Vi renoverar hus och behöver hjälp att tänka kring val av fönsterkulör.
Fasad: ljust, nästan vitt men lite mer åt det grå/beige/vita.
Foder: Vita (vill ha vita foder)

Vi har bollat främst gröna och ockragula fönster. Röda och blå blir det inte. Troligtvis landat i gröna för att det är lättare att "plocka upp" på staket, trädgårdsgrejer osv.

Men vilken grön kulör skall man välja? För mig är det viktigt att fönstren och spröjsen syns bra (både nära och på avstånd). Väljer man för mörk nyans upplever jag att dom smälter in i glaset ibland och det blir mer som bara "svarta hål" i fasaden.

Någon som reflekterat över samma?
Någon som har gröna fönster som syns bra i alla olika väder som vill dela med sig av bild och kulör?

All hjälp mottages tacksamt.

Jag kollar allt från lite salvia/grågrön till klar bladgrön.
HELP
 
Puff
 
Grönt är skönt!

Vi har inget grönt utvändigt hos oss. Däremot i både sovrum och kök där vi har lindblomsgrönt.
Köksleverantören använder nyansen NCS S2005-G70Y för att lacka lindblomsgrönt.

Trevlig kulör som skiftar en del beroende på solljuset. Fin ljusgrön nyans när solen lyser in, men när det är mörkt eller mulet drar den lite mot det grå hållet.

Detta är ju ett rätt stort beslut så ni bör nog åka till en färghandel och köpa provburkar så att ni kan måla upp några provbitar av både panelens, fodrens och fönstrens färg för att se hur de funkar tillsammans i olika ljus. Då kan ni passa på att måla upp några olika gröna (och gula) brädor och testa er fram.
 
S Stuff skrev:
Grönt är skönt!

Vi har inget grönt utvändigt hos oss. Däremot i både sovrum och kök där vi har lindblomsgrönt.
Köksleverantören använder nyansen NCS S2005-G70Y för att lacka lindblomsgrönt.

Trevlig kulör som skiftar en del beroende på solljuset. Fin ljusgrön nyans när solen lyser in, men när det är mörkt eller mulet drar den lite mot det grå hållet.

Detta är ju ett rätt stort beslut så ni bör nog åka till en färghandel och köpa provburkar så att ni kan måla upp några provbitar av både panelens, fodrens och fönstrens färg för att se hur de funkar tillsammans i olika ljus. Då kan ni passa på att måla upp några olika gröna (och gula) brädor och testa er fram.
Yes, vi är uppe i 15 provburkar nu (dock både fasad och fönsterkulörer)... :) Målar för fullt och försöker få huvudet runt vad vi vill ha. :)
 
Just kring fönsterfärg brukar det vara smart att kika på gamla hus färgsättningar. Eftersom ni är inne på grönt vill jag slå ett slag för kromoxidgrönt. Kan se skarpt ut på bild, men blir otroligt fint. Vill ni ha en något mer dämpad ton finns samma kulör som svärtad i olika grader.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Just kring fönsterfärg brukar det vara smart att kika på gamla hus färgsättningar. Eftersom ni är inne på grönt vill jag slå ett slag för kromoxidgrönt. Kan se skarpt ut på bild, men blir otroligt fint. Vill ni ha en något mer dämpad ton finns samma kulör som svärtad i olika grader.
Har kikat mycket på gamla klassiska kulörer och färgsättningar. Kromoxid 55% tex. Och bladgrön som jag upplever kanske något snällare. Men så himla rädd att det som du säger skall bli för skarpt och "skrikigt".
Har även kollat lite nyanser av grön jord och grön umbra.

Några av de jag gillar och är inne på:
Dock ej gult hus utan mer vit/beige åt det gula hållet, vita foder och denna fönsterfärg.
alcrosolist_0025_x1.jpg

Samma kulör hittade jag tex på en kyrka:
Fönster med varningsdekal, reflektion av ljuskrona, traditionellt, grön ram, vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Antikgrön:
8a45b7a8-398c-4427-b56d-c117134e1975.jpeg


Även kikat på liknande Salviagrön:
241-70-25-3B_MAIN_WEB.jpg
 
madde_r madde_r skrev:
Har kikat mycket på gamla klassiska kulörer och färgsättningar. Kromoxid 55% tex. Och bladgrön som jag upplever kanske något snällare. Men så himla rädd att det som du säger skall bli för skarpt och "skrikigt".
Har även kollat lite nyanser av grön jord och grön umbra.

Några av de jag gillar och är inne på:
Dock ej gult hus utan mer vit/beige åt det gula hållet, vita foder och denna fönsterfärg.
[bild]

Samma kulör hittade jag tex på en kyrka:
[bild]


Antikgrön:
[bild]


Även kikat på liknande Salviagrön:
[bild]
Samtliga ovan är ju fina. Favoriten är ändå den ärggröna på kyrkan. Tänker att det mest handlar om vilken väg du vill gå: Endera hålla det mjukt med mer försiktiga konstraster, eller låta fönstren ta ordentligt med plats mot den ljusa fasaden. Här är ett exempel på den senare linjen med brutet vit kalkputs och fönster i något svärtad (järnoxidsvart) kromoxidgrön.
Ett grönmålat fönster i en vit vägg reflekterar en byggnad, möjligen en kyrka eller ett torn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett alternativ skulle ju kunna vara kromoxid 100% som ofta uppfattas som en klargrön nyans och mindre risk för att spröjsen ska smälta ihop med glaset, men blir såklart mer markerat jämfört med de bildexempel du lagt upp..
Grönt fönster på röd stuga med spegling av skog och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen tror jag på någon variant av kromoxidgrönt, här nedan ser du 6020-g10y som skulle kunna vara något.

Annars är ju bräns umbra och guldockra klassiker, eller en ljusare variant av faluröd.
Bilden är helt enfärgad i en mörkgrön nyans, utan några synliga objekt eller variationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visas inte korrekt eller är helt enfärgad i brun nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se innehållet i denna bild; det verkar vara en enhetlig mörkröd eller brun färg utan synliga detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte ge en beskrivning eftersom din förfrågan inte innehöll någon bild. Var snäll och skicka en bild så ska jag hjälpa dig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det berpr ju lite vad du har för typ av fönster med. Med 2-luft och vitt emellan bågarna så tycker jag nog att det är snyggt med en rätt mörkgrön nyans. Då blir det dessutom mindre risk för ett svart hål. Har du ett modern 3-glas så ser det ju lite annorlunda ut och då kanske man kan tänka annorlunda kring nyansvalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.