna som finns i varianten gips eller treetex? Som kom som en ersättning till papptaken? Vanliga åtminstone på 50- och 60-talen. De kan förstöra vilket rum som helst. Ska plocka bort dem i vardagsrummet och hallen så fort jag hinner.
Håller med HandyMan om papptak. Har spänt papptak ett antal gånger nu i mitt hus och jag måste säga att jag tycker det är enklare än gips... Man behöver inte regla upp, man behöver inte sänka taket, man slipper spackla. Visst, det är lite ansträngade att spika alla spiken men ack så snyggt det blir.

Man spänner ju lätt 20m2 på fyra timmar, iallafall så har vi gjort det. Enda stället i huset som jag har satt gips är i badrummet.
 
Enda rummet där jag INTE har gips...
 
Mr Handyman: Ja, varför inte papptak ? Frågar mig detsamma men tyvärr säger sambon byggaren att mycket går han med på men inte papptak ... Vi bygger alltså nytt hus. Hur som helst så känner vi inte till någon målare som kan sätta upp papptak. Säkert kunde vi göra det själva men sambon är inte pigg på att lära sig nya saker just nu, efter att helt ensam ha byggt stort garage och tvåvåningshus i lösvirke, nu på sluttampen ;-)
 
Förstår att det kan vara fel läge för att lära sig det. Men vänd er till länsmuséet. De har säkerligen kontakt med någon duktig hantverkare som behärskar den tekniken.
 
Saxpy skrev:
I vårt hus från 1896 har vi lite blandat. I hallarna och kök så är det målad pärlspont och resten av rummen är det pappspänt.
Hänger på din tråd för att slippa skapa fler i samma ämne. Ok?
Har ni behandlat kvistarna innan ni målat? Dom blir ju lätt gula annars. Det är ju lite fix med att måla då.
Bild?
Hur är fusk spåntskivor?
Kan man ha spottar i spända tak?

Är själv i samma situation, allt är klart men allt väntar på taket. Vet inte vad man ska ha eller vad som finns.
Huset är gammalt men renoverat i omgångar. Det är byggår 1909 men det är jag väl inte ensam om? Har dock hittat betydliogt äldre tidningpapper.
Taket som är där nu tycker jag är jätte fint, men kommer bli svårt att få till en snygg övergång mellan tak och vägg. Och ett frutansvärt arbete att få bort all taktapet
 
  • P2240030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Frugan och jag kunde inte bestämma oss. Hon ville ha råspont eller gips. Jag gillar pärlspont och papptak...Vad har du på väggarna? Stämmer det ihop? Vi har breda spåntade brädor och ihop med pärlspont hade det kanske blivit pråligt. Valet blev till slut gips med en "fiberduksväv" som målades. Blev kanon!! Kanske inte tidsenligt med huset (1925) men brandsäkert, enkelt och stilrent. Tycker vi har skapat ett gammalt utseende med moderna metoder, vilket kanske inte gillas av alla byggnadsvårdare, men snyggt blev det...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.