Ttette Ttette skrev:
God dag Allesammans!

Nu har det varit tyst här ett tag så tänkte det var dags att uppdatera tråden för sista gången.
Börjar med ett stort tack till alla som engagerat sig och försökt hjälpa till på ett eller annat sätt, mycket uppskattat.

Efter senaste inlägget åkte kaminen in i öppna spisen och här var det extremt trångt, fick plocka ut den flertal gånger för att justera höjden och röret innan det till slut gick att få ihop. Fördelaktigt om man är liten och nätt

Efter det murade jag ungefär 10mm på insidan utav skorstenen för att få slätare yta samt att jag ville få bort de vassa kanterna på själva stosen så inte viskan skulle kunna fastna någonstans vid sotning.
[bild]

Nästa steg var att sätta fast sten 1 utav 3 för att kunna mura upp en liten ”backe” från övre kanten på den stenen och ner emot stoskanten. (Se tidigare inlägg)

Sedan var det dags för sten nr2 att hamna på rätt plats, när den väl satt där så fortsatte jag så gott jag kunde (det var inte så mycket plats kvar) att mura insidan för att få ihop alla ytor med varandra och undvika kanter/utstick från bruket.
Handduken satt där för att slippa få ner massa bruk i kaminen.
[video]

När sista stenen kom på plats var det bara hålla tummarna för att besiktningen skulle bli godkänd från sotaren.

[bild]

Och så blev det

Kanske inte den mest detaljerade guiden men hoppas tråden kan vara till lite hjälp för någon annan framöver.
Snyggt jobbat!
Jag har själv OK från kommunen nu, så ska dra igång min flytt efter nyår. Möjligt att jag återkommer med någon fråga då!
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
God dag Allesammans!

Nu har det varit tyst här ett tag så tänkte det var dags att uppdatera tråden för sista gången.
Börjar med ett stort tack till alla som engagerat sig och försökt hjälpa till på ett eller annat sätt, mycket uppskattat.

Efter senaste inlägget åkte kaminen in i öppna spisen och här var det extremt trångt, fick plocka ut den flertal gånger för att justera höjden och röret innan det till slut gick att få ihop. Fördelaktigt om man är liten och nätt

Efter det murade jag ungefär 10mm på insidan utav skorstenen för att få slätare yta samt att jag ville få bort de vassa kanterna på själva stosen så inte viskan skulle kunna fastna någonstans vid sotning.
[bild]

Nästa steg var att sätta fast sten 1 utav 3 för att kunna mura upp en liten ”backe” från övre kanten på den stenen och ner emot stoskanten. (Se tidigare inlägg)

Sedan var det dags för sten nr2 att hamna på rätt plats, när den väl satt där så fortsatte jag så gott jag kunde (det var inte så mycket plats kvar) att mura insidan för att få ihop alla ytor med varandra och undvika kanter/utstick från bruket.
Handduken satt där för att slippa få ner massa bruk i kaminen.
[video]

När sista stenen kom på plats var det bara hålla tummarna för att besiktningen skulle bli godkänd från sotaren.

[bild]

Och så blev det

Kanske inte den mest detaljerade guiden men hoppas tråden kan vara till lite hjälp för någon annan framöver.
förresten, vilken anslutningssats köpte du?
 
Ttette Ttette skrev:
God dag Allesammans!

Nu har det varit tyst här ett tag så tänkte det var dags att uppdatera tråden för sista gången.
Börjar med ett stort tack till alla som engagerat sig och försökt hjälpa till på ett eller annat sätt, mycket uppskattat.

Efter senaste inlägget åkte kaminen in i öppna spisen och här var det extremt trångt, fick plocka ut den flertal gånger för att justera höjden och röret innan det till slut gick att få ihop. Fördelaktigt om man är liten och nätt

Efter det murade jag ungefär 10mm på insidan utav skorstenen för att få slätare yta samt att jag ville få bort de vassa kanterna på själva stosen så inte viskan skulle kunna fastna någonstans vid sotning.
[bild]

Nästa steg var att sätta fast sten 1 utav 3 för att kunna mura upp en liten ”backe” från övre kanten på den stenen och ner emot stoskanten. (Se tidigare inlägg)

Sedan var det dags för sten nr2 att hamna på rätt plats, när den väl satt där så fortsatte jag så gott jag kunde (det var inte så mycket plats kvar) att mura insidan för att få ihop alla ytor med varandra och undvika kanter/utstick från bruket.
Handduken satt där för att slippa få ner massa bruk i kaminen.
[video]

När sista stenen kom på plats var det bara hålla tummarna för att besiktningen skulle bli godkänd från sotaren.

[bild]

Och så blev det

Kanske inte den mest detaljerade guiden men hoppas tråden kan vara till lite hjälp för någon annan framöver.
Snyggt och duktigt jobbat!
 
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
förresten, vilken anslutningssats köpte du?
Tack så mycket!
Fråga på du, brukar alltid dyka upp någonting.

Jag var in på Eldabutiken i Västerås och efterfrågade anslutningskit. Nämnde bara vilken kamin jag hade så satt de ihop ett paket åt mig, väldigt hjälpsamma.
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Ttette Ttette skrev:
Tack så mycket!
Fråga på du, brukar alltid dyka upp någonting.

Jag var in på Eldabutiken i Västerås och efterfrågade anslutningskit. Nämnde bara vilken kamin jag hade så satt de ihop ett paket åt mig, väldigt hjälpsamma.

Hej igen!
Något tips på verktyg att knacka bort stenarna? Borr och mejsel? Hittar mest info om avancerade fogfräs, vilket jag inte är så sugen på.
 
F fredrik_pe skrev:
Hej igen!
Något tips på verktyg att knacka bort stenarna? Borr och mejsel? Hittar mest info om avancerade fogfräs, vilket jag inte är så sugen på.
Hammare/handlägga, huggmejsel, 'proppmaskin', vinkelslip brukar vara fullt tillräckligt
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
Hej igen!
Något tips på verktyg att knacka bort stenarna? Borr och mejsel? Hittar mest info om avancerade fogfräs, vilket jag inte är så sugen på.
Hej!
Såg redan att du fått svar men jag klarade mig med huggmejsel i två olika storlekar samt slagborr. Började med att borra i fogarna sen slog jag loss det sista. Beror väl lite på hur snäll man vill vara mot materialet också.
 
Efter många bra tips av TS och detta inlägg är jag också igång.

Har dock stött på en utmaning.. skulle behöva flytta det svarta gjutjärns staget (korrekt namn…?)/stolpen som står till höger om.
när bilden är tagen så har jag fått montera av handtaget till kassetten för annars var det för brett och gick inte in. Kan jag montera något nytt stag en bit längre in och kapa bort detta?
 
  • Öppen spis under installation eller reparation; verktyg synliga på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin med trasig tegelvägg, sönderfallande isolering och verktyg på golvet. Renoveringsarbeten eller reparationer kan pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin insats som installeras, verktyg och skyddsutrustning syns. Arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg skrev:
Hammare/handlägga, huggmejsel, 'proppmaskin', vinkelslip brukar vara fullt tillräckligt
Sen är det bara va redo för en massa damm. :crysmile:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
I förra huset stod det en utdömd, gisten, stygg och sprucken kakelugn.
Byggde typ ett tält av plast runt hela kakelugnen med en passage till ett öppet fönster.
Rev ut allt och slängde ut genom fönstret.
Jösses vad det dammade.

Lyfte in en Jötul Peis 17 A . Fixade även friskuftskanal i foten till braskamininsatsen.

Anslöt till befintlig skorsten, ungefär som Ni gjort.

Byggde sen upp som en öppen spis med brik runt om. Blev riktigt snyggt.
Mycket effektiv, otrolig värme så länge det fanns eld. Strax blev det kallt, när elden falnat... Vill minnas en timme senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
Vis av den erfarenheten, gjorde jag i nuvarande huset 2003 förberedelser för platsbyggd Tulikivi täljstenskamin.

Ordentligt stort fundament mitt under huset. Uppbyggt mot golvet av ytongbalk.

Inne i huset togs en del av golvet upp.
En stor armerad platta göts. På denna byggde jag upp en Isokern skorsten.
Luftkanal byggdes så klart in underifrån.

Så kom kaminen i delar. En montör platsbyggde skapelsen som väger
2 ton i tre dagar. Skorstenen väger
1 ton.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tulikivi KTLU 2050 heter kaminen, med bakugn. I morgon blir det vedugnsstekt potatisbröd.
Skinka här om dagen...

Denna kamin har mycket stor förmåga att lagra värme.
- 5 grader ute. Eldade en timme i morse, och nu på kvällen 2 timmar, mest myseldning.
Håller värmen i hela kåken 128 m2, med öppen planlösning.

Använt direktelen ca 20 dygn sedan kaminen installerades.
Glad för detta i dessa tider.

Totalkostnaden 2003, ca 100 000 kr sparades in på kostnaden för eluppvärmning motsvarande 4 år.

Håller nu på med ved för ytterligare två år. Bränner ca 15 kbm inkastad ved per år.

En vedeldad spis i ett rum med tänd eld och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Ville bara delge mina erfarenheter från två olika eldstäder.

Rent praktiskt... Vill man ha värme från en eldstad dygnet runt utan större passning ska den vara så tung som möjligt.
Visst skulle jag kunna bråelda täljstenskaminen, men det blir ingen hastig värmeökning för det. Till skillnad från en typ insats.

Kan elda med öppen eldstadslucka för snabbare uppvärmning just framför kaminen. Typ strålningsvärme..
Mysigt att grilla korv...

Fixat grillspettshållare till båda eldstäderna, spänns fast i lucköppningen. Så dryyyygt och varmt att hålla i spetten.


.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ttette
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ville bara delge mina erfarenheter från två olika eldstäder.

Rent praktiskt... Vill man ha värme från en eldstad dygnet runt utan större passning ska den vara så tung som möjligt.
Visst skulle jag kunna bråelda täljstenskaminen, men det blir ingen hastig värmeökning för det. Till skillnad från en typ insats.

Kan elda med öppen eldstadslucka för snabbare uppvärmning just framför kaminen. Typ strålningsvärme..
Mysigt att grilla korv...

Fixat grillspettshållare till båda eldstäderna, spänns fast i lucköppningen. Så dryyyygt och varmt att hålla i spetten.


.
Du skriver i flera inlägg om din kamin, men du har ju en täljstensugn. En tung accumulerande eldstad...
 
F fribygg skrev:
Du skriver i flera inlägg om din kamin, men du har ju en täljstensugn. En tung accumulerande eldstad...
Du har så rätt... Låter dessutom lite mer märkvärdigt med UGN.

Så det kommer jag absolut att skriva i fortsättningen.
Tack så mycket.

Electrolux elspisen i köket har ju bakugn... Likaså min Tulikivi.

Ugn, ugn, ugn... Täljstensugn..:rofl:
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.