Jag har ett 30-talskök som jag måste göra viss ombyggnation i för att få in diskmaskin, och för att kylskåpet inte ska stå för innerfönstret. Tanken är följande:

- Riva ut allt på ena sidan (där diskbänk är idag) och sätta in stommar från IKEA ( + nya luckor).
- Sätta in diskmaskin, och integrerad kyl & frys
- Den andra sidan med skafferi & förvaring kmr vara kvar med sina gamla stommar.

Min fråga rör hur jag ska lösa det med skåpluckorna, jag vill att det ska vara så enhetligt som möjligt mellan den gamla och nya sidan.

Alt 1. De gamla luckorna är lite slitna, men går säkert att skicka för renovering / ommålning. Men då behöver jag få tag på luckor till den Nya sidan som liknar de gamla... Finns det tro?

Alt 2. Jag får köpa helt nya luckor även till de gamla skåpen...

Vad skulle ni ha gjort? Är det någon som gjort något liknande, dvs endast renoverat en del av köket? =)
 
  • Gång med vit skåpsinredning, trämöblerad arbetsyta, spegel, inblick i sovrum, matta med stjärna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett kök med diskho, spis, kylskåp och öppen planlösning mot en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt, stilrent kök med vita kakelväggar, grå skåp, svart bänkskiva, och inbyggd ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

När två delar inte kan bli exakt lika så ser det oftast bättre ut att avvika ordentligt än att få det nästan lika. Detta för att när det är nästan lika så ser det ofta ut som man har misslyckats med att få det lika.

Men frånsett det så finns det lucktillverkare som säljer överfalsade luckor till Ikea-stommar och försöker få det att se ut som dina skåp: https://jarfallakok.se/retro/
 
  • Gilla
blunden och 4 till
  • Laddar…
man kan behålla ( omlackera) den ena sidas gamla luckor vita. Jag skulle satsa på rostfria vitvaror som kyl diskmaskin köksfläkt och spis på den motsatta väggen istället för inbyggda vitvaror. På det sätt får man 2 olika sidor som blir en lagom blandning : vitt + rostfritt.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaia skrev:
man kan behålla ( omlackera) den ena sidas gamla luckor vita. Jag skulle satsa på rostfria vitvaror som kyl diskmaskin köksfläkt och spis på den motsatta väggen istället för inbyggda vitvaror. På det sätt får man 2 olika sidor som blir en lagom blandning : vitt + rostfritt.
Att ha fristående vitvaror passar ju mycket bättre i ett 30-talskök.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

När två delar inte kan bli exakt lika så ser det oftast bättre ut att avvika ordentligt än att få det nästan lika. Detta för att när det är nästan lika så ser det ofta ut som man har misslyckats med att få det lika.

Men frånsett det så finns det lucktillverkare som säljer överfalsade luckor till Ikea-stommar och försöker få det att se ut som dina skåp: [länk]
intressant! Jag har sett några kök där man har
Låtit olika delar avvika ordentligt och det har blivit snyggt! Vet bara inte hur jag skulle få till det bra i det här köket .

ska kika på luckorna, tack!
 
G gaia skrev:
man kan behålla ( omlackera) den ena sidas gamla luckor vita. Jag skulle satsa på rostfria vitvaror som kyl diskmaskin köksfläkt och spis på den motsatta väggen istället för inbyggda vitvaror. På det sätt får man 2 olika sidor som blir en lagom blandning : vitt + rostfritt.
Tack för input! Blir det för ”modernt” om jag kör inbyggt tror du? Inte tänkt tanken att vitvarorna kan balansera ut känslan, tack för den idéen! :)
 
Jag får upp reklam för ett företag som heter Funkiskök som bygger måttbeställda kök i funkisstil. Skulle det kunna vara ett alternativ till att komplettera med Ikea-stommar?

Vi beställde luckor från Järfälla kök för några år sedan, och det funkade bra. Det var dock ”vanliga” moderna luckor.
 
M mrsnhp skrev:
Jag får upp reklam för ett företag som heter Funkiskök som bygger måttbeställda kök i funkisstil. Skulle det kunna vara ett alternativ till att komplettera med Ikea-stommar?

Vi beställde luckor från Järfälla kök för några år sedan, och det funkade bra. Det var dock ”vanliga” moderna luckor.
egentligen är jag inte förtjust alls i funkisstilen . Jag är mer åt 1920-tals hållet. Jag har funderat på Järfälla kök, fick ni bra rådgivning om luckor hos dem?
 
A
skall du förstöra köket med integrerade produkter så spelar det f_n ingen roll hur det övriga ser ut.
annars skall det vara luckor enligt befintlig modell istf melaninluckor från ikea
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
skall du förstöra köket med integrerade produkter så spelar det ingen roll hur det övriga ser ut.
annars skall det vara luckor enligt befintlig modell istf melaninluckor från ikea
varför förstör man ett kök med integrerade produkter? Jag måste tyvärr riva ut ena sidan för att få in en diskmaskin och för att kylen inte ska skymma fönstret… det jag tkr är opraktiskt med att inte ha vitvaror integrerade är att det blir mellanrum mellan skåp / vitvara som ser gräsligt ut. Tips på lösning där? :)
 
A
R rs_andersson skrev:
varför förstör man ett kök med integrerade produkter? Jag måste tyvärr riva ut ena sidan för att få in en diskmaskin och för att kylen inte ska skymma fönstret… det jag tkr är opraktiskt med att inte ha vitvaror integrerade är att det blir mellanrum mellan skåp / vitvara som ser gräsligt ut. Tips på lösning där? :)
det opraktiska i detta fallet är att volymen inne i den integrerade kylmöbeln blir mycket mindre och du definitivt inte kan hålla rent bakom eller under. dvs rent fantastiskt! samt att slitaget på dörr och skåpet det står i kommer att märkas efter ett tag
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Så du menar att du då och då drar ut kylskåp, ugn och diskmaskin för att göra rent? Betvivlar på att det är många som gör det, så håller inte med på det argumentet.
Men integrerat betyder absolut att det blir mindre volym, där håller jag med. Men det kan vara rätt trevligt att få bort och gömma vitvaru-looken också.
 
BirgitS
R rs_andersson skrev:
egentligen är jag inte förtjust alls i funkisstilen . Jag är mer åt 1920-tals hållet.
Men inte heller då försökte man dölja spis och isskåp.

Men om du absolut vill ha integrerade vitvaror så är det ju bättre att göra en helt modern sida tycker jag..
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
K khessman skrev:
Så du menar att du då och då drar ut kylskåp, ugn och diskmaskin för att göra rent? Betvivlar på att det är många som gör det, så håller inte med på det argumentet.
Men integrerat betyder absolut att det blir mindre volym, där håller jag med. Men det kan vara rätt trevligt att få bort och gömma vitvaru-looken också.
Du hör till minoriteten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.